Volgens Huttenga is de uitbreiding naar appartementen door Emergo vooral een logische stap. “De behoefte uit de markt was er al. Er werd echt door opdrachtgevers naar appartementen gevraagd. Dat heeft de innovatie en ons ontwikkelteam echt een boost gegeven. Als je naar de statistieken kijkt van de verschillende adviesbureaus en het CBS, dan zie je bovendien dat de algemene marktvraag wat betreft eengezinswoningen redelijk stabiel is gebleven in aantallen en dat de groei vooral zit in wat kleinere woningen en appartementen. Met die marktontwikkeling bewegen wij simpelweg mee”, vertelt hij.
Nu de eerste prototypes zijn gemaakt, gaat het direct heel hard. “Op het moment dat je prototypes hebt staan, wordt het zichtbaar en tastbaar. En dan komen dingen ook in de versnelling. Wij zijn nu met onze opdrachtgevers en klanten in gesprek over concrete projecten. Naar verwachting worden dit jaar nog de eerste projecten geproduceerd.”

Ontwerpvrijheid
Huttenga verwacht dat het dan in eerste instantie zal gaan om vijf tot zes bouwlagen. “Maar het product dat wij ontwikkelen, zal geschikt worden voor meer dan tien bouwlagen. Het realiseren van gestapelde woningen verschilt natuurlijk van grondgebonden woningen. Maar het technisch geregeld krijgen is niet per se de uitdaging. Voor ons ligt die meer in het zo slim mogelijk ontwerpen zodat je de modules in redelijk eenvoudige stappen kunt maken. En ook in de ontwerpvrijheid van de gevel, de combinaties en de configuraties. Dat je helder bent in de spelregels, maar niet beperkend.”
Door het vele hout en het slimme materiaalgebruik wordt, net als bij de grondgebonden woningen, in de appartementen veel CO2 opgeslagen. “Hout en de mogelijkheid tot biobased isolatiemateriaal is voor ons een hele logische keuze. Daarmee kunnen wij mooie, duurzame woonproducten produceren. In de basis produceren wij alles wat houtskeletbouw (HSB) is zelf. Als er echter een vloeroplossing nodig is in een andere materiaalsoort zijn we er niet vies van om ook andere materialen te gebruiken. Zolang het maar de beste oplossing oplevert”, legt Huttenga uit.
Toevoeging
“De grootste uitdaging is dat de investering klopt bij de volumes die je wilt maken en dat je de volumes op een voorspelbare manier door je productie krijgt. Die prijsuitdaging heeft de hele markt. Anders blijft het een mooi verhaal, maar niemand koopt je product omdat het te duur is.” Ondanks het succes van Premodu wil Emergo aandacht houden voor prefab bouwcomponenten. “Prefab, dat is wat we zijn en wat we doen, én wat we ook goed kunnen. Wij hebben niet de ambitie om alleen maar een modulaire bouwer te zijn. Het is een toevoeging aan ons productaanbod. Voor ons is het waardevol dat we beide kunnen aanbieden.”
Wij werken het liefst met partijen die er bewust voor kiezen geen eigen fabriek te hebben”
Ook de doelgroep blijft met het modulaire woningconcept hetzelfde. “Wij willen toeleverancier blijven zijn voor bouwend Nederland. Wij doen ook projecten voor directe opdrachtgevers, maar wij werken het liefst met partijen die er bewust voor kiezen geen eigen fabriek te hebben. De krapte op de arbeidsmarkt en ook het tekort aan vakmensen op de bouw is al jaren een probleem waar we ons druk om maken. Met onze prefab producten denken wij een mooie oplossing voor deze uitdaging te kunnen leveren. De eerste winst die dat oplevert is dat al kunt starten met produceren voordat je überhaupt je grondwerk en je heiwerk buiten hebt gedaan.”
Dit artikel is gesponsord door Emergo.