Rijtest Nieuwe Opel Combo 1.5 Diesel Edition H1L1

Rijtest Nieuwe Opel Combo 1.5 Diesel Edition H1L1

Een jaar geleden werd Opel overgenomen door PSA Groupe, het moederbedrijf van Peugeot en Citroën. De nieuwe Combo, Berlingo en Partner zijn de eerste vruchten van deze samenwerking op bedrijfswagengebied. Dat vraagt natuurlijk om een rijtest! Wij reden de nieuwe Opel Combo Edition met de 1.5 dieselmotor.

Pluspunten:
– praktisch voor iedere dag
– ruimte voor twee Europallets
– hoog zitcomfort

Minpunten:
– de 1.5 dieselmotor moet er flink aan trekken
– minder laadruimte dan voorganger

Concurreren? Nee; samenwerken is wat de bedrijfsautofabrikanten doen. Waar bij de vorige generatie Opel Combo het merk Fiat nog de partner was, is dat nu PSA Groupe. Een gouden samenwerking, zo blijkt uit de prijs die afgelopen maand werd gewonnen. Want zowel de nieuwe Opel Combo, als de Peugeot Partner en Citroën Berlingo zijn uitgeroepen tot International Van of the Year 2019. Dat belooft veel goeds!

Een eigen uiterlijk

Generatie nummer vijf van de Combo is in een compleet andere jas gestoken dan zijn voorganger. Waar bij de vorige versie de merkbadges op de voor- en achterkant één-op-één vervangbaar waren voor een Fiat-logo, heeft deze nieuwe generatie een heel eigen gezicht. De neus is in lijn met de huidige personenwagens van Opel, zoals de Crossland X en Mokka X. De hoog opgetrokken koplampen en de chromen vleugels op de grille geven de Opel een robuuste en stoere look. De lijnen boven de wielkappen en paneelbeschermers aan de zijkanten geven de bus een hoge uitstraling. Met twee schuifdeuren aan de zijkant en dubbele deuren aan de achterkant zijn er genoeg mogelijkheden om bij de lading te komen.

Opel komt met twee lengtematen; een 4,4 of 4,75 meter. Bij de langere variant is niet alleen de overhang langer, maar neemt ook de wielbasis toe met 190 millimeter.

Stevige zit

Vraag de gemiddelde gebruiker van een lichte bedrijfswagen wat voor hem of haar belangrijk is en je komt al snel op zitcomfort. Moet je een flink stuk rijden voor een klus of zit je zelfs de hele dag in je bouwbus? Dan snap je dat een goede stoel van cruciaal belang is. Opel heeft wat betreft zitcomfort een behoorlijk goede reputatie; een aantal modellen zijn zelfs voorzien van AGR-stoelen, ontwikkeld in samenwerking met fysiotherapeuten en daarmee ergnomisch verantwoord. Het is wachten tot deze stoelen ook in de Combo komen.

We stappen in en merken direct dat de stoelen een stevige en goede zit hebben”
Alle modellen zijn verkrijgbaar met twee of drie zitplaatsen. Rij je de Combo Selection (het instapmodel), dan is de bestuurdersstoel op vier verschillende manieren verstelbaar. De bijrijdersstoel is niet verstelbaar en je moet het doen zonder armsteunen. Ga je voor de Combo Edition – het model dat een tree hoger staat dan de Selection – dan zien we een aanzienlijke verbetering in het zitcomfort. De stoel is namelijk zesdelig verstelbaar, inclusief lendensteun en een armsteun. De bijrijder heeft in de Edition een stoel die viervoudig verstelbaar is.

We stappen in en merken direct dat de stoelen een stevige en goede zit hebben. De lenden worden goed ondersteund en met de diverse verstelmogelijkheden is er altijd wel een gewenste zithouding te vinden. De zitting van de stoel had voor ons wel iets langer gemogen. Hoewel een korte zitting fijn is als je vaak in- en uit- moet stappen, kunnen we ons voorstellen dat dit op termijn de bovenbenen onvoldoende ondersteunt. Uiteraard is dit ook afhankelijk van hoe lang je bent.

