artikel

Mooi werkpaard om geld mee te verdienen

bouwbreed 1095

Hij heeft wel wat met auto’s, Wim Rijgersberg. Met zijn broer runt hij Dakdekkersbedrijf Rijgersberg in Den Haag. Zelf rijdt hij al een paar jaar in een Volkswagen Crafter en dan niet de lulligste, maar een ‘full option’. Hij is er zuinig op en de Crafter ziet er dan ook pico bello uit, tot en met de bekleding aan toe. En dat ondanks dat het een werkpaard is. “Er moet wel geld mee worden verdiend.”

Mooi werkpaard om geld mee te verdienen

Wim Rijgersberg is een echte Hagenees. Opgegroeid in de Molenwijk, die tegen Laak aanschuurt en een echte volkswijk was en is. De afspraak is gemaakt in Koffiehuis Laak, een koffieboot aan de Neherkade, die vroeger ook wel eens anders werd genoemd want het Arbeidsbureau, tegenwoordig UWV, was er ooit gevestigd. En zoals dat gaat in een omgeving met bekende gezichten, komen al snel namen van Haagse families voorbij, ter ziele gegane roemruchte voetbalclubs én iedereen praat mee. De Koffieboot ligt in een ‘verrommeld’ gebied met vergane bedrijfsgebouwen dat nu wordt getransformeerd tot een modern bedrijventerrein gelardeerd met woningen. Een mooie ontmoetingsplek voor zo’n werkpaard. Mooi onderhouden

Speciale wensen

Vanwege zijn dakdekkersbedrijf had en heeft Rijgersberg wel wat speciale wensen voor zijn wagenpark. Deze Crafter is een L2H3 besteller waar je met gemak in kunt staan. De wielbasis is 3665 mm. Het is een dubbelcabine die plaats biedt aan maximaal zes mensen. Vier op de bank, maar dat zit dan wel krap in de breedte. Nu zijn de banken in zo’n dubbelcabine vaak niet echt comfortabel, maar dat valt in deze Crafter erg mee. Ook al omdat de beenruimte behoorlijk is. Het is wel een stugge bank, maar de rugleuning staat tenminste niet in standje ‘plank’. Wat wel opvalt is de staat waarin de auto verkeert. Alsof er nooit iemand in zit, zo netjes.

Bouwbus vakmanWim heeft bewust voor stoffen bekleding gekozen. “Je wilt niet hebben dat de jongens instappen en nog iets scherps in hun zak hebben zitten. Stof kan er wel tegen, maar leer niet. Daarbij is stof veel beter tegen de warmte, anders plak je helemaal vast.” Het enige wat hij jammer vindt, is dat hij in het laadruim geen betimmering heeft laten aanbrengen. “Je ziet dat het toch wel beschadigt. En dat vind ik zonde.”

Vier busjes

Dakdekkersbedrijf Gebroeders Rijgersberg kan met ieder dak uit de voeten. Maar bij het meer ambachtelijke werk, zoals pannendaken en leidaken – een specialisatie inclusief het lood, zink en koperwerk – voelt hij zich toch wat beter. “Het gaat om het detail, daar moet je op letten, dat maakt het vak mooi.” De dakdekkers zijn vooral actief in de regio Den Haag. Meer hoeft ook niet. “Het is wel prima zo, we hebben genoeg werk. Ooit in Amsterdam een klus gedaan, maar nee, da’s toch niks: reizen, parkeren daar. Gewoon lekker in de buurt blijven.”

Het werk wordt gedaan met acht mensen. Rijgersberg heeft dan ook vier busjes rijden, waaronder deze Crafter. De rest zijn Opel Movano’s. “Ook prima busjes, maar de Crafter is net wat beter afgewerkt, robuuster met betere materialen.” De Movano’s zijn met zeven jaar al wat ouder dan de Crafter. Qua kilometers zijn het eigenlijk jong gebruikte auto’s. “Er staat maar zo’n 60.000 op de teller. Die gasten rijden een paar kilometer naar het werk en dan aan het eind van de dag weer terug. De Crafter heeft 73.000 kilometer erop staan. Dat is omdat ik van werk naar werk rijd.”

Lekker ‘smooth’

CobouwVak bouwbus vakman

Wim Rijgersberg op zijn luchtgeveerde stoel. Foto: Jos Haas.

De Crafter is van 2014 en is uitgerust met van alles en nog wat. Rijgersberg heeft gekozen voor de zwaarste variant, 177 pk met een koppel van 400 Nm. Voldoende vermogen en trekkracht om ook met zware lasten om te kunnen gaan. Dat moet ook wel, want het bedrijf bezit een zware ladderlift. “Als ik nu gas geef met die zware lift aangekoppeld kom ik tenminste vooruit. Hiervoor had ik een Opel Vivaro en die was te licht, moest te hard werken. Omdat de motor minder hard hoeft te werken is de Crafter ook zuiniger, in de stad doe ik 1 op 10, 1 op 11.” Dat heeft ook andere redenen, namelijk niet zo’n zware rechtervoet. Rijgersberg is in een ver verleden opgeleid als privéchauffeur. “Ik rijd gewoon lekker ‘smooth’. Het heeft toch geen nut om de luchtpijpen eruit te trekken om dan na twintig meter weer stil te staan… Kun je net zo goed normaal rijden.”

Luchtgeveerde stoel

Vroeger heeft hij op de vrachtwagen gereden en geleerd om met trailers in te parkeren. En dat komt nu goed van pas met de lift. “We hebben een bedrijfspand met niet zo’n heel brede deur, maar ik rijd hem net zo makkelijk met aanhanger met lift achteruit naar binnen, precies pas.” Als dakdekker heb je nog wel eens zware lading bij je. Een pallet met rollen dakbedekking gaat al snel richting een ton gewicht. Samen met de lift-aanhanger rust er behoorlijk wat gewicht op de achteras. Rijsbergen heeft daarom een zwaarder veerpakket eronder laten zetten. “Anders hangt ’ie echt achterover. Nu heb ik daar geen last van en blijft het prettig rijden hoe zwaar ik ook beladen ben.”

Een andere belangrijke investering is zijn luchtgeveerde stoel. Wie daarmee eenmaal heeft gereden, wil niet anders meer. Het is een erfenis uit zijn vrachtautoverleden.

Service

Over de Crafter zelf is hij echt tevreden. “Een fijne auto om in te rijden, luxe, weinig mis mee.” Maar voor een ondernemer is de service belangrijk. Stilstand is geld verliezen en dat kan hij niet hebben. Rijsbergen is wat dat betreft wel op Volkswagen afgeknapt. “Het is jammer, maar de service is gewoon slecht. Een voorbeeld. Op een paar plekken kwam de blanke lak eraf, de toplaag. Dat is al slordig, maar je ziet het pas als er roest tevoorschijn komt. Dan ga je terug naar je dealer, die gaat terug naar de importeur en daar zeggen ze dat er niks aan de hand is. Nou dat vind ik slordig. Het is me ook wel gebeurd dat ik had aangekondigd dat er wat vervangen moest worden, kom ik daar na twee weken, is het onderdeel er niet. Dan verwachten ze dat ik hem gewoon maar laat staan. Maar ik moet er wel geld mee verdienen. Dat kan dus niet.”

Met de komst van de Crafter zijn overigens de MAN-werkplaatsen ingericht om ook de Crafter te servicen. De Crafter van Rijsbergen is nu in onderhoud bij Profile. “Daar kom ik aanrijden, wordt het probleem verholpen en kan ik weer op weg.”

Meer lezen

Soms is één merk bus genoeg >>

 

 

Reageer op dit artikel