Gesponsord

Top 5 fouten bij bruggenbouw

Top 5 fouten bij bruggenbouw

Bij Damsteegt Waterwerken in Meerkerk weten ze als geen ander wat er allemaal mis kan gaan bij bruggenbouw. Bedrijfsleider en directielid Hans de Wit deelt met een knipoog de vijf meest voorkomende fouten, en hoe je ze voorkomt. "Iedereen wil dat die brug er gewoon komt, in één keer goed."

Wat ik vaak zie, vertelt De Wit, “is dat opdrachtgevers al te veel hebben vastgelegd. Er ligt dan een compleet ontwerp, en soms zijn zelfs de vergunningen al geregeld. Alleen blijkt het op locatie niet te lukken. Er is bijvoorbeeld te weinig nagedacht over de maakbaarheid in de fysieke omgeving van de brug.” Hij pleit daarom voor vroegtijdige samenwerking. “Betrek de aannemer eerder in het proces. Als het ontwerp al helemaal is uitgewerkt en er klopt iets niet, dan krijg je gedoe. Trek je samen op, dan kom je tot een beter product. Het gaat dus niet om keiharde fouten, maar om timing en samenwerking. Wanneer ga je met elkaar aan tafel zitten? Hoe eerder, hoe beter.”

Te veel op locatie willen bouwen

Damsteegt kiest bewust voor prefab. “Ik kom uit een wereld waar veel in het werk werd gestort,” zegt De Wit, “maar bij Damsteegt doen we dat zoveel mogelijk in onze productiehallen. Daar regent het niet, alles is bij de hand en je hebt weinig reistijd.” Het verschil is groot. “Waar je normaal weken buiten staat te timmeren, doen we dat nu in twee weken. Dat geeft meer controle over de kwaliteit en minder last van externe factoren.”

Afhankelijk zijn van derden

Een andere fout is volgens De Wit de afhankelijkheid van externe partijen. “Als je de engineering, productie en uitvoering bij verschillende partijen neerlegt, verlies je tijd en ontstaat ruis. Bij Damsteegt hebben we dit van a tot z in eigen huis. Zo weten onze engineers waar de aandachtspunten liggen en kunnen ze direct schakelen.” De collega’s van de productie lopen bovendien gewoon even naar boven als iets niet klopt. “Zo leer je van elkaar, en voorkom je eindeloze discussies of misverstanden met derden. Dat scheelt enorm veel tijdverlies.”

Denken dat buiten bouwen duurzamer is

“Duurzaamheid zit bij ons in de hele werkwijze verweven”, zegt De Wit. “Wij produceren in onze hallen met zonnepanelen op het dak; CO2-neutraal. Alles wat we daar prefab bouwen hoeft bovendien niet onnodig vaak heen en weer vervoerd te worden.” Ook in materiaalkeuze is Damsteegt bewust bezig. “We werken bijvoorbeeld met hergebruikt granulaat in beton en geopolymeerbeton. Binnen werken is dus vaak duurzamer én efficiënter.”

Bruggen niet losmaakbaar ontwerpen

“Wij bouwen onze bruggen alsof het Lego is”, zegt De Wit. “Het streven is dat alles ook weer uit elkaar kan. We hebben eens een betondek vervangen door een sterkere variant omdat er een brandweerwagen over moest. Het oude dek hebben we hergebruikt.” Dat is volgens hem een van de voordelen van prefab. “Als je een groot dek volledig in het werk stort, kun je het daarna niet even in plakjes zagen om ergens anders te gebruiken. Door modulair te bouwen kun je aanpassen, demonteren en hergebruiken. Dat is niet alleen slim, maar ook toekomstbestendig.” Uiteindelijk draait het om vakmanschap en samenwerking, aldus De Wit. “Daar ligt onze kracht.”

Dit artikel is gesponsord door Damsteegt.

NIEUW: ENTRA

Haal meer uit de energietransitie met ENTRA, platform voor duurzaamheidsmanagers en professionals. Onafhankelijk, actueel en altijd gericht op oplossingen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.