Bij VanMeijel wordt vanuit een nuchtere bril gekeken naar de ontwikkelingen. “AI is een revolutionaire technologie die volgens ons pas écht impact heeft wanneer ze waarde toevoegt aan de dagelijkse praktijk van onze klanten”, zo omschrijft directeur Peter van Meijel de visie op AI. “Daarom kijken we verder dan de hype en richten we ons op wat echt telt: het creëren van oplossingen die werkprocessen slimmer, leuker en efficiënter maken.”
Profiteren van de kracht van AI
De AI-strategie van VanMeijel bestaat in grote lijnen uit twee delen. Een generiek deel enerzijds, een specifiek deel anderzijds. Van Meijel: “We integreren zoveel mogelijk generieke AI-functionaliteit in onze oplossingen, zodat organisaties stap voor stap kunnen profiteren van de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt.”
Generieke AI-toepassingen zijn oplossingen die in vrijwel elke organisatie op dezelfde manier kunnen worden gebruikt, bijvoorbeeld omdat ze helpen bij veelvoorkomende processen. “Bij VanMeijel bieden we onze klanten bijvoorbeeld al langere tijd de mogelijkheid om facturen te scannen en automatisch te herkennen. Daarbij maken we gebruik van verschillende AI-technologieën. Dit is een generieke oplossing, omdat facturen een vergelijkbare opbouw en structuur hebben, ongeacht bedrijf of sector.”
We hebben een AI-bot ontwikkeld die toegang heeft tot documentatie van ons platform”
Een recent voorbeeld van een generieke AI-toepassing bij VanMeijel is de ondersteuning voor applicatiebeheerders. “We hebben een AI-bot ontwikkeld die toegang heeft tot documentatie van ons platform. Daarnaast werken we aan een proof of concept van een chatbot voor eindgebruikers, zodat bijvoorbeeld een materieelbeheerder alles te weten kan komen over het onderhoud van een materieelstuk door vragen te stellen aan de bot.”
Unieke AI-oplossingen
VanMeijel gaat echter verder waar de standaardoplossingen stoppen. Van Meijel: “We begrijpen natuurlijk dat de processen van onze klanten in de bouwsector uniek zijn. En dus ook om unieke oplossingen vragen. Neem bijvoorbeeld urenregistratie: bij sommige bedrijven vult de uitvoerder een weekstaat in voor een hele ploeg, terwijl bij andere bedrijven medewerkers zelf hun uren bijhouden. Door deze diversiteit schieten standaard AI-modellen vaak tekort, omdat ze onvoldoende kunnen inspelen op de variatie in processen van verschillende organisaties. Daarom zetten we in op samenwerking met klanten om AI-modellen te implementeren die aansluiten bij hun unieke processen.”
We zetten in op samenwerking met klanten om AI-modellen te implementeren die aansluiten bij hun unieke processen”
Ook deze specifieke kant van de AI-strategie illustreert Van Meijel graag met een voorbeeld. “Denk aan het detecteren van afwijkingen bij een klant. Zoals bij de urenregistratie. Een uitvoerder kan per ongeluk een onrealistisch hoog aantal uren invoeren voor een ploeg. Of een individuele medewerker kan vergeten zijn uren in te dienen. AI ontdekt dit vervolgens tijdig.”
Deze vorm van AI vraagt echter wel om het inleren van klantspecifieke datamodellen. “We doen dit aan de hand van zogenaamde studio’s: kleinschalige, tijdelijke teams waarin onze medewerkers en klanten intensief samenwerken aan het verkennen en toepassen van AI in hun specifieke context.” Met deze generieke én specifieke oplossingen speelt VanMeijel dus in op de behoefte van zijn klanten. “Zo gaan we samen met hen van de AI-hype naar echte AI-waardecreatie om de dag van morgen slimmer te maken”, sluit Van Meijel af.
Dit artikel is gesponsord door VanMeijel.









