Cementloze kanaalplaatvloeren van VBI dragen fors bij aan versnelde duurzaamheidsambities

Cementloze kanaalplaatvloeren van VBI dragen fors bij aan versnelde duurzaamheidsambities
Betonakkoord wil betonsector versneld verduurzamen

Beton levert wereldwijd een bijdrage van circa 7 procent aan de totale uitstoot van CO2. In Nederland is dat fors minder maar toch nog ca 2-3%, waarbij vooral het bindmiddel cement een negatief effect heeft op het klimaat. Sinds 2016 produceert VBI 'groene' kanaalplaatvloeren die worden geproduceerd met klinker reducerend bindmiddel. Deze cementen -toegepast in de productie van betonnen vloersystemen- hebben een significant lagere CO2 footprint dan Portlandcement en worden bij VBI standaard toegepast.

Om internationale klimaatafspraken te halen spraken 35 Nederlandse betonbedrijven, grote bouwers, gemeenten, rijksopdrachtgevers en ministeries in 2018 met elkaar het zogeheten Betonakkoord af. Beton is nog altijd het meest populaire Nederlandse bouwmateriaal en de betonsector wil het sneller verduurzamen. Dit voorjaar maakten de partijen van het Betonakkoord de balans op van deze versnelling en concludeerden de ondertekenaars dat er een tandje bij moet. Ontwikkelingen van opschaalbare alternatieve bindmiddelen voor cement vanuit de cementproducenten bleven uit. Ook nu nog worden vrijkomende betonreststromen uit sloop in de vorm van betongranulaat slechts mondjesmaat hergebruikt in nieuwe betonproducten. In 2016 liet producent VBI, een van de eerste ondertekenaars van het Betonakkoord, met hun toenmalige, cementloze en demontabele kanaalplaatvloeren zien hoe hun producten nog meer kunnen bijdragen aan het reduceren van de CO2-uitstoot. Nog meer, want in de basis zijn holle producten veel duurzamer dan massieve varianten. Het hergebruik van extern betongranulaat is sinds 2021 gemeengoed bij VBI en het percentage zal jaarlijks stijgen zodat nog minder primaire grondstoffen nodig zijn.  

Cementloos beton

Producent van prefab kanaalplaatvloeren VBI bouwt jarenlang mee aan het verduurzamen en innoveren van de betonsector. Naast de toepassing van cementen die een veel lagere uitstoot bewerkstelligen in de VBI kanaalplaatvloeren Groen, betrof een verdergaande innovatie de ontwikkeling van de cementloze kanaalplaatvloeren. Deze zijn in 2016 voor het eerst toegepast in het nieuwe kantoorgebouw van Sensata Technologies Holland in Hengelo. Nu zes jaar later, blijkt dat VBI met deze pilots zijn tijd ver vooruit was. “Door service, innoverend vermogen en onze focus op industrialisatie dragen we eraan bij dat onze partners hun doelen bereiken. Dat geldt dus met name voor de klimaatdoelen die we als gezamenlijke bouwsector voorstaan”, zegt Peter Musters, adviseur bouwconcepten van VBI. Peter Harpe, producttechnoloog bij VBI legt uit dat voor deze kanaalplaatvloeren geopolymeer-beton is gebruikt. “Portlandcement is het meest toegepaste bindmiddel, maar is tevens de belangrijkste oorzaak van CO2-uitstoot van beton. Voor deze pilot hebben we in samenwerking met ENCI geopolymeren toegepast om een aanzienlijke CO2-reductie te bereiken”, zegt Harpe. In getallen: de VBI kanaalplaatvloeren Groen leverden een reductie van 30% ten opzichte van de vloeren met portland-cement. Met de circa 10.000 vierkante meter VBI kanaalplaatvloeren Groen bij Sensata werd een reductie van ca. 100 ton CO2 gerealiseerd! Met de cementloze kanaalplaten met geopolymeer werd de reductie zelfs ruim 60% ten opzichte van platen met portland-cement.

Cementloze kanaalplaatvloeren van VBI dragen fors bij aan versnelde duurzaamheidsambities

Koploper

Nederland wil koploper blijven door het versneld verduurzamen van de betonsector via de doelstellingen van het Betonakkoord. “We gaan in Nederland al spaarzaam om met gebruik van cement, getuige het aandeel in de nationale CO2-uitstoot”, zegt Musters. “Om koploper te blijven wordt er volop ruimte geboden om duurzame betoninnovaties te kunnen ontwikkelen onder de paraplu van dat Betonakkoord. Onder andere de ontwikkeling van alternatieve bindmiddelen behoort daartoe, in navolging van de eerdere pilots met geopolymeer-beton. Zorgvuldig onderzoek naar deze alternatieven is volop gaande in een consortium waarin onder anderen TNO, Voorbij Prefab, BTE, 2R Recycling en VBI participeren. Aspecten als kennisopbouw van juiste mengselsamenstellingen, van lange termijn gedrag van beton met deze bindmiddelen en het ontwikkelen van rekenregels zijn noodzakelijk om het succesvol te kunnen gaan toepassen. Het alternatieve bindmiddel dat hieruit zal voortkomen zal in de nieuwe generatie VBI kanaalplaatvloeren Groen worden toegepast. De kennis die in het consortium wordt opgebouwd wordt via het Betonakkoord aan de sector beschikbaar gesteld om hiermee de gehele betonsector versneld te verduurzamen”, aldus Musters.

Cementloze kanaalplaatvloeren van VBI dragen fors bij aan versnelde duurzaamheidsambities

Dit artikel is gesponsord door VBI.

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

Universitaire startups en spin-offs voor de bouw blijven achter

De drie technische universiteiten in Nederland richten nauwelijks bedrijven op voor de bouwsector. De studenten en medewerkers die wel startups beginnen, hebben grote ambities om de bouw duurzamer en digitaler te maken. Maar opschalen blijft moeilijk. "Je ontwikkelt iets voor de Nederlandse regelgeving, maar kan vervolgens niet internationaal de markt op."

Hoe een gietvloer elk project kostenbesparend en toekomstbestendig maakt

Hoe een gietvloer elk project kostenbesparend en toekomstbestendig maakt

Bij de keuze voor de vloermaterialen in een bouwproject zijn duurzaamheid en kosten belangrijke factoren. Zeker in grote commerciële projecten. Of het nu gaat om de bouw van kantoorpanden, fabrieken of openbare ruimtes; het juiste vloermateriaal kan op de lange termijn veel geld besparen. De gietvloer wint daarbij terrein, zegt Coatingvloer.

Gedoseerd afgegeven antiklontermiddel voorkomt zoutschade stucwerk

Gedoseerd afgegeven antiklontermiddel voorkomt zoutschade stucwerk

Schade aan metsel- en stucwerk door optrekkend vocht is te voorkomen met een antiklontermiddel dat ook in keukenzout zit. Een systeem voor gedoseerde afgifte kan zorgen voor langdurige werking, blijkt uit Delfts onderzoek. Vooral monumenten kunnen profiteren.

Foto; Shutterstock Continews/Griekspoor

Innovatie | 'De Bever' als methode voor het renoveren van rottende meerpalen

Aangetaste houten meerpalen vervangen hoeft niet meer. Het wegzagen van het rotte deel en een nieuw stuk opzetten kan ook, dankzij een Hollandse innovatie. Dat scheelt tropisch hardhout, is veiliger voor de omgeving, geeft minder overlast en is minder milieubelastend.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.