Zo maakt ECE emissieloze bouwmachines voor de sector betaalbaar

Zo maakt ECE emissieloze bouwmachines voor de sector betaalbaar

ECE, Electric Construction Equipment, ontwikkelt en bouwt elektrische bouwmachines. Het innovatieve bedrijf uit Veghel barst van de ambitie: 'Wij willen de emissieloze bouwplaats toegankelijk voor een grote groep aannemers en opdrachtgevers."

ECE is een universeel bedrijf, een expertisecentrum dat zich volledig richt op het ombouwen van dieselmachines naar elektrisch. Thijs van Hal is operational manager. Hij deelt het grote plaatje: “De overheid wil emissieloos bouwen en legt de bal daarvoor bij de bouwsector. Die willen graag, maar het juiste materieel is nog niet beschikbaar of te duur. Wij springen in die leemte. Met een duidelijk doel: binnen enkele jaren een breed scala werkbare en betaalbare elektrische bouwmachines aan te bieden aan de bouw-, infra- en agrarische sector.”

Alles in eigen huis

“ECE wil ontwikkelen en bouwen alles in eigen huis. Het betekent onder meer dat wij zelf de software schrijven, zelf componenten inkopen en de volledige montage hier verzorgen. Zo leren we de machine kennen en hebben we alle kennis in eigen huis. Als er dan een storing optreedt, kunnen we snel schakelen. Zo garanderen we dat onze klanten snel geholpen worden. Want een machine die stil staat, kost geld.”

Zo maakt ECE emissieloze bouwmachines voor de sector betaalbaar

Breed kijken

Het hele proces staat in het teken van bedenken en doorontwikkelen van nieuwe oplossingen en flexibele toepassingen. “We kiezen niet voor één oplossing. We kijken breed, de markt ontwikkelt zich razendsnel en wij bewegen mee. Het is heel waarschijnlijk dat de machine die we over vijf jaar ontwikkelen volledig anders is dan de huidige machines.”

In de werkplaats in Veghel zien we wat dit proces in de praktijk inhoudt. Het team van monteurs legt de laatste hand aan de Doosan machines die ze aan het ombouwen zijn. Het zijn een 16-tons mobiele graafmachine (een Doosan DX165W) en een 30-tons rupsgraafmachine (een Doosan DX300LC). Beide machines worden gebouwd in opdracht van een Doosan-dealer uit Noorwegen. In Scandinavië worden, net als in Nederland, strenge eisen gesteld aan het beperken van de uitstoot door bouwmaterieel in de grote steden.

Eerste machines in actie

Van Hal: “De machines zijn uitgebreid getest en doorontwikkeld. Van voor tot achter moet alles goed geregeld zijn. Dan heb ik het over de veiligheid, maar natuurlijk ook over de werking van de machines. We zijn nu zover dat we de eerste exemplaren kunnen vrijgeven. Een prachtig moment, waar we met z’n allen enorm naar uitkijken. Niet dat de ontwikkeling dan stopt: we blijven de machines nauwgezet monitoren en nemen die data mee in de ontwikkeling van de volgende machines.”

Kiezen om gekozen te worden

Van Hal geeft aan dat ze een aantal elementaire keuzes hebben gemaakt. “Wij kiezen er bijvoorbeeld voor om uitsluitend met Europese toeleveranciers te werken. Omdat we snel willen schakelen, willen we geen gedoe met tijdzones of vertraagde leveringen. Daarom geen elektromotor van een Amerikaanse fabrikant of een accu uit Azië. Wij willen strakke levertijden. Dat is alleen maar in het belang van de klant.”

Zo maakt ECE emissieloze bouwmachines voor de sector betaalbaar

Echte samenwerking

“Daarnaast zijn wij overtuigd experts, dankzij onze opdrachtgevers. Wij kiezen voor een echte samenwerking. Bij het ombouwen van dieselmaterieel is ons uitgangspunt dat we zoveel mogelijk in overleg doen met de oorspronkelijke fabrikant, eventueel ook in samenspraak met de lokale dealer of importeur. Zo borgen we de kwaliteit van het eindresultaat en zorgen we voor tevreden klanten.”

