De zonnepanelen voor de nul-op-de-meter brug, gemaakt door een Franse fabrikant, functioneren op dit moment in een proefvak in een provinciale weg en op parkeerplaatsen. “Dergelijke panelen worden nog niet op grote schaal toegepast.
Een ding is zeker: het systeem werkt. De toepassing op een brugdek is echter een primeur’’, zegt projectleider Rick Lormans van Dura Vermeer, de aannemer van dit project. “Het bijzondere van deze zonnepanelen is natuurlijk de bovenste laag. Die is extra sterk, maar heeft ook de stroefheid die nodig is om er overheen te rijden.’’ De nieuwe brug krijgt circa vijftig vierkante meter aan zonnepanelen in het wegdek. Het levert voldoende energie op om de ledverlichting te laten branden.
Entree naar het centrum
De nieuwe Boekelosebrug vervangt de oude Boekelosebrug en vormt de verbinding tussen het centrum van Hengelo en de A35. Met de nieuwe brug krijgt Hengelo een mooie entree naar het centrum. De nieuwe brug wordt een stuk breder dan de oude brug: van 11.80 meter naar circa 20 meter. Vooral fietsers en voetgangers gaan van de extra ruimte profiteren. De gemeente Hengelo – de opdrachtgever – gunde het project afgelopen maart aan Dura Vermeer. Architectenbureau Ney en Partners uit Brussel heeft de brug ontworpen. Dura Vermeer en het Belgische architectenbureau werkten eerder samen, met de bouw van de Promenadebrug in Nijmegen.
Ingenieursadviesbureau Sweco heeft in samenwerking met de Universiteit Twente de gemeente geholpen bij het vormgeven van de aanbesteding die met name op innovatie en vormgeving van de brug gericht was.
Slanke brugconstructie
De nieuwe Boekelosebrug wordt volgens Lormans een ‘bijzonder slanke integrale brugconstructie’. De slanke uitvoering zorgt ervoor dat er materiaal bespaard wordt. Dat betekent minder grondstoffen, minder energie bij productie en minder transport. Ook is gekozen voor andere duurzame innovaties, aldus Lormans. Zo wordt een duurzame poedercoating voor de leuning van de brug toegepast. Deze coating wordt onder lagere temperatuur dan gebruikelijk gebakken en maakt de brug daarmee minder milieubelastend en minder onderhoudsgevoelig.
Een andere innovatie die toegepast wordt in het project is Engineering and Build in Mixed Reality (EBMR). Gedurende het ontwerp- en bouwproces wordt gebruik gemaakt van een unieke en nieuwe techniek waarbij Augmented Reality gecombineerd wordt met positiebepaling om het BIM-model in EBMR op de bouwplaats toe te passen. “Het wordt in elk geval een brug die nog niet eerder in Nederland gebouwd is”, zegt wethouder Jan Bron. Hij was aangenaam verrast door het ontwerp. “Mooi en modern op een beeldbepalende locatie en met de nodige innovaties. Een brug om trots op te zijn.’’
Demontage brug
Dura Vermeer startte in 2017 met de werkzaamheden aan de nieuwe brug. In het weekend van 10 november werd de oude brug verwijderd. De stalen vakwerkbrug is in zijn geheel in één keer gedemonteerd, gedurende een 48-uurs stremming van het Twentekanaal. De brug is met vier zware, hydraulische vijzels afgezet op een groot ponton. Met behulp van deze pontons is de brug over een afstand van circa 275 meter verplaatst.
Vervolgens is de brug verschoven naar een tijdelijk bouw terrein. Op deze locatie wordt de brug gesloopt. Zodra de brug is verwijderd, wordt gestart met de daadwerkelijke sloop van de brug en het verwijderen van de landhoofden. Wanneer dit klaar is, wordt er begonnen met het vervangen van de bestaande oeverconstructie van het kanaal. In de eerste maanden van 2018 begint de bouw van de nieuwe brug. Als alles volgens planning verloopt, heeft Hengelo er begin 2019 een opvallend nieuw bouwwerk bij.
Projectgegevens
Plaats: Hengelo
Opdrachtgever: Gemeente Hengelo
Ramingsgroep: 8 miljoen euro
Dit artikel verscheen in de Cobouw Special Infra en Buitenruimte van 30 november 2017.
Meer Cobouw Specials.