Service-onderhoud van STULZ: ook voor andere merken

Service-onderhoud van STULZ: ook voor andere merken

STULZ komt als leverancier en servicepartner voor de koeling van datacenters en IT-ruimtes, regelmatig installaties van 'vreemde merken' tegen. Dit zijn precisiekoeling-units van een ander merk, waarbij STULZ de vraag krijgt of de serviceafdeling ook deze units van service en onderhoud kan voorzien. Het antwoord is simpel: ja, dat kan. Maar hoe gaat dat in zijn werk en waar moet je dan op letten? Met onderstaand voorbeeld kom je daar achter.

Recent vroeg een contactpersoon bij een internationale vastgoedorganisatie STULZ om hulp. Zijn probleem was dat hij twee locaties in beheer had: een bekende locatie met STULZ apparatuur, maar ook een andere met vreemde merken. Hij wilde de service van STULZ ook graag inzetten op die andere locatie. De vraag was alleen of STULZ de kennis en kunde had om aan andere merken te kunnen werken.

Contact met fabrikant

Na een opname op locatie bleek dat de installatie in redelijke conditie verkeerde en dat er geen belemmeringen waren om het onderhoud door STULZ te laten uitvoeren. De merkspecifiieke onderdelen van derden heeft STULZ echter niet op voorraad. Daarom wordt in dit soort situaties contact opgenomen met de desbetreffende fabrikant om de kritische onderdelen in kaart te brengen. Aansluitend wordt met de klant besproken wat de wensen zijn wat levering betreft, zodat kan worden besloten om een aantal onderdelen op voorhand aan te schaffen. De kennis en ervaring van de monteurs is ruimschoots op het niveau om zowel onderhoud als reparaties te kunnen uitvoeren aan de verschillende merken.

Werkbon

Na het opstellen van een vrijblijvend onderhoudsvoorstel volgt de opdracht, waarna het eerste onderhoudsbezoek in overleg wordt ingepland. De monteur krijgt per installatie een werkbon, waarop hij alle werkzaamheden en bevindingen noteert. Daarnaast bevat de werkbon een meetrapport waarop alle informatie wordt genoteerd.

Inspectie condensor

Niet alleen de inpandige installatie wordt grondig onderhouden, ook een buiten opgestelde condensor of droge koeler ontkomt niet aan een grondige inspectie of onderhoudsbeurt. De m0nteur doet een visuele controle en let uiteraard op overige opvallende zaken, zoals overmatig geluid en eventuele sporen van lekkages. Ook die naar de vervuiling van de buitenunit en maakt deze waar nodig met een hogedrukreiniger schoon. Mocht de vervuiling ernstiger zijn en niet zonder de inzet van professionele reinigingsmiddelen mogelijk zijn, dan volgt een offerte voor het chemisch-technisch reinigen en opnieuw coaten van de condensor of droge koeler.

Optimale bedrijfszekerheid

Na het afronden van het eerste bezoek volgt een eventuele adviesofferte voor het herstel van geconstateerde gebreken. Hierin zijn ook adviezen meegenomen om de bedrijfszekerheid te optimaliseren en de kans op onverwachte verstoringen te minimaliseren. Door deze werkwijze te hanteren, blijft de klant voorzien van de best mogelijke service en optimale bedrijfszekerheid van zijn installatie. Mocht zich onverhoopt toch een verstoring voordoen, dan staan de servicemonteurs van STULZ altijd klaar, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Dit artikel is gesponsord door STULZ