Middels een eigen ontwikkelde digitale bestelomgeving is het plaatsen van een bestelling voor klanten een stuk eenvoudiger geworden. De gebruiker kan namelijk meteen aan de slag en hoeft niet te wachten op een afspraak met een accountmanager. “De huidige markt vraagt om een sneller bouwproces en vermindering van verspilling. Vandaar dat onlangs het Bestelportaal is geïntroduceerd om het online ontwerpen en bestellen efficiënter te maken”, zegt Leon van ’t Hof, manager Klantenservice bij Bruynzeel Keukens.
Keukenconfigurator
De eerste stap naar het digitaliseren van het bestelproces is jaren terug al gedaan met de introductie van de Keukenconfigurator. Echter was het systeem niet gebruiksvriendelijk. Van 't Hof: “Digitalisering is fijn, maar het moet het proces wel makkelijker maken. Vandaar dat het Bestelportaal zo is ontworpen dat het systeem zichzelf uitwijst.”
Opties makkelijk toevoegen
Het Bestelportaal laat alleen de technisch mogelijke opties zien en de gebruiker ziet direct een preview van de ontworpen keuken. Opties kunnen gemakkelijk toegevoegd, maar ook verwijderd worden. “Alle bestelde keukens van dezelfde opdrachtgever komen in één overzicht te staan. Zo kan iedereen controleren of een betreffende keuken reeds is besteld of deze nog doorgezet moet worden.”
Klant heeft regie
Naast het bestellen van een complete keuken is het ook mogelijk losse onderdelen te bestellen. De klant
heeft in deze module zelf de regie in handen en kan de bestelling rechtstreeks naar de fabriek doorzetten, de productie in. Ook zijn prijzen transparant en meteen zichtbaar. Zo kan er direct duidelijkheid worden geboden naar huurders over eventuele meerprijzen.
Voor aannemers en onderhoudsbedrijven is de omgeving dan ook echt een uitkomst. “Alle bestelde keukens van dezelfde opdrachtgever komen in één overzicht te staan. Zo kan iedereen controleren of een betreffende keuken reeds is besteld of deze nog doorgezet moet worden”, aldus Ralph Gielens, uitvoerder bij Habenu-van de Kreeke Vastgoedservice. Zij werken sinds augustus 2022 met het nieuwe online platform. “Door het portaal besparen we veel tijd en is de kans, vanwege 2D- en 3D beelden, op het maken van een verkeerde bestelling kleiner.”
Trainingen over bestelportaal
Voorafgaand aan het gebruik van het Bestelportaal zijn klanten geïnformeerd over de nieuwe digitale
toepassing en de werking daarvan. Tabitha de Graaf, projectmanager Bestelportaal bij Bruynzeel
Keukens, heeft hierbij de trainingen verzorgd, zodat klanten later zelfstandig aan de slag kunnen gaan.
“De training over het bestelportaal hebben wij positief ervaren. Het Bestelportaal is een goede manier
om het bestellen van de keukens nog makkelijker te maken”, aldus Ralph Gielens. “Door het portaal besparen we veel tijd en is de kans, vanwege 2D- en 3D-beelden, op het maken van een verkeerde bestelling kleiner."
Wensen direct ingevoerd
Waar vroeger alles nog per fax of telefoon ging, zorgt deze digitale innovatie voor enorm veel tijdwinst bij het ontwerp- en bestelproces. “Bruynzeel Keukens kan het portaal zo inrichten dat de wensen van onze opdrachtgevers direct worden ingegeven", weet Gielens. "Je hoeft daardoor niet iedere keer opnieuw uit te zoeken welk keukenblad, greep of romp-/frontkleur er moet komen. De basis staat al goed, enkel bij wijzigingen kan dit zelf eenvoudig worden veranderd."
Het gebruik van het Bestelportaal wordt als positief ervaren. “Kortom: het Bestelportaal is een goede manier om het proces nog makkelijker te maken. In een paar klikken ben je klaar met het bestellen van een keuken."
Verdere digitalisering
Naast het digitaliseren van het bestelproces is Bruynzeel Keukens continue bezig met nieuwe
ontwikkelingen. Ook de facturering en het ondertekenen van documenten verloopt volledig digitaal. Keuze- en bestelformulieren, prijslijsten en catalogi worden niet meer gedrukt maar digitaal verstrekt, wat meteen bijdraagt aan een van de speerpunten van Bruynzeel Keukens; maatschappelijk verantwoord ondernemen. De komst van het Bestelportaal heeft het proces milieuvriendelijker gemaakt doordat er minder fouten worden gemaakt of verkeerde artikelen worden besteld. Als gevolg hiervan worden er minder grondstoffen verspild.
Keukenontwerp als BIM-model
Het volgende aandachtspunt op het gebied van digitalisering is het keukenontwerp beschikbaar stellen
als BIM-model. “De komst van het BIM-model maakt het voor betrokken partijen bij een project
mogelijk om goed op elkaars afspraken in te spelen”, aldus Leon van 't Hof. Zo kunnen alle betrokken partijen in één omgeving specificaties van het project aangeven, zodat er vervolgens rekening gehouden kan worden met de verschillende werkzaamheden. Het volledige traject van ontwerp naar realisatie wordt op deze manier volledig digitaal en bovenal gebruiksvriendelijk.
Dit artikel is gesponsord door Bruynzeel Keukens.