Gezien de afnemende omvang van huishoudens en de stijgende grondprijzen groeit de behoefte aan kleine en betaalbare woningen die snel gerealiseerd kunnen worden. Voor MorgenWonen, het woonconcept van VolkerWessels, is het daarom een logische vervolgstap om ruim tien jaar na de start van het industrieel vervaardigen van grondgebonden woningen nu ook te beginnen met appartementen. Het past binnen de strategie van VolkerWessels om concernbreed de focus meer te verleggen naar industriële woningbouw. “Het idee is: industrieel waar het kan, maatwerk waar het moet”, aldus Martijn Winters, manager Sales en Marketing.
Dankzij de ervaring die de afgelopen jaren opgedaan is met grondgebonden woningen kent MorgenWonen het industrieel bouwsysteem inmiddels door en door, constateert Flint. Die ervaring kon het bedrijf goed gebruiken bij de uitbreiding van het portfolio met appartementen. “Wat we vooral geleerd hebben, is hoe de verschillende schakels in de keten op elkaar aansluiten. We weten dus precies welke toleranties er nodig zijn bij het in elkaar zetten van een gebouw op de bouwplaats en welke er haalbaar zijn in de fabriek.”
Voordelen
Voor gestapelde bouw met een maximale hoogte van zes bouwlagen zijn negen verschillende typen appartementen verder uitgewerkt. Het gaat om galerij-, corridor- of hoekappartementen met woonoppervlaktes van 50, 65 of 75 vierkante. Net als bij de grondgebonden woningen is er een grote variëteit aan afwerkingsmogelijkheden.
“Of het nou gaat om appartementen of grondgebonden woningen, met het MorgenWonen-concept garanderen we snelheid, kwaliteit en betaalbaarheid”, zegt Winters. “Snel betekent dat MorgenWonen één woning per dag monteert op de bouwplaats. Doordat ze onder geconditioneerde omstandigheden in de eigen fabrieken geproduceerd worden, is de kwaliteit uitstekend en liggen de kosten een stuk lager dan bij traditionele bouw. De woningen voldoen aan Het Nieuwe Normaal (HNN), een breed gedragen leidraad om prestaties voor circulair bouwen inzichtelijk te maken. Op allerlei indicatoren voldoen we aan de vraag en we zien nog ruimte voor verbetering door nog duurzamere materialen in te zetten. Daardoor scoort MorgenWonen goed op tenders waarin hoge duurzaamheidseisen gesteld worden.”

Primeur
Het Limburgs dorp Linne, vlakbij Roermond, heeft de primeur. In de nieuwbouwwijk Linnerpark is begin april de montage gestart van het eerste MorgenWonen-complex met 21 appartementen. In het najaar verrijst in Linnerpark een tweede blok van dezelfde omvang. Het productieproces van appartementen is volgens Flint voor het overgrote deel vergelijkbaar met woningen, want ze zijn immers opgebouwd uit dezelfde prefab-elementen. Toch zijn er ook verschillen. De grondgebonden woningen, zelfs al maken ze deel uit van een rij, staan altijd iets los van elkaar. “Elk huis bouw je afzonderlijk op, maar appartementen vormen één groot gebouw. Alles is met elkaar verbonden, dus de ruimte om fouten te maken is klein. Dat maakt het wat complexer en spannender.” Tegelijkertijd is appartementen bouwen, zeker voor de montageploeg op de bouwplaats, een mooie uitdaging. “Alles wat ze de afgelopen tien jaar hebben geleerd, kunnen ze weer op een volgend niveau toepassen. Dat is heel leuk.”
Vliegende start
Dat er veel behoefte is aan industrieel gebouwde appartementen wisten ze wel bij MorgenWonen, want nog voordat het besluit genomen was om ze daadwerkelijk te bouwen, werd er al geregeld naar gevraagd. Toch wilde het bedrijf niet over een nacht ijs gaan, maar pas starten na een zorgvuldige voorbereiding. Flint: “Als je op een gegeven moment zo ver bent in de ontwikkeling van het concept en je hebt er vertrouwen in dat het goedkomt, dan durf je op een gegeven moment ‘ja’ te zeggen tegen die ontwikkeling.” Door de grote belangstelling voor appartementen kan MorgenWonen nu wél een vliegende start maken. “We hebben al zeshonderd tot zevenhonderd appartementen verkocht. Die gaan we de komende jaren realiseren”, zegt hij.
Het bedrijf richt zich met MorgenWonen op zowel beleggers, corporaties als ontwikkelaars. Aanvankelijk waren het vooral beleggers die de grondgebonden woningen afnamen, maar op dit moment worden ze vooral gebouwd voor de woningbouwprojecten van ontwikkelaars en komen daardoor uiteindelijk terecht bij particuliere kopers, vertelt Winters. Die verschuiving heeft vooral met ontwikkelingen in de markt te maken. “Over twee jaar kan die verhouding weer anders zijn.” Dat MorgenWonen al die doelgroepen inmiddels goed heeft leren kennen, maakt het makkelijker om in te spelen op hun verschillende behoeftes. Flint: “Voor particuliere kopers zijn communicatie en keuzemogelijkheden heel belangrijk, terwijl corporaties juist weer hele specifieke programma’s van eisen hebben.”
Hoewel MorgenWonen zich in eerste instantie richt op Nederland, heeft het bedrijf ook al wat Duitse projecten gedaan. De grens is vanuit de hoofdvestiging in Rijssen dan ook vlakbij. “We zien daar ook veel potentie. Tien jaar geleden zijn we heel gefocust begonnen en langzamerhand zien we mogelijkheden om te verbreden. Of dat nieuwe types zijn zoals appartementen, nieuwe doelgroepen of een nieuw land; we zijn inmiddels volwassen genoeg om die stap te zetten”, aldus Flint.
Blijven leren
Tegelijkertijd blijft MorgenWonen continu bezig met de doorontwikkeling van het bouwsysteem. Zo is bijvoorbeeld onlangs de fundering herontworpen, waardoor de industriële bouwer met minder beton toekan. Dat is een stuk duurzamer en scheelt bovendien in de kosten. Ook zijn er enkele activiteiten van de bouwplaats naar de fabriek verplaatst om het proces nog efficiënter te maken.
Flint: “Elke dag dat wij een woning in elkaar zetten, leren we wel weer iets wat duurzamer, slimmer of efficiënter kan. Het is nooit klaar.” Hoewel er de afgelopen jaren al veel energie is gestoken in grote ontwikkelingen zoals de appartementen en wat kleinere aanpassingen, blijf er nog genoeg te wensen over. “De lijst wordt alleen maar langer. We hebben nog zo veel ideeën en wensen om alles nog beter, mooier en efficiënter te maken, dat er nog veel potentie is.”
Dit artikel is gesponsord door MorgenWonen.