Expertise breed inzetten

“Als laatste wil ik benadrukken dat we ons richten op de complete bouwsector. Het zou makkelijk zijn als we ons beperken tot rups- en mobiele graafmachines. Maar dat is een gemiste kans, aangezien we nu expertise opbouwen die voor veel meer machines een oplossing is. Daarom zeggen wij: we kunnen ook een elektrische veegwagen leveren, of een elektrische trilplaat. Inmiddels voeren we al diverse gesprekken met andere partijen om het materieel te elektrificeren. Het doel is, zoals eerder aangegeven, werkbare en betaalbare oplossingen aanbieden voor de complete bouwsector. Wij willen ons verbreden. En we streven naar een behoorlijke schaalgrootte. Hoe meer productie, hoe scherper de prijs voor het eindproduct. We kijken naar de constructie en naar infra, maar ook naar agrarische machines.”

Zo maakt ECE emissieloze bouwmachines voor de sector betaalbaar

Zet nu stappen met ECE

Emissieloos werken is een kans. Van Hal: “Nu is de tijd om je te onderscheiden met elektrisch materieel. Het geeft je meer kansen in de markt. Zelfs als je nog wat duurder bent dan de conventionele aanpak. Over 10 jaar vervalt dat voordeel, dan is emissieloos materieel hopelijk gemeengoed in de sector. Voor nu richten wij ons op het aantrekkelijker maken van emissievrij werken. Dat wil zeggen: eenvoudiger en ook goedkoper.”

Over ECE

ECE, Electric Construction Equipment, is in 2020 opgericht met als doel een groene stroomoplossing te creëren met ons slimme energiepakket voor de off-road industrie. Wij zijn pioniers op het gebied van elektrische bouwmachines en zijn begonnen met het ontwikkelen van elektrische machines in drie maten. ECE zet zich in om de groenste stroomoplossing op de markt te creëren en te innoveren.
ECE biedt oplossingen voor de integratie van elektrische aandrijflijnen, waaronder aandrijflijnsystemen, energie- en energiebeheersystemen, vermogenselektronica, systeemtechniek en architectuur.
Electric Construction Equipment is de one-stop-shop voor hardware, software en IoT-integratie.

Dit artikel is gesponsord door ECE.

Energietransitie

Hoe draagt de bouw bij aan de overgang naar groene energie? Welke uitdagingen en kansen zijn er?
Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof 

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof

Van je 'grijze afval' naar een stoeptegel. Een musthave met het oog op de circulaire economie, zou je denken. Maar er zijn ook aarzelingen bij het gebruik van nieuwe grondstoffen die afkomstig zijn van afval. Hoe geven we het dan toch waarde?

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector  

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector

Als het aan partners Waterzaak en GEP ligt, volgen we het voorbeeld van onze zuiderburen. In België is regenwater opvangen al meer dan 20 jaar de norm. In Nederland lopen wij flink achter. En dat terwijl de Waterwet uit 2009 stelt dat we regenwater moeten opvangen.

Gerhard Hospers

Greenworks: duurzaamheidslabel én kennispartner voor de bouw

De ideale comaker en kennispartner bij bouwprojecten: dat is Greenworks - het duurzaamheidslabel voor bouw- en installatiematerialen - in een notendop. Greenworks is onderdeel van BMN Groep, de grootste bouwmaterialenhandel in Nederland. Omdat circulair en biobased bouwen anno 2024 de norm is, manifesteert BMN Groep zich met Greenworks meer en meer als adviseur die de klant van a tot z ontzorgt, zegt Gerhard Hospers, manager ESG/Greenworks bij BMN Groep.

Foto: Shutterstock

Weinig vermindering CO2-uitstoot én weinig plannen daartoe in de bouwsector

De CO2-uitstoot van de bouwsector neemt nauwelijks af. Bovendien ontbreken concrete doelstellingen en plannen. Opvallend is dat de bouwmaterialenindustrie al wel het reductiedoel voor 2030 heeft bereikt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.