artikel

Milieu en ‘connectivity’ vragen om voorrang bij nieuwe Sprinter

bouwbreed 935

De bouwbus. Hij is oud of splinternieuw, gepimpt of gewoon puur zakelijk gehouden. Er zijn vele varianten. Maar de bouwbus verandert. Digitale techniek doet zijn intrede en aandrijflijnen worden steeds beter én schoner. CobouwVak kon al met dit nieuwste van het nieuwste rijden: een Mercedes-Benz Sprinter met allerhande nieuwe digitale gadgets aan boord onder de noemer ‘Connectivity’.

Milieu en ‘connectivity’ vragen om voorrang bij nieuwe Sprinter

De Sprinter is misschien niet zo populair als een Vito, Renault Trafic, of Opel Vivaro, want die zijn gewoon beter te pimpen – het oog wil ook wat – maar het is wel ‘serieuze’ bouwbus waar je echt wat mee kan. Mercedes-Benz heeft aardig wat vernieuwingen in de Sprinter doorgevoerd. Zo is hij er nu eindelijk met voorwielaandrijving. Nou en? Het maakt dat de tildrempel 80 mm lager is komen te liggen en de laadruimte gewoonweg meer (sta)ruimte biedt en je kunt er ook nog eens 50 kilo meer in meenemen. Het tweede voordeel is voor de opbouwers, die hoeven geen rekening meer te houden met een lastige aandrijfas onder de laadruimte.

1700 configuraties

Bouwbus connectivity

Zeg ‘Hi Mercedes’ tegen het dashboard.

Wat kan je er zo al mee? De Sprinter is leverbaar in zo’n 1700 configuraties! Van pick-up met twee zitplaatsen tot dubbelcabines met plek voor zeven mensen en veel laadruimte. In de langste versie met de maximale dakhoogte is de laadcapaciteit ongeveer 17 m3. Het maximale laadgewicht is 3150 kilo in de 5,5 tons versie. Wij reden er met drie: een handgeschakelde pickup, een panelvan ook handgeschakeld en een zescilinder diesel met een 7-traps automaat. En die drie konden we rijden omdat Mercedes-Benz Nederland had uitgekozen voor de internationale persintroductie met zo’n 400 bedrijfsautojournalisten van over de wereld. Het gaat natuurlijk niet om een uitputtende rijtest maar je krijgt wel een goed idee hoe de auto is en zich gedraagt. De auto’s zijn dan altijd geladen met 500 kilo aan zand of grind in kisten.

Digitale toekomst

Bouwbus connectivityOnze route voerde van Amsterdam-Noord over de N208 naar Leiden en via de N471 naar Spijkenisse. Via Rotterdam terug over de A4 naar Amsterdam. Waarom is dit interessant? Omdat Mercedes-Benz er een opdracht in had verstopt die alles te maken heeft met de digitale toekomst. De route over de N208 gaf nog wel een onvoorziene uitdaging want de navigatie was niet geprogrammeerd voor de omleiding die er wel was. We konden dus gelijk het nieuwe MBUX-multimediasysteem in de praktijk uitproberen. Zeg ‘Hi Mercedes’ en het systeem reageert: ‘Wat kan ik voor je doen?’ Enfin, lang verhaal kort, je kunt je bestemming opgeven, vragen of de stoelverwarming aan kan, waar het dichtstbijzijnde tankstation is, welk radiostation opgezet moet worden en nog zowat zaken. Je moet even wennen aan de commandostructuur – hardnekkig wilde ‘Hi Mercedes’ ons naar enkele plaatsen in het buitenland sturen – maar het werkt wel. En we kwamen aan op de plek waar we geacht werden aan te komen.

Direct contact

Bouwbus connectivity

Een Sprinter valt best te ‘pimpen’.

