Bouw laat geld schieten op internet

Bouw laat geld schieten op internet

Een huis laten bouwen? De consument duikt gelijk het internet op om te kijken welk bouwbedrijf het best aansluit op zijn wensen. Of de consument dan online het juiste bouwbedrijf kan vinden, is maar de vraag want mkb-bedrijven in de bouw lopen flink achter als het gaat om digitalisering. Een derde van de bouwbedrijven heeft zelfs helemaal geen website.

Sponsored content door DTG

De bouwsector mist duidelijk de aansluiting met het zoekgedrag van consumenten op internet en lijkt daardoor kansen te laten liggen. Steeds meer mensen zoeken namelijk op internet naar producten of diensten, terwijl bouwbedrijven dit zoekgedrag niet kunnen bijbenen en de afgelopen twee jaar ook geen inhaalslag hebben gemaakt. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van DTG en MKB-Nederland. Ruim 1.600 ondernemers zijn hiervoor ondervraagd en maar liefst 56 procent geeft aan dat ze online marketing onbelangrijk vinden.

Steven Koedam is eigenaar van het tweemansbedrijf Bekoe in Doesburg en reageert op het onderzoek. “Jazeker, wij hebben wel een website. Je kunt laten zien wat je kunt, wie je bent, wat je maakt. We halen er ook echt werk uit. Soms bellen geheel onbekenden dat ze ons hebben gevonden. Ook vind ik het erg handig als mensen vragen hebben want je kunt ze altijd naar de website verwijzen, daar kunnen ze in alle rust lezen wat je allemaal biedt. Je komt gewoon professioneel over”

Kansen in klantbeoordelingen

Van de consumenten in Nederland raadpleegt 72 procent klantbeoordelingen bij de oriëntatie op aanschaf van producten of diensten. Slechts 11 procent van de bouwbedrijven toont nu reviews op de bedrijfswebsite en 9 procent geeft aan in reviews te investeren de komende tijd.
Koedam: “Reviews plaatsen we niet maar we laten op z’n tijd nieuwe foto’s van projecten plaatsen zodat je wel actueel blijft. We hebben dit uitbesteed bij een bedrijf hier in de buurt. Zij weten ook alles van hoe je gevonden wordt en bovenaan in Google terecht komt. Facebook hou ik wel zelf actief bij, dat lukt me nog net”, besluit hij lachend.

Maar liefst 34 procent van de bouwbedrijven heeft (nog) geen website. Slechts 6 procent van deze groep zegt binnen twee jaar met een website starten. Van de bouwondernemers die wél een website hebben, geeft 33 procent aan deze de komende twee jaar te willen vervangen.

Hoe verbeter je online vindbaarheid?

Natuurlijk weet je dat online gevonden worden belangrijk is. En vinden ze dan jouw website of die van de concurrent? Je wilt bovenaan in de zoekresultaten staan, zodat je meer bereik en dus meer nieuwe klanten werft. Download dit gratis document en ontdek wat je kunt doen om je online vindbaarheid te verbeteren.

Laat gratis je website checken op verbeteringen en ontvang daarna advies en een rapport, ook dit is gratis. Ja, check mijn website…