artikel

Voorkom mislukken bedrijfsoverdracht

bouwbreed 1412

Wanneer een bedrijf te koop staat en koper en verkoper elkaar eindelijk hebben gevonden, is iedereen vaak goedgemutst. Helaas komt het nog vaak voor dat het humeur van partijen later slechter wordt. Zo overleeft bijna zeventig procent van de familiebedrijven een overdracht niet. Bouwbedrijven vormen hierop geen uitzondering. Hoe kan dat toch? Maar belangrijker: hoe kun je zo’n kater voorkomen? Advocaat Nico Bouwman is regelmatig betrokken bij de begeleiding van bedrijfsoverdrachten en geeft tips.

Voorkom mislukken bedrijfsoverdracht

Het bedrijf aan iemand anders overdragen is een uitdagend proces. Het begint al bij de voorbereiding op de overdracht. Wanneer de opvolger in beeld is, is het belangrijk die tijdig daarop voor te bereiden. Ondernemers vinden het vaak lastig de touwtjes langzaam te laten vieren. Toch is dat van groot belang om de overdracht tot een succes te maken.

Op tijd plannen

Tijdig en goed plannen van de overdracht zelf is minstens zo belangrijk. Bij een bedrijfsoverdracht komt veel kijken. Zo zijn er allerlei manieren waarop je een bedrijfsoverdracht kunt realiseren. Wanneer het bijvoorbeeld gaat om een B.V., kun je kiezen voor een aandelenoverdracht, maar je kunt ook de bedrijfsmiddelen afzonderlijk overdragen (activa-passivatransactie). Om dat goed te doen, is het belangrijk tijdig van tevoren een goede juridische structuur op te zetten, zodat de overdracht makkelijk kan plaatsvinden. Door bijvoorbeeld de exploitatie in een werkmaatschappij te zetten en het vastgoed in een andere vennootschap. Ook voor een fiscaal gunstige overdracht is een goede structuur en voorbereiding van belang, Dit regel je niet in een paar weken. Zeker wanneer je zo min mogelijk belasting wilt betalen, plan je jaren vooruit.

Goed onderzoek

Voordat je een bedrijf koopt, is het van groot belang te weten wat je koopt. Door goed onderzoek voorkom je dat je een kat in de zak koopt. Onderzoek niet alleen de cijfers, maar besteed ook aandacht aan belangrijke zaken zoals onder andere het personeelsbestand, contracten met afnemers en leveranciers en intellectuele eigendomsrechten. Werknemers hebben bij een bedrijfsoverdracht veel rechten (door de regels van ‘overgang van onderneming’). Deze kun je niet zomaar omzeilen en daarom is het van belang goed onderzoek naar het personeelsbestand te doen en te weten wie wel en wie niet mee overgaat.

Afspraken op papier

Wanneer je alles goed hebt onderzocht en uitonderhandeld, vergeet dan niet alles duidelijk en op papier te (laten) zetten. Maak heldere afspraken over wat precies wordt verkocht, hoe de prijs wordt berekend, wat er in de tijd tussen de verkoop en de overdracht moet gebeuren, welk onderzoek de koper moet doen en wat de verkoper uit zichzelf moet mee delen en wat voor garanties worden afgegeven. Dit verschilt natuurlijk per overname. Laat daarom ook een expert van buitenaf meekijken of je alle afspraken helder hebt.

Begeleiding: schoenmaker blijf bij je leest

Dit hele proces doe je niet alleen; goede begeleiding is noodzakelijk om het een succes te laten zijn. Het is vrijwel onmogelijk om één iemand te vinden die er alles van af weet. Er komt zo veel bij kijken, dat je er niet aan ontkomt om er verschillende deskundigen naar te laten kijken. Denk aan een accountant en notaris, maar vergeet de fiscalist en advocaat niet. Blijf wel alert, juist in de samenwerking tussen die deskundigen gaat het leest blijft’.

De tips nog even op een rij

  • wanneer de opvolger al in beeld is, zorg dan dat hij vele jaren voor de overdracht wordt ‘opgewarmd’;
  • plan minimaal drie jaar van tevoren hoe je de overdracht juridisch en fiscaal wilt regelen;
  • zorg ervoor dat de bedrijfsstructuurafgestemd is op een juridisch goede en fiscaal gunstige overdracht;
  • voor de koper: doe grondig onderzoek naar het bedrijf zelf. Kijk niet alleen naar de cijfers, maar ook naar het personeelsbestand, contracten met afnemers en leveranciers, intellectuele eigendomsrechten, et cetera;
  • leg de afspraken over de verkoop en overdracht goed vast;
  • zoek tijdig goede begeleiding en zorg ervoor dat de verschillende adviseurs onderling goed samenwerken en alleen datgene doen waar ze goed in zijn.

Over de auteur

Nico Bouwman advies

Meer CobouwVakAdvies

9 stappen voor een goed plan van aanpak voor aanbesteding >>

Een rechtsbijstandverzekering: loont dat? >>

Bouwpensioen: zes waarschuwingen >>

Reageer op dit artikel