Gesponsord

'Wij bieden samen alles voor de tegelzetter'

'Wij bieden samen alles voor de tegelzetter'
Barend te Riet, Senior Productmanager Profilpas bij Mapei.

Profilpas, specialist in vloer- en wandprofielen en installatietoebehoren, is als onderdeel van het wereldwijd opererende Mapei-concern actief in Nederland sinds februari 2024. Barend te Riet, senior productmanager Profilpas bij Mapei, vertelt over de synergie. "Wij bieden gezamenlijk alle oplossingen die de installatie voor de tegelzetter vergemakkelijken."

Profilpas, opgericht in 1976 in de provincie Padua, Italië, werd ongeveer twee jaar geleden overgenomen door Mapei dat bekendstaat om zijn lijmen, kitten en chemische producten voor de bouw. “Mapei heeft wereldwijd 96 dochterondernemingen met een jaaromzet van zo’n 4,7 miljard”, vertelt Barend te Riet, Senior Productmanager Profilpas. Tegelijkertijd is dit enorme concern nog steeds een familiebedrijf, dat wordt geleid door broer en zus Marco en Veronica Squinzi. “Ondanks de omvang van het bedrijf zorgt dit voor een prettige werksfeer en directe communicatie.”

Het paradepaardje van Profilpas is Trendcolor, een collectie van twintig speciaal ontwikkelde kleuren.
Het paradepaardje van Profilpas is Trendcolor, een collectie van twintig speciaal ontwikkelde kleuren.

Trendcolor

De twee Italiaanse bedrijven complementeren elkaar op alle punten waar er een raakvlak is met keramiek. Te Riet: “Door de Mapei-producten te combineren met de Profilpas-producten kunnen wij efficiënte en geïntegreerde oplossingen bieden. Profielen en keramiek is natuurlijk hét deel waar het samenkomt. Met één programma kunnen wij op deze manier een totaalconcept naar de aannemer en verwerker adviseren en garanderen. Dat is voor opdrachtgevers heel prettig.”

Het paradepaardje van Profilpas is Trendcolor, een collectie van twintig speciaal ontwikkelde kleuren die perfect aansluiten bij de trends in de tegelbranche. “In design loopt Italië altijd voorop” zegt Te Riet, verwijzend naar de Italiaanse roots van zowel Mapei als Profilpas. “Profilpas stemt deze Trendcolor-collectie jaarlijks af op de laatste ontwikkelingen, die worden gepresenteerd op de beurs in Bologna. Een van de nieuwste ontwikkelingen is de ‘Mapei Color’-lijn, afgestemd op de voegkleuren van Mapei.”

Systeemoplossingen

Tegelijkertijd bieden de bedrijven voornamelijk functionele systeemoplossingen. “Wij hebben veel producten die minder