Rijtest Opel Vivaro Innovation L3H1 2.0D

Rijtest Opel Vivaro Innovation L3H1 2.0D

De Opel Vivaro Innovation is alweer de derde generatie in de reeks Vivaro's. De eerste kwam in 2001 op de markt, uit een samenwerking tussen Opel en Renault en later ook Nissan. Ook de tweede generatie kwam voort uit een samenwerking tussen Opel en Renault. Nu is het de beurt aan Groupe PSA, het moederbedrijf van Peugeot, Citroën, Vauxhall, DS Automobiles en dus ook Opel. Hoe innovatief is de Vivaro Innovation?

Pluspunten:
– Complete veiligheidsuitrusting
– Up-to-date multimedia
– Zuinig

Minpunten:
– Onpraktische aflegvakken
– Adaptieve cruise control niet bij de les

De overname van Opel door Groupe PSA betekent een innige samenwerking met de Franse merken uit de groep. Het resulteerde onder meer in de Opel Combo, die
samen met Citroën en Peugeot werd ontwikkeld. Dit terwijl het oude model Combo nog van de Fiat Doblo was  afgeleid. In het segment boven de Combo komt Opel nu met de nieuwe Vivaro, net zo goed het resultaat van een potje leentjebuur met de PSA-merken. Maar terwijl de Combo tegelijkertijd met zijn Franse evenknieën werd gelanceerd, volgt de Vivaro bijna drie jaar na de introductie van de Peugeot Expert en Citroën Jumpy. Of de Opel Vivaro genoeg vernieuwing met zich meebrengt, zochten we uit in de test.

Eigen smoelwerk

Van het moederbedrijf kreeg Opel de taak om binnen het concern de ontwikkeling van de lichte bedrijfswagens op zich te nemen. Dat is niet iets wat we in deze testauto al terug kunnen zien, maar het is Opel er wel alles aan gelegen om een kloppend product neer te zetten. Qua uiterlijk lukt dat best goed, want ondanks dat de lijnen veelal hetzelfde zijn als die van bijvoorbeeld de Citroën Jumpy, heeft de Vivaro een eigen smoelwerk meegekregen. De koplampen hebben karakteristieke familietrekjes van Opels personenwagens. Ook bij de Vivaro loopt de chromen strip van de grille door in de lichtunits. Het nieuwe model is smaller dan het uitgaande model en komt daarmee minder stoer over. Het maakt het model wel wendbaarder, bijvoorbeeld in krappe parkeer­garages.

Hetzelfde interieur

Van binnen moet je helemaal op de aanwezige merklogo’s letten, om het interieur te onderscheiden van dat van zijn Franse en Aziatische broers. De bediening van audio, boordcomputer en het multimediasysteem zijn volledig vergelijkbaar met die van bijvoorbeeld de Jumpy. Dat is geen straf, want zowel de boordcomputer als het touchscreen zijn fijn en snel te bedienen. In onze testauto mist een navigatiemodule, maar via Apple Carplay projecteer je gemakkelijk de instructies van Maps, Waze en Flitsmeister op het centrale scherm. Altijd up-to-date kaarten en je houdt de 599 euro voor het navigatiepakket in je zak.

Multifunctionele bank

Met de Innovation-uitvoering van deze testauto beschik je over onder andere een lederen stuurwiel en fraaie bekleding van de stoelen. Om de gesloten
bedrijfswagen te gebruiken met drie inzittenden dien je de multifunctionele bank voor de voorpassagiers te bestellen (299 euro). Je hebt dan gelijk een praktisch opbergvak onder de middelste zitplek. Geen overbodige luxe, want verder blinkt de Vivaro niet uit in opbergmogelijkheden. Ze zijn wel aanwezig, maar niet handig in gebruik. Zo is het vakje onder het dashboardkastje en het multimediascherm net niet groot genoeg voor een gemiddelde smartphone. Bovendien vliegt de hele inventaris bij de eerste bocht door de cabine. Het vak bovenop het dashboard is wel diep genoeg, maar lastig bereikbaar door het vrij hoge dashboard.

Niet al te lange benen

Neem je met drie personen plaats in de Vivaro, dan moet de middelste inzittende over niet al te lange benen beschikken. Het zitcomfort van de zetels is goed. Maar op het gebied van verstelbaarheid hebben bestuurders vanaf 1,90m wel een dilemma. Ga ik rechtop zitten, zodat ik de stoel verder naar achteren kan schuiven, of kantel ik de leuning meer, waardoor er minder beenruimte overblijft? Uw redacteur kiest voor de eerste optie en dat blijkt een prima oplossing om comfortabel lange afstanden te rijden.

Met doorlaadluik

We rijden de Vivaro in de langste uit­voering (L3) en dat betekent dat we beschikken over een bijna 2,9m lange laadruimte. Maar Opel heeft ook een handig doorlaadluik onder de passagiers­stoel toegevoegd, zodat bijvoorbeeld lange planken en buizen van meer dan vier meter mee kunnen. Je hoeft dus niet meer moeilijk te doen met een imperiaal. In de L2 en L3 schuif je met gemak drie europallets en met een nuttig laadvermogen van 1.400 kg kun je dus flink wat lading in de auto stouwen. De laadruimte is bovendien gemakkelijk toegankelijk door de wijd scharnierende achterdeuren en de schuifdeur met grote laadopening. Die schuifdeur opent optioneel elektrisch, zodat je de deur ook met de sleutel of een voetbeweging onder de achterbumper kunt openen.

Soepele combi

Opel kan in de Vivaro gebruikmaken van PSA-motoren. Het betreft de bekende 1,5 en 2,0 liter dieselmotoren, met vermogens variërend van 100 tot en met 177 pk. De krachtigste variant is alleen met achttraps automatische transmissie te krijgen. Wij rijden de 150 pk sterke tweeliter met handgeschakelde zesbak. Voordeel is dat deze versie het meeste mag trekken (2.500 kg), terwijl de versies met automaat maximaal 2.300 kg geremd mogen meesleuren. Hoewel de bak een beetje hakerig schakelt, is het samenspel met de koppelrijke motor een soepel geheel. Je verlangt zelfs met zware belading niet naar meer vermogen. Dat doet ons concluderen dat je alleen voor de sterkste versie zou gaan, als je graag een automaat wilt.

Liefst rijden met lading

Beladen rijdt de Vivaro het beste, maar leeg slaat de bus ook geen modderfiguur. De bladveren achter bieden een goede balans tussen stevig en comfortabel,
zodat het rijgedrag niet stoterig aanvoelt. In bochten weet de auto zich kranig te weren, maar het stuurgevoel is een stuk zompiger dan dat van bijvoorbeeld een Ford Transit Custom.

De dieselmotor blijkt een krachtige, maar ook zuinige metgezel. In de testperiode halen we met belading natuurlijk niet de vrij rooskleurige fabrieks­opgave van 5,6 liter op 100 kilometer. Maar met een praktijkverbruik van 1 op 15 schrijft de Vivaro prima cijfers. Het BlueInjection additief aan de diesel weet de uitstoot van stikstof zo veel mogelijk te beperken. Dat zorgt ervoor dat de Opel voldoet aan de strenge Euro 6d-emissienorm.

Veiligheid

Als Innovation profiteert de Vivaro standaard van een batterij aan veiligheidssystemen. De dodehoekhulp en rijbaanhulp zijn een fijne aanvulling op de forse bus. De adaptieve cruise control heeft niet veel toegevoegde waarde. Vrij regelmatig schakelt het systeem zichzelf uit, omdat het snelheidsverschil met bijvoorbeeld een invoegende medeweggebruiker te groot is. Maar als het gaat om het aanbod van veiligheidssystemen, dan kunnen we stellen dat Opel verder is dan concurrenten als Nissan en Renault. Zelfs een head-up display behoort tot de mogelijkheden, maar daarvoor dien je wel het navigatiepakket aan te vinken.

Wat moet je kiezen?

De testauto is overcompleet en dat brengt een prijskaartje van 29.195 euro met zich mee, exclusief BTW en BPM. Kun je het ook zonder dodehoekhulp, keyless entry en stoelverwarming stellen? Als Edition kost de auto aanzienlijk minder, maar beschik je nog steeds over meer dan voldoende opties. Het loont nog meer om voor minder vermogen te opteren, maar daarvoor bevalt de 2.0D met 150 pk ons te goed.
Of je uiteindelijk voor de Citroën, Opel, Peugeot of Toyota gaat, zal ongetwijfeld te maken hebben met de ervaringen die je met een van de merken al hebt. Of misschien vind je de ene neus net wat aansprekender dan de andere. Grote verschillen zijn er onderling niet, maar voor de Opelrijder is het een aanwinst dat hij voor de complete, comfortabele en up-to-date Vivaro kan kiezen.

Specificaties

Opel Vivaro L3H1

Prijs vanaf€ 17.999
Prijs testauto€ 29.195
Nuttig laadvermogen1.400 kg
Inhoud laadruimte6.100 liter
Trekvermogen geremd2.500 kg
Verbruik/actieradius theorie5,3 l/100km
Verbruik/actieradius praktijk(indien bekend, is bij intro's lastig vast te stellen: 7,4 l/100 km
Motorvermogen en koppel150pk bij 4.000 tpm en 370 Nm Nm bij 2.000 tpm

Afmetingen

Lengte5308 mm
Breedte1920 mm
Hoogte1890 mm

Deze rijtest is tot stand gekomen in samenwerking met rijtesten.nl.

Wekelijks op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkelingen van de mkb-aannemer? Meld je dan aan voor de CobouwVak nieuwsbrief.