Van Leiden naar Rotterdam. Onderweg kwam de boodschap door dat we eerst een fictieve drilboor in Spijkenisse moesten ophalen. Hoe werkt dat? Het Mercedes PRO systeem biedt een verbinding tussen de thuisbasis en het MBUX-multimediasysteem in de auto. De thuisbasis stuurt een bericht. Een icoontje verschijnt op het scherm – dat overigens enigszins onhandig in het midden van het dashboard staat. Bevestig de oproep en de navigatie vraagt of het de nieuwe route moet instellen, ondersteund door ‘Live Traffic’. Grappig was dat we op de A13 gelijk opreden met collega’s. Wij op de meest linkerbaan en zij op de tweede baan van rechts. Op de fileborden zagen we veel rood. Of het systeem het in de gaten had valt niet te herleiden, maar wij, rijdend op de meest linkerbaan, werden naar de volle A16 geleid en de collega’s via de Beneluxtunnel. We stonden binnen tien minuten van elkaar op de afgesproken plek. Het klinkt mooi, maar de Mercedes PRO moet dan wel voorzien zijn van een simkaart voor de internetverbinding.

Handig en leuk is ook Mobile Vehicle Acces, een smartphone app om de Sprinter op afstand te bedienen. Heb ik hem op slot gedaan? Hoe staat het met de diesel? Zijn de banden nog op spanning? En je kunt er boodschappen mee naar de auto sturen. Het is één van de acht beschikbare softwarepakketten, waaronder ook Efficient fleetmanagement en Simplified fleetcommunication. Er is ook een Data Interface waardoor ook andere merken kunnen worden geïntegreerd.

Veilige afstand

Veel busjes gedragen zich op de snelweg vaak wat opdringerig. De veiligheid komt dan in het geding. Mercedes-Benz heeft er met het nieuwe Distronic wat aan gedaan. Het houdt via een radar in de voorbumper automatisch een veilige afstand tot een voorganger. Het herkent rem-acties en rijbaanwisselingen van andere weggebruikers. Wordt de afstand tot de voorligger te kort dan remt Distronic zelf, tot vijftig procent van de maximale stopkracht en brengt eventueel de auto zelfs helemaal tot stilstand. Bij dreigend gevaar worden licht- en akoestische signalen gegeven. Jammer is alleen dat het apart gekocht moet worden en ook uitgezet kan worden.

Hoe rijdt het?

1700 configuraties leverbaar.

Qua rijden kunnen we kort zijn. De drie aandrijflijnen waar we mee reden doen het allemaal prima. De zescilinder met automaat is geweldig en vooral stil. Hij levert 190 pk en een koppel van 440 Nm. Nodig? Tja, misschien niet echt, maar het rijdt super. Zeker aan te bevelen als voor de 5,5 tons versie wordt gekozen. De rest heeft een 2,1 liter viercilinder diesel. Voor de chauffeur geldt dat alles onder handbereik zit en hij en zijn bijrijders goede stoelen hebben. Wat wel tegenvalt is de spijl in het zijraam. Voor een chauffeur van gemiddelde lengte zit die in de weg voor de zijspiegel. Spiegels heel goed afstellen is hier het devies. De laadruimte is makkelijk te bereiken, vooral vanwege die 80 millimeter lagere tildrempel bij de voorwielaandrijver.

Qua onderhoud valt er nog niet veel te zeggen, behalve dan dat de voorwielaandrijver een service-interval heeft van 40.000 kilometer en de rest van 60.000 kilometer. Vanaf 8 juni staat de nieuwe Sprinter bij de Mercedes-Benz Van ProCenters.

Motor: 3.0 liter 6-cilinder Euro 6 met 7- of 9-traps automaat

140 kW (190 pk) of 2.1 liter 4-cilinder diesel Euro 6 in drie vermogens: 84 kW (114 pk), 105 kW (143 pk) en 120 kW (163 pk).

Verbruik (volgens opgave): 6,8 a 9,7 liter gecombineerd.

CO2-uitstoot (gecombineerd): 178 tot 253 g/km.

Nieuwprijs: 2.1 liter versies vanaf 20.990 euro, 3.0 liter vanaf 38.070 euro (ex BPM/BTW en circa 1240 euro rijklaar maken).

 

Meer CobouwVak bouwbussen

De geschiedenis van schilders- en glaszettersbedrijf Kok Renkum: van handkar tot fancy bouwbus

Soms is één merk bus genoeg

Mooi werkpaard om geld mee te verdienen

 

Reageer op dit artikel