Multifunctioneel stuur

Rijtest nieuwe Opel Combo

Nadat we de stoel goed hebben ingesteld, nemen we de tijd om het interieur te bekijken. Met voor onze neus het prettige, multifunctionele stuur waar we in andere Opel-modellen al kennis mee mochten maken. De functieknoppen wijzen zich vanzelf en het stuur ligt fijn in de hand. In het dashboard zien we analoge klokken, met in het midden een scherm waarop relevante basisinformatie weergegeven wordt. Geen lastige menu’s of complexe structuren; alleen de ritinfo en het verbruik. In het midden zit een groot touchscreen-scherm, waarvoor je de keuze hebt uit twee verschillende infotainmentsystemen. De temperatuur en ventilatie regel je met fysieke knoppen onder het scherm. En optioneel kan de Combo – afhankelijk van het type smartphone – draadloos opladen in een speciaal vak in de middenconsole.

Slimme opbergmogelijkheden

Het geheel van het interieur toont strak en functioneel. Overal zijn slimme opbergmogelijkheden te vinden. Zo is er boven je hoofd een groot opbergvak, zijn er twee handschoenkasten, een grote uitsparing tussen de twee stoelen en natuurlijk grote vakken in de deuren. Opvallend is het vele gebruik van harde kunststof onderdelen in het interieur. Dit kan tegen een stootje, maar had wat ons betreft verfijnder gekund. Het maakt de uitstraling van het interieur wat basic.

De 1.5 liter diesel

Wij rijden de 131 pk sterke Combo met een 1.5 liter diesel. En het moet gezegd worden: met een eigen gewicht van ruim 1.400 kg en een lading van 250 kg achterin, moet de motor op de snelweg flink zijn best doen om de vaart erin te krijgen. Het stuurgedrag is niet van het gevoeligste soort, maar voor een auto in deze klasse zeker niet slecht. De auto staat op het EMP2-platform dat we eerder tegenkwamen onder de Grandland X. Zowel op verhard als op onverhard terrein houdt het platform zich goed en blijft de auto comfortabel. In de bochten hebben we geen last van een grote overhang (dit kan per inrichting van de bedrijfsauto verschillen).

Rijtest nieuwe Opel Combo - laadruimteGenoeg laadruimte?

De nieuwe Opel Combo is beschikbaar met een lengte van 4,4 of 4,75 meter. De standaardversie (4,4 meter lengte) heeft een wielbasis van 2.785 mm en een laadvermogen van 1.000 kilo. Met 3,3 m3 als laadvolume biedt dit model voldoende mogelijkheden voor dagelijks gebruik. De maximale lengte van materialen die je kunt vervoeren, is 1.781 mm. Heb je vaak langere voorwerpen in je bouwbus, dan kan optioneel worden gekozen voor een handige dakklep. Door gebruik van deze dakklep kunnen langere voorwerpen met een gewicht tot 100 kilo diagonaal in de Combo worden vervoerd, zonder dat de achterdeur open moet staan.

De grootste van de twee Combo-varianten heeft een laadruimte van 3,9 m3 en ook een laadvermogen van 1.000 kg. In deze variant zijn materialen tot een lengte van 2.131 mm te vervoeren. Of je nu de standaardvariant of de extra lange variant neemt; beide modellen hebben voldoende ruimte tussen de wielkasten om twee Europallets kwijt te kunnen. Hoewel zeer praktisch en handig moet er met één vervelend feit rekening worden gehouden: de vorige Opel Combo was groter dan de nieuwe. De laadvloer is bij de L1 en L2 vier centimeter korter en de hoogte neemt met 20 cm af. Of er een H2 van de Combo gaat komen, moeten we nog afwachten.

Overbeladingsindicator

Opel introduceert in de Combo een handige voorziening: de auto’s kunnen vanaf medio 2019 namelijk worden uitgerust met een overbeladingsindicator. Dit systeem weegt met sensoren het aanwezige gewicht zodra de motor wordt gestart. Een wit LED-signaal geeft het aan als 80% van het toegelaten laadvermogen is overschreden. Wanneer het gewicht boven het laadvermogen is, krijg je een oranje lampje met uitroepteken te zien. Dus dan weet je wat je te doen staat…. toch?

