VanMeijel: praktische oplossingen voor de maatschappelijke opgaven van bouwbedrijven

VanMeijel: praktische oplossingen voor de maatschappelijke opgaven van bouwbedrijven

Bij veel maatschappelijke opgaven speelt de bouw een sleutelrol. Denk aan achterstallig onderhoud van infrastructuur, verduurzaming van gebouwen en niet te vergeten de huidige woningnood. De maatschappelijke uitdagingen waar bouwbedrijven mee te maken hebben, staan dan ook centraal in de nieuwe strategie van VanMeijel.

Een bouwbedrijf aan het einde van het bewogen jaar 2021: zelfs nog helemaal los van corona heeft de sector te maken met gigantische uitdagingen. Goede vakmensen zijn uiterst lastig te vinden en allerlei wetten, regels en eisen zijn over je uitgestort. In tenders moet je rekening houden met duurzaamheidsaspecten, bij bouwen en ontwikkelen heb je te maken met stikstofeisen, en ga zo maar door.

De veranderende arbeidsmarkt en aard van het werk

Heel bewust is VanMeijel op onderzoek uitgegaan bij haar klanten. Wat zijn nu precies die maatschappelijke uitdagingen waar zij mee te maken hebben of krijgen? Deels uit nieuwsgierigheid, deels om de antwoorden te gebruiken in de nieuwe strategie van VanMeijel. Uit dat onderzoek komt naar voren dat bouwbedrijven vooral worstelen met krapte op, en verandering van, de arbeidsmarkt. “Maar liefst 48 procent van onze klanten noemde die als de grootste uitdaging”, zegt Peter. “Goed geschoolde vakmensen worden ouder en stromen op een gegeven moment uit. Jonge mensen zijn daarentegen lastig te vinden. Daarbij komt dat de aard van het werk verandert: vragen die bouwbedrijven krijgen, zijn lastiger en complexer dan vroeger en vereisen slimme digitale oplossingen.”

De grootste uitdaging van bouwbedrijven is in feite de efficiency-uitdaging. ‘’Bouwbedrijven moeten steeds meer doen met minder of hetzelfde aantal mensen”, zo vat Peter van Meijel, directeur van Van Meijel Automatisering, de overkoepelende trend samen.

VanMeijel: praktische oplossingen voor de maatschappelijke opgaven van bouwbedrijven

Duurzaamheid, stikstof, PFAS

Ook de gevolgen van de duurzaamheidsopgave worden opgemerkt in de praktijk. “Een op de vijf klanten noemde duurzaamheid als grootste uitdaging. Ook dat verbaast niet. PFAS, stikstof, maar ook bijvoorbeeld de duurzaamheidscomponent in tenders stelt bouwbedrijven voor een behoorlijke opgave. Voor de calculatie hebben we allerlei software. Maar de vragen die de overheid stelt op het gebied van duurzaamheid zijn telkens weer nét iets anders en vragen veel – vaak handmatig – uitzoekwerk van bouwbedrijven.”

Praktische oplossingen VanMeijel

In de nieuwe strategie van VanMeijel focust het bedrijf specifiek op die maatschappelijke uitdagingen van haar klanten. “De tijd dat klanten ons slechts als ERP-leverancier zagen, voor hun financiële en projectadministratie, ligt achter ons. We willen een stap extra zetten. We willen bedrijven ook helpen op andere vlakken met de uitdagingen waarvoor ze zich gesteld zien.” Dat doen VanMeijel door concrete oplossingen te ontwikkelen. ‘’Dus geen ‘greenwashing’, maar samen met de klant aan de slag om concrete oplossingen te bieden’’, stelt Peter.

“Met ons online platform, Metacom Online, spelen we in op de veranderde werkelijkheid bij onze klanten,” vertelt Peter. Hij somt enkele concrete oplossingen op. “We hebben bijvoorbeeld te maken met klanten die hun ritten van en naar de bouwplaats moeten aantonen, inclusief de tijdstippen. Daar bestond nog geen oplossing voor. Die hebben wij gebouwd.” Tien procent van de klanten noemde verder het integreren van IT-systemen als praktisch probleem. “Vroeger was integraal werken belangrijk, met één systeem dat alles kon. Nu gaat het vooral om het slim koppelen van verschillende systemen. Dat is precies wat we doen. We zorgen ervoor dat aan de achterkant andere apparaten of systemen kunnen worden aangesloten.”

VanMeijel: praktische oplossingen voor de maatschappelijke opgaven van bouwbedrijven

Calculatie koppelen aan AERIUS

En uiteraard denkt VanMeijel ook praktisch mee over de duurzaamheidsuitdaging. “Zo hebben we oplossingen opgenomen in onze systemen die ervoor zorgen dat bedrijven voldoen aan wet- en regelgeving op duurzaamheidsgebied, zoals rond recycling. Maar ook hebben we er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de calculatiemodellen van onze klanten eenvoudig kunnen worden gekoppeld aan de AERIUS-module van de overheid. Dat rekenmodel berekent de uitstoot en neerslag van stikstof, ten opzichte van Natura 2000-gebieden. Die koppeling biedt klanten snel inzicht en bespaart zo uren aan werk.”

Samenwerken met klanten

Opvallend is dat de oplossingen van VanMeijel heel concreet zijn. Peter van Meijel zegt dat die keuze een bewuste is. “We werken heel nadrukkelijk samen met onze klanten. We luisteren naar ze en bedenken vervolgens een praktische oplossing voor de uitdaging waar ze mee te maken hebben. Overall geldt dat al onze oplossingen het werk van onze klanten een stuk efficiënter maken.” En daarmee zorgt VanMeijel ervoor dat klanten die allergrootste uitdaging van 2021 – meer doen met minder of hetzelfde aantal mensen – zorgeloos het hoofd kunnen bieden.

Dit artikel is gesponsord door VanMeijel.

Koert Terhürne: ‘Sociale duurzaamheid gaat over meer dan het realiseren van huizen.’

Dura Vermeer: 'Naast klimaat óók het goede doen voor de mens'

Dura Vermeer heeft een ambitieuze missie: Net Zero in 2050. Maar duurzaamheid is meer dan CO₂-reductie. Met een integrale blik op de maatschappelijke opgave wil Dura Vermeer het goede doen voor aarde én mens. In dit interview deelt Koert Terhürne, directievoorzitter van Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed, hoe het bedrijf inzet op sociale impact en het creëren van toekomstbestendige leefomgevingen.

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof 

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof

Van je 'grijze afval' naar een stoeptegel. Een musthave met het oog op de circulaire economie, zou je denken. Maar er zijn ook aarzelingen bij het gebruik van nieuwe grondstoffen die afkomstig zijn van afval. Hoe geven we het dan toch waarde?

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector  

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector

Als het aan partners Waterzaak en GEP ligt, volgen we het voorbeeld van onze zuiderburen. In België is regenwater opvangen al meer dan 20 jaar de norm. In Nederland lopen wij flink achter. En dat terwijl de Waterwet uit 2009 stelt dat we regenwater moeten opvangen.

Gerhard Hospers

Greenworks: duurzaamheidslabel én kennispartner voor de bouw

De ideale comaker en kennispartner bij bouwprojecten: dat is Greenworks - het duurzaamheidslabel voor bouw- en installatiematerialen - in een notendop. Greenworks is onderdeel van BMN Groep, de grootste bouwmaterialenhandel in Nederland. Omdat circulair en biobased bouwen anno 2024 de norm is, manifesteert BMN Groep zich met Greenworks meer en meer als adviseur die de klant van a tot z ontzorgt, zegt Gerhard Hospers, manager ESG/Greenworks bij BMN Groep.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.