Bij Hörmann is duurzaamheid onlosmakelijk verbonden met de Total Cost of Ownership. ”Dat heeft vooral te maken met hoe goed je product is tijdens zijn levenscyclus”, stelt Bert Verrips, Head of Sales B2B bij Hörmann Nederland. Zo kiest de producent er bewust voor om zijn dockdeuren te voorzien van extra zware staalkabels. Het voordeel is dat de kabels daardoor niet elke vijf jaar vervangen hoeven te worden.
Zou vervanging wel moeten gebeuren, zoals bij sommige andere leveranciers, dan leidt dat tot onnodig staalafval. Het gaat al gauw om gigantische hoeveelheden, maar toch is er eigenlijk nauwelijks aandacht voor zulk soort te vermijden afvalstromen, zegt Verrips. Hij rekent het voor aan de hand van een groot distributiecentrum met vijftig dockdeuren, die elk twee staalkabels hebben. “Zeg dat die deuren twintig jaar meegaan, dan zijn dat 400 kabels. Dat betekent dat er in die periode honderden kilo’s staal weggegooid wordt. Je kunt dat staal recyclen, maar daar is weer extra energie voor nodig.”
Kwalitatief goede producten
Het voorbeeld maakt voor hem weer eens goed duidelijk dat duurzame intenties en er ook naar handelen vaak wringt. Dat geldt in de hele keten, zowel bij producenten als zakelijke klanten en consumenten. “Je wilt duurzaam gaan leven, maar merkt dat het niet altijd lukt.”
Natuurlijk moeten bedrijven breed inzetten op maatregelen om het milieu zo min mogelijk te belasten, vindt hij. Denk aan zonnepanelen op hun daken, groene stroom, compenseren van CO₂-uitstoot, het wagenpark vergroenen en waar mogelijk recyclen van producten die aan het einde van hun levensduur zijn gekomen. Dat doet Hörmann vanzelfsprekend ook. Maar wil je als producent echt duurzaam zijn, is dat niet genoeg. Je moet allereerst kwalitatief goede producten maken, die lang meegaan en geen onderdelen bevatten die snel stukgaan. “Heb je nagedacht over de duurzaamheidsimpact tijdens het gebruik van het product? Als je een Hörmann-deur goed onderhoudt, gaat die wel een generatie lang mee.”
Voor Hörmann staat vast dat verlengen van de levensduur van zijn producten een zeer belangrijk uitgangspunt moet zijn om het milieu zo min mogelijk te belasten. Die boodschap is niet even makkelijk over te brengen in een markt waarin de aankoopprijs vaak leidend is, constateert hij. Sommige concurrenten slagen erin om goedkoper te produceren, maar maken producten waarvan de onderdelen geregeld vervangen moeten worden. “Dat lijkt op korte termijn voordelig, maar leidt op de lange termijn tot hogere kosten en meer afval.”

Onnodige afvalstromen
Dat een klant bij Hörmann meestal niet de eindgebruiker is, maakt het volgens hem extra lastig om dat verhaal goed te kunnen vertellen. De deuren van Hörmann worden immers doorgaans afgenomen door aannemers. Zij maken soms andere afwegingen dan de uiteindelijke gebruikers zouden doen voor hun fabrieken, logistieke centra of garagebedrijven. Daarom richt Hörmann zich naast de aannemer ook steeds meer op de gebruikers van producten en hun architecten om al vroeg in het bouwproces te kunnen meedenken.
Ondanks alle aandacht voor duurzaamheid ziet hij dat producten soms toch afgedankt worden terwijl ze nog in prima staat zijn. “Ook het bonussysteem voor monteurs bij sommige bedrijven kan leiden tot onnodige vervanging van onderdelen”. Dat vergroot volgens hem de afvalberg en schaadt het milieu. Als familiebedrijf dat zich bewust is verantwoordelijk te zijn voor toekomstige generaties, gaat Hörmann daar niet in mee. En het bedrijf neemt ook een duidelijk standpunt in, zodat klanten goede afwegingen kunnen maken.
Dit artikel is gesponsord door Hörmann.









