Een nieuwe bus: kopen of leasen?

Een nieuwe bus: kopen of leasen?

Bij de aanschaf van een nieuwe bus sta je voor veel verschillende keuzes. En dan gaat het echt niet alleen om kleur, merk en model. Het is minstens zo belangrijk om na te gaan hoe jij je nieuwe wagen gaat financieren. Kan je beter kopen, of is leasen voor jouw situatie de meest verstandige optie?

Een van de grootste nadelen van het kopen van een bedrijfswagen is uiteraard de aanschafprijs: je moet in één keer een flinke klap geld op tafel leggen. Ook nu het beter gaat met alle opdrachten, blijft dat toch niet een heel fijn idee. Je onttrekt in één keer veel geld aan je onderneming. Geld dat je als je het niet hebt liggen, misschien zelfs moet gaan lenen. Een probleem dat je met leasen natuurlijk niet hebt.Je kunt wel in een mooie nieuwe wagen rijden, zonder meteen diep in de buidel te tasten.

Elke maand betalen

Toch neem je ook bij leasen een klein risico. Als het even financieel tegenzit met het bedrijf, kun je een gekochte bus op elk gewenst moment van de hand doen. Dat levert geld op en geen extra kosten. Als je least, heb je die optie niet. Je zit immers vast aan een contract waarbij je elke maand moet betalen, vaak met een looptijd van een aantal jaar. Met andere woorden: voorzie je tegenslag, dan is leasen waarschijnlijk niet de beste optie.

Maximaal aantal kilometers

Daarbij komt dat je met een gekochte bus natuurlijk vrij bent om zo veel (zakelijke) kilometers te maken als je zelf wilt. Die vrijheid heb je binnen een leasecontract natuurlijk ook, maar in de niet zo kleine letters staat vaak een maximaal aantal kilometers. Ga je er overheen? Dan moet je extra betalen. Overigens kan je vaak wel het te verwachten aantal kilometers goed inschatten en daar dan ook je contract naar richten.

Zelf de onderhoudskosten betalen

Gaat er iets kapot aan je gekochte bedrijfswagen? Dan moet je zelf opdraaien voor de kosten. En hoe zuinig je ook bent, dit soort tegenvallers gaan er natuurlijk komen. Wel zo verstandig om daar jaarlijks wat geld voor te reserveren. Bij leasen zit dat vaak anders, een service- contract is bij veel leaseovereenkomsten inbegrepen (al dan niet als optie). Lease je met een servicecontract dan zijn alle onderhouds- en schade­risico’s voor de leasemaatschappij. Het gemak dient de bouwer.

Tien jaar in gekochte auto goedkoper dan leasen

Als jij van plan bent je nieuwe bedrijfswagen voor een echt lange termijn te gebruiken, dan is kopen meestal de voordeligste optie. Tien jaar rondrijden in een gekochte auto is goedkoper dan tien jaar lang een bedrijfswagen leasen. Er vanuit gaande dat die tien jaar oude bus niet al te veel tegenslagen ontmoet. Maar de vraag is dan hoe graag je in een nieuw model wilt rijden.

Bedrijfswagen op de balans zetten

Bij koop en bij financial lease (bij deze vorm ben je aan het einde van het leasecontract volledig eigenaar van je bedrijfswagen) mag je de bedrijfswagen op je bedrijfsbalans zetten en mag je hem afschrijven. Dat betekent dat je het aankoopbedrag, verspreid over de jaren waarin je de bedrijfsauto gebruikt, van jouw winst af mag trekken. Ook heb je recht op btw-teruggaaf en soms heb je ook recht op investeringsaftrek.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met jouwbedrijfswagen.nl.