Duurzame laadoplossingen zijn de oplossing voor energietekort

Gezien het huidige energieprobleem en de groei in bijvoorbeeld elektrische voertuigen krijgen ook in de bouw en infra veel partijen te maken met problemen met elektrisch laden. "Wij lossen dat op. Als er weinig stroom is, bieden wij meer faciliteit,” vertelt Erik-Jan van der Linden, oprichter van system integrator PowerUnited.
Delen:

Het bedrijf is gespecialiseerd in energieopslag om te voorkomen dat het tekort aan capaciteit op het stroomnet de bottleneck vormt voor de energietransitie van bedrijven. PowerUnited adviseert, ontwerpt en levert. Samen met partners zoals BlueMarble Charging en Zapinamo biedt het totaaloplossingen voor de logistieke markt, commercieel vastgoed, laadpleinen en tankstations.

Van der Linden: “Dat doen wij bijvoorbeeld door een batterij te leveren die in de nacht wordt aangevuld via de energie-aansluiting van het bedrijf, ofwel overdag de overtollige zonne- of windenergie opslaat. Ook is het mogelijk dat het een combinatie van deze verschillende energiebronnen betreft. Op momenten dat er een tekort is, haal je de stroom uit de batterij. Daarmee kun je met de beschikbare energie-aansluiting bijvoorbeeld meer elektrisch laden per dag. En dat is nodig, want veel bedrijven zijn hun wagenpark aan het vervangen voor elektrische auto’s. Bouwondernemingen doen dat ook met hun bestelbussen en dat betekent dat er bijvoorbeeld ook op de bouwplaats bestelbusjes en in bepaalde gevallen ook elektrische kranen moeten kunnen opladen.”

Elektrische graafmachine

Bij alle projecten combineert PowerUnited slimme laadtechnieken met de nieuwste innovaties op het gebied van slim laden. Het resultaat is betere beschikbaarheid van energie, onafhankelijk van wisselingen in vraag en aanbod. Snel waar het moet en zuinig waar het kan.

“Een van onze klanten heeft bijvoorbeeld een elektrische graafmachine. Die houdt het wel de hele dag vol, maar de graafmachine moet ’s avonds wel opladen. Logistiek gezien is het niet handig om die machine elke avond terug te brengen naar de werkplaats. Maar niet op elke locatie is bijvoorbeeld bouwstroom aanwezig. Daarom brengen wij nu elke avond een batterij langs waarmee de graafmachine kan worden opgeladen en de volgende dag weer klaar is voor gebruik. Zo’n oplossing is ook geschikt voor bouwprojecten in afgelegen gebieden. Want ‘laden as a service’ betekent beschikbare energie voor elk project”, legt van der Linden uit.

Congestie

Dat er veel behoefte is aan slimme laadtechnieken merkt PowerUnited aan de drukte. “In de afgelopen drie maanden hebben wij meer aanvragen voor batterijen binnengekregen dan in heel 2021. Dat ligt niet alleen aan de toename in elektrische voertuigen maar komt ook heel nadrukkelijk door congestie, filevorming op het elektriciteitsnet.”

Congestie beperkt de hoeveelheid elektriciteit die op locatie kan worden afgenomen van, of terug geleverd aan, het elektriciteitsnet. Maar het komt ook voor dat er helemaal geen stroom wordt geleverd. Van der Linden: “Bij nieuwbouw zien we steeds vaker dat er geen aansluiting mogelijk is. Dat is in het verleden nooit voorgekomen. Stroom was altijd goedkoop, nu is het duurder en niet meer altijd beschikbaar. Dat brengt de continuïteit van bedrijven in gevaar. En het probleem wordt alleen maar groter de komende jaren. Iedereen moet van het gas af dus de groei in gebruik neemt alleen maar toe.  Iedereen moet overstappen naar duurzame energie, maar dit soort energie is niet zoals bij traditionele opwekkers – energiecentrales op gas en kolen – continu beschikbaar.”

Over Nexton

Nexton is aannemer van vraagstukken op het gebied van smart building, energietransitie, duurzaamheid, circulariteit en as a servicemodellen. Het bedrijf is mede-eigenaar van PowerUnited en 14 andere zelfstandige advies- en installatiebedrijven en productleveranciers. Alle specialismen verbinden zij op deze manier met elkaar om tot concrete en toekomstbestendige oplossingen voor alle (installatie-)technische vraagstukken te komen.

Dit artikel is gesponsord door Nexton.