Veiligheid voorop

De veiligheid staat bij Opel hoog in het vaandel. Door optionele montage van verschillende camera’s rondom de auto, zie je waar je rijdt bij bijvoorbeeld het achteruitrijden. Op de plek van de binnenspiegel is daarbij een 5-inch display gemonteerd waarop het beeld van de camera wordt weergegeven. Wanneer je vooruit rijdt, blijft de situatie achter de auto zichtbaar. Als de richtingaanwijzer naar rechts wordt aangezet, zie je de situatie naast de auto op het scherm verschijnen. Hierdoor is de dode hoek zichtbaar en kunnen ongelukken worden voorkomen.

Prijzen en specificaties

Pakken we de prijslijst erbij, dan zien we als instapper de 1.6 diesel met een handgeschakelde 5-bak en 75 pk. Voor een prijs van 13.599,- euro excl. BTW/BPM staat dit model bij jou in de werkplaats. Als je toch liever 25 pk meer in het vooronder hebt van diezelfde 1.6 CDTI, dan kost je 1.000 euro extra meer.

Regelmatig zwaar beladen of met een flinke aanhanger onderweg? Kies dan voor de zwaarste motor, de 131 pk sterke 1.5 diesel. Het basismodel hiervan staat voor 16.099,- euro excl. BTW/BPM in de showroom. Het trekgewicht van deze motor is 1.500 kg geremd. (voor de 100 pk versie is dat 1.300 kilo en de 75 pk geldt een trekgewicht van 1.000 kilo). Ongeremd mag je maximaal 600 kilo trekken.

Pakketten

Opel biedt je alle mogelijkheden de auto aan te kleden zoals je zelf wilt. Naast losse opties, zijn er drie pakketten beschikbaar. Zo start je bij de Combo Selection, die al vrij compleet, maar niet luxe is. De Combo Edition verwent je wat meer. Zo krijg je stuurwielbediening voor je radio, is je stoel in meer standen verstelbaar en heb je airco en cruise control. Echt een luxepaard wordt het met de Combo Innovation. Deze variant biedt op het gebied van veiligheid en techniek bijvoorbeeld rijbaanherkenning, regensensoren, parkeersensoren en mistlampen. Daarnaast wordt bij dit model de buitenzijde gesierd door beschermstrips, worden de bumpers meegespoten en beschikt hij over 16-inch stalen wielen. Ga je voor de meest luxe variant L2H1 met topmotorisering en met veel extra’s, dan komt de Combo op een prijs vanaf 22.499,- euro excl. BTW/BPM. Een achttraps automaat is bij dit model dan wel standaard inbegrepen.

International Van of the Year 2019

Samen met zijn Franse broeders mag de Opel Combo zich internationaal bedrijfsauto van het jaar 2019 noemen. De eerste prijs is dus al binnen. Of dit ook op het gebied van verkoopaantallen gaat gebeuren, is afwachten. De Opel Combo is in ieder geval stukken volwassener geworden en heeft de wind mee.

Conclusie

De nieuwe Opel Combo is dan weliswaar samen met de Peugeot Partner en Citroen Berlingo gebouwd, maar dat zie je aan de buitenkant en in het interieur veel minder terug dan we vooraf dachten. Hij heeft echt een eigen look and feel. De Opel laat zich gebruiken voor iedere praktische klus. Er is meer dan genoeg ruimte achterin, een groot aantal opbergvakken in de cabine en de stoelen zitten goed. Het grote aanbod aan veiligheidssystemen en opties maakt dat je veilig op pad kan in een bestelauto naar jouw wens. Toch op zoek naar een maat groter? Wacht dan even tot 2019; dan verschijnt de nieuwe Vivaro.

Specificaties

Opel Combo

Prijs vanaf€13.599
Prijs testauto€21.599
Nuttig laadvermogen1.000 kg
Inhoud laadruimte3.300 l
Trekvermogen geremd1.500 kg
Verbruik/actieradius theorie4,6 l/100km
Verbruik/actieradius praktijk7,0 l/100 km
Motorvermogen en koppel131 pk bij 3.750 tpm en 300 Nm bij 1.750 tpm

Afmetingen

Lengte4403 mm
Breedte1848 mm
Hoogte1796 mm

Deze rijtest is tot stand gekomen in samenwerking met Rijtesten.nl

Tekst & foto’s: Joep de Heer