Gesponsord

Trends in de Europese materieelmarkt: wat kopers moeten weten

Trends in de Europese materieelmarkt: wat kopers moeten weten

September is het moment voor kopers om vooruit te plannen voor het najaar en winterseizoen. Ritchie Bros speelt hierop in door recent een rapport te presenteren waarin de ontwikkelingen op de Europese materieelmarkt worden geanalyseerd, met een focus op de trends per machinecategorie.

Hoewel de wereldwijde economische omstandigheden nog steeds de markt beïnvloeden, blijkt uit het rapport dat de markt voor gebruikt zwaar materieel tekenen van sterke aanpassing en veerkracht vertoont. Vlootstrategieën veranderen en passen zich aan, wat leidt tot een zekere mate van onzekerheid en voorzichtigheid onder kopers.

“Als vertrouwde partner in de verkoop van zwaar materieel zien we uit de eerste hand hoe de marktomstandigheden veranderen”, aldus Duncan Ainscough, hoofd Internationale Sales bij Ritchie Bros. “Inzicht in vraag, aanbod en prijstrends is cruciaal voor het optimaliseren van machinebeheer en investeringsstrategieën.”

Onzekerheid in de bouwsector

De Europese bouwsector stond in 2024 voor verschillende uitdagingen, waaronder een hoge inflatie, een tekort aan arbeidskrachten en onzekerheden op de financieringsmarkt. “Zo vertoonden gebruikte rupsgraafmachines een lichte daling in het eerste kwartaal van 2025”, zegt Ainscough. “Opvallend was echter dat de gemiddelde leeftijd van de machines steeg van acht naar negen jaar, terwijl het gebruik met bijna 1.000 uur toenam. Kopers tonen zich voorzichtiger en kiezen nu vaker voor oudere, maar meer budgetvriendelijke opties.”

Geografisch gezien blijven het Verenigd Koninkrijk en Spanje de dominante koperslanden voor bouwmachines. België en Polen winnen echter steeds meer terrein, terwijl Italië en Roemenië een daling in de vraag naar zware bouwmachines vertoonden.

'De gemiddelde leeftijd van rupsgraafmachines steeg van acht naar negen jaar, terwijl het gebruik met bijna 1.000 uur toenam.'
'De gemiddelde leeftijd van rupsgraafmachines steeg van acht naar negen jaar, terwijl het gebruik met bijna 1.000 uur toenam.'

Transport

“Halverwege 2025 bevindt de Europese markt voor vrachtwagens zich in een complexe en cruciale periode”, zegt Ainscough. “De hele sector ondergaat een ingrijpende verandering door de belangrijkste technologische en regelgevende verschuivingen in decennia. De markt wordt gekenmerkt door de aanhoudende dominantie van diesel voor langeafstandsvervoer, naast een snel versnellende, maar uitdagende transitie naar emissievrije voertuigen.”

In het tweede kwartaal van 2025 waren kopers van vrachtwagens vooral gericht op operationele efficiëntie en totale eigendomskosten, in plaats van op de aanschaf van nieuwere of licht gebruikte voertuigen. Ainscough: “De prijsdaling, in combinatie met een hoger aantal kilometers, wijst op een segment waarin functionele behoeften zwaarder wegen dan premiumoverwegingen. Tegelijkertijd wijst de opkomst van nieuwe internationale kopers, zoals Egypte, op een groter exportpotentieel, vooral voor exploitanten die op zoek zijn naar betaalbare toegang tot voorraad van Europese kwaliteit.”

Een nieuwe realiteit

Het eerste en tweede kwartaal van 2025 bevestigen dat de Europese markt voor gebruikte zware machines zich waar mogelijk aanpast aan een volatiele economische omgeving. Terwijl sommige sectoren een vertraging laten zien als gevolg van onzekerheden in de wereldhandel, vertonen andere segmenten tekenen van herstel en een tendens naar stabiele investeringen. Ainscough: “Dit betekent een opvallende verschuiving in het koopgedrag, met een duidelijke scheiding tussen budgetgerichte aankopen van oudere machines en gerichte investeringen in jongere, hoogwaardige machines. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië blijven voorop lopen wat betreft groei, maar Oost- en Midden-Europese landen winnen terrein.”

“Voor kopers is het essentieel om deze trends nauwgezet te volgen om hun specifieke markten te begrijpen en slim te kunnen investeren wanneer de machines die ze nodig hebben beschikbaar komen op een veiling”, sluit Ainscough af.

Dit artikel is gesponsord door Ritchie Bros.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.