Hillebrand breidt uit in Vlissingen voor groeiambitie in topsegment infrastructuur

Hillebrand breidt uit in Vlissingen voor groeiambitie in topsegment infrastructuur
Door de aankoop van scheepswerf de Donge hebben Hillebrand en ASK Romein nu letterlijk de ruimte om hun groeiambitie waar te maken.

Het Zeeuwse constructiebedrijf Hillebrand heeft de vestiging in Middelburg verkocht en de activiteiten geconcentreerd op de bestaande locatie in Vlissingen-Oost. Door forse uitbreiding van het terrein in Vlissingen hebben Hillebrand en moederbedrijf ASK Romein nu letterlijk de ruimte om hun groeiambitie waar te maken met nog grotere en complexere projecten in de nabije toekomst.

Met de aankoop van de grond en loodsen van de voormalige scheepswerf De Donge in Vlissingen een paar maanden geleden komt er een langgekoesterde wens uit die Hillebrand nieuwe kansen biedt. Het perceel van ruim 31.500 vierkante meter grenst aan het terrein dat Hillebrand al had. Daarmee heeft Hillebrand niet alleen veel meer oppervlakte tot zijn beschikking, maar kan het ook grotere bruggen, sluizen en staalconstructies voor de offshore overdekt bouwen dankzij de aanwezige assamblagehal van 170 meter lang, 40 meter breed en 40 meter hoog. Die hal is ook nog eens uitgerust met zware kranen.

“Uitermate geschikt voor ons. Het is altijd beter om overdekt te bouwen dan in de buitenlucht”, zegt directeur Jan Krielaart. Geconditioneerde omstandigheden komen niet alleen de kwaliteit van de constructies ten goede, maar ook de werkomstandigheden van het personeel.

Hillebrand breidt uit in Vlissingen voor groeiambitie in topsegment infrastructuur

Ideale ligging in Vlissingen-Oost

Op de oude locatie in Middelburg liep Hillebrand tegen de grenzen aan van wat er in omvang nog binnen gebouwd kon worden. Bij de maximale afmetingen van de constructies moest er ook nog eens rekening gehouden worden met de grootte van de bruggen en sluizen onderweg bij het vervoer over water naar de plek van bestemming. “In Middelburg waren we met onze bruggen beperkt tot een breedte van 20 meter en een lengte van 70 tot 80 meter wat we aan één stuk konden bouwen.” In Vlissingen zijn die beperkende factoren niet van toepassing. Het terrein is groot genoeg en ligt bovendien gunstig aan een haven met diep vaarwater. Krielaart: “We hebben nu een onbeperkte doorvaart in breedte, lengte en gewicht, want we hebben vrije toegang tot de Westerschelde. Vandaaruit kunnen we verder.”

Daar komt bij dat Vlissingen ideaal gelegen is voor de activiteiten van Hillebrand. Vanuit de Vlissingse haven worden veel offshore windparken op de Noordzee gefaciliteerd, waarvoor Hillebrand onderdelen en hulpconstructies produceert. En buurland België is dichtbij. “Dat is een groeimarkt voor ons.”

De inframarkt kent een grote opgave de komende jaren.”

Al die voordelen wil Hillebrand optimaal gaan benutten, verklaart Krielaart. “De aankoop past in onze groeiambitie. We zaten eerst als bouwer aan de bovenkant van het middensegment. Dat werk blijven we doen, maar we willen ons nu ook verplaatsen naar het topsegment in de infra en de offshore.” De inframarkt kent een grote opgave de komende jaren. Veel infrastructuur in Nederland, waaronder bruggen en sluizen, is gebouwd in de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw. Doordat de kunstwerken inmiddels op leeftijd zijn en steeds zwaarder belast worden door het toenemende verkeer, zijn ze toe aan vernieuwing. “Daar zitten ook een aantal hele grote bruggen bij waar we in het verleden niet eens naar hoefden te kijken omdat ze vanwege onze beperkingen te breed waren. Nu hebben we die mogelijkheid wel”, zegt Krielaart.

ASK Romein en Hillebrand hebben een strategisch plan opgesteld waarin de plannen de komende jaren gefaseerd handen en voeten krijgen. Onderdeel daarvan is onder meer de werving van extra technisch personeel.

Hillebrand breidt uit in Vlissingen voor groeiambitie in topsegment infrastructuur

Nieuwe kade

Inmiddels is Hillebrand ook al volop bezig om de locatie in Vlissingen aan te passen. De nieuwe en bestaande werven worden met elkaar verbonden, oude loodsen zijn gesloopt, het kantoor wordt verbouwd en er wordt een nieuwe kade gebouwd waar grote installatieschepen direct kunnen aanmeren.

Meteen na de uitbreiding in Vlissingen is Hillebrand er begonnen met de bouw van de eerste opdrachten, zoals het beweegbare deel van de 300 meter lange brug als onderdeel van het project N307 Roggebot-Kampen. Dat project wordt uitgevoerd door de Combinatie Roggebot, een samenwerking van Mobilis, Van Gelder en Van den Herik. Daarnaast is een stuk platform voor een installatieschip van een offshore-bedrijf al afgerond. “Dat hadden we misschien met veel kunst- en vliegwerk in Middelburg binnen kunnen bouwen, maar dat had aanzienlijk meer moeite gekost”, zegt Krielaart.

De brug waar Hillebrand nu mee bezig is had in Middelburg alleen in verschillende delen gebouwd kunnen worden en zou dan later buiten aan elkaar gelast moeten worden. “Met de mogelijkheden die we nu voorhanden hebben, kunnen we deze in één stuk bouwen.”

Hillebrand in het kort

Constructiebedrijf Hillebrand maakt sinds 2017 deel uit van aannemer ASK Romein. Het Zeeuwse bedrijf is gespecialiseerd in de bouw van waterbouwkundige werken als bruggen en sluizen en heeft daarmee een vooraanstaande positie verworven op de Nederlandse markt. Daarnaast produceert Hillebrand complexe staalconstructies voor de maritieme sector en de offshore industrie, waaronder in toenemende mate windparken op zee. Het bedrijf was tot voor kort gevestigd in zowel Middelburg en Vlissingen-Oost, maar heeft de activiteiten nu samengevoegd op de uitgebreide locatie in Vlissingen-Oost. Er werken zo’n 75 mensen in vaste dienst bij Hillebrand.

Dit artikel is gesponsord door ASK Romein.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.