Dit zeggen directieleden Patrick Meijers en Erik Schot van de InterGarant Groep, de overkoepelende holding van InterConcept en PlanGarant. De core business van de Groep is technische en juridische regelgeving, onder andere op het gebied van milieu, ruimtelijke ordening en bouw. Waar PlanGarant binnen het private terrein opereert, op het gebied van de Wkb (Wet kwaliteitsborging voor het bouwen), is het domein van InterConcept traditioneel de overheid op het gebied van VTH, ruimtelijke ordening en milieu.
“Daar zien we binnen de keten echter een verschuiving plaatsvinden. Waar de lokale overheid verantwoordelijkheid draagt voor de ruimtelijke invulling van de omgeving, is de kwaliteit van het object veel meer het belang van degene die het bouwt en oplevert en uiteindelijk voor de eindgebruiker. Door de Wkb en de Omgevingswet is de nadruk veel meer komen te liggen bij de initiatiefnemer”, legt Meijers uit.
“Het is een understatement dat de keten op dit moment voor behoorlijke uitdagingen staat, al dan niet volledig vastloopt. Daarom zijn wij voorstander van het veranderen van het hele proces van initiatief tot en met oplevering. Het ontwerp kan wel door de private markt gemaakt worden, maar uiteindelijk heb je altijd een vergunning of melding nodig. De procedure waar een plan doorheen moet, remt enorm en kost gemeenten veel capaciteit. Terwijl die capaciteit en de benodigde kennis en kunde ook beschikbaar is in de markt.”

Priblieke aanpak
Doelstelling van InterGarant is dan ook het samenbrengen van capaciteit, kennis en kunde tussen publiek en privaat op het juiste moment in de keten. Schot: “Dat noemen wij pribliek; tussen privaat en publiek. Wij zoeken dus naar de juiste balans en samenwerking om ervoor te zorgen dat projecten mogelijk worden. ‘We moeten minder regels, dan kunnen we sneller bouwen’, wordt nu vaak geroepen. Maar minder technische regels leidt niet tot sneller bouwen. Het zit namelijk vast aan de ruimtelijke kant. Daarom zoeken wij naar manieren om ervoor te zorgen dat we met elkaar die ruimtelijke kant vlot kunnen trekken om tot die productie te komen”, zegt Schot.
Het ontwerpen, beoordelen en tot stand komen van stukken zorgt ervoor dat je de grootste risico’s van een project al hebt ondervangen in de ontwerpfase. Schot: “Door in een vroeg stadium in het proces helder te krijgen waar eventuele risico’s zitten, voorkom je vertraging in het vervolg van het proces. Kortom, juiste kennis en capaciteit inzetten in het juiste stadium van het proces resulteert in het efficiënter doorlopen van het gehele proces.” Voor ketenpartners zorgt dit voor een efficiënter proces, minder faalkosten, kwalitatief betere en completere aanvragen en het sneller doorlopen van procedures.
Inzet van AI
De mannen zien hierbij veel heil in de inzet van AI en zijn binnen de InterGarant Groep, maar juist ook met partners, bezig om een AI-beweging op gang te brengen. “In ons wereldje zijn er heel veel repeterende taken zoals documenten die doorgelezen moeten worden en beoordelingen die gedaan moeten worden. We zijn binnen deze sector enorm veel bezig met bewijslast aanvoeren naar allerlei verschillende instanties. Dat zijn eigenlijk niet eens vakinhoudelijke taken. Bij grote infrastructurele civiele projecten is de documentenstroom gigantisch. Een constructeur kan soms weken bezig zijn met het inlezen en beoordelen van stukken. Op het moment dat je AI kunt toepassen voor een eerste screening, kan een constructeur veel gerichter zijn of haar werk doen.”
Schot: “Vaak is regelgeving ook complex om te lezen. De inzet van AI helpt dan om procesversnelling te bewerkstelligen. Het is niet de truc om minder regels te hebben, het is de truc om regels begrijpelijk en toepasbaar te krijgen.” Daar draagt de hoeveelheid jurisprudentie in het werkveld niet aan bij. “Voor een behandelend ambtenaar is het bijna onmogelijk om in de wirwar van regelgeving en juridische uitspraken alle informatie tot zich te blijven nemen.”

Niche markt
Bij de ontwikkeling van Struck, één van de AI-oplossingen, is de InterGarant Groep dan ook nauw betrokken. Meijers: “De technische ontwikkeling ligt bij Struck, maar wij ondersteunen bij de inhoudelijke ontwikkeling. Het domein waarbinnen we acteren is natuurlijk een ongelooflijk complexe niche markt. Het platform koppelt automatisch relevante jurisprudentie aan concrete casussen, zodat specialisten sneller weten waar ze aan toe zijn.”
Het integreren van die actualiteit is dan ook één van de vereisten om AI en andere digitale tooling succesvol te kunnen implementeren binnen het werkveld, vinden Meijers en Schot. “Open AI screent het internet. Daarbij loop je een groot risico dat er verouderde data opgehaald wordt. Dit platform is dan ook specifiek gekoppeld aan de omgevingsplannen, het DSO vanuit het Rijk en lokale beleidsplannen. Daardoor wordt het een veel secuurdere omgeving, die lokaal goed toepasbaar is. Uiteindelijk zit daar de kracht. Zeker als het gaat om juridische aspecten kun je natuurlijk niet het risico lopen dat er toevallig ergens een verkeerd document wordt opgehaald.”
Menselijk gedrag grootste uitdaging
Hoewel de technische mogelijkheden en voorwaarden er dus wel al zijn, blijft het menselijk gedrag binnen de keten de grootste uitdaging. “Daarom zoeken we verbinding door bijvoorbeeld het organiseren van roadshows. Hiermee brengen we verschillende discussies, verschillende achtergronden, maar vooral verschillende mensen bij elkaar. Zo willen wij een community bouwen die uiteindelijk bijdraagt aan een nieuw ecosysteem waar we met zijn alle toewerken naar een nieuwe manier van samenwerken binnen de keten. Dit gaat verder dan alleen de inzet van AI en tooling, maar juist ook om het toepassen van kennis en kunde op de juiste wijze. Wij zijn niet van mening dat AI ons gaat vervangen als specialist. Integendeel. Het gaat ervoor zorgen dat ons werk weer veel leuker en uitdagender wordt.”
Dit artikel is gesponsord door InterGarant Groep.