Bouw laat geld schieten op internet

Bouw laat geld schieten op internet

Een huis laten bouwen? De consument duikt gelijk het internet op om te kijken welk bouwbedrijf het best aansluit op zijn wensen. Of de consument dan online het juiste bouwbedrijf kan vinden, is maar de vraag want mkb-bedrijven in de bouw lopen flink achter als het gaat om digitalisering. Een derde van de bouwbedrijven heeft zelfs helemaal geen website.

Sponsored content door DTG

De bouwsector mist duidelijk de aansluiting met het zoekgedrag van consumenten op internet en lijkt daardoor kansen te laten liggen. Steeds meer mensen zoeken namelijk op internet naar producten of diensten, terwijl bouwbedrijven dit zoekgedrag niet kunnen bijbenen en de afgelopen twee jaar ook geen inhaalslag hebben gemaakt. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2017, een onderzoek uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van DTG en MKB-Nederland. Ruim 1.600 ondernemers zijn hiervoor ondervraagd en maar liefst 56 procent geeft aan dat ze online marketing onbelangrijk vinden.

Steven Koedam is eigenaar van het tweemansbedrijf Bekoe in Doesburg en reageert op het onderzoek. “Jazeker, wij hebben wel een website. Je kunt laten zien wat je kunt, wie je bent, wat je maakt. We halen er ook echt werk uit. Soms bellen geheel onbekenden dat ze ons hebben gevonden. Ook vind ik het erg handig als mensen vragen hebben want je kunt ze altijd naar de website verwijzen, daar kunnen ze in alle rust lezen wat je allemaal biedt. Je komt gewoon professioneel over”

Kansen in klantbeoordelingen

Van de consumenten in Nederland raadpleegt 72 procent klantbeoordelingen bij de oriëntatie op aanschaf van producten of diensten. Slechts 11 procent van de bouwbedrijven toont nu reviews op de bedrijfswebsite en 9 procent geeft aan in reviews te investeren de komende tijd.
Koedam: “Reviews plaatsen we niet maar we laten op z’n tijd nieuwe foto’s van projecten plaatsen zodat je wel actueel blijft. We hebben dit uitbesteed bij een bedrijf hier in de buurt. Zij weten ook alles van hoe je gevonden wordt en bovenaan in Google terecht komt. Facebook hou ik wel zelf actief bij, dat lukt me nog net”, besluit hij lachend.

Maar liefst 34 procent van de bouwbedrijven heeft (nog) geen website. Slechts 6 procent van deze groep zegt binnen twee jaar met een website starten. Van de bouwondernemers die wél een website hebben, geeft 33 procent aan deze de komende twee jaar te willen vervangen.

Hoe verbeter je online vindbaarheid?

Natuurlijk weet je dat online gevonden worden belangrijk is. En vinden ze dan jouw website of die van de concurrent? Je wilt bovenaan in de zoekresultaten staan, zodat je meer bereik en dus meer nieuwe klanten werft. Download dit gratis document en ontdek wat je kunt doen om je online vindbaarheid te verbeteren.

Laat gratis je website checken op verbeteringen en ontvang daarna advies en een rapport, ook dit is gratis. Ja, check mijn website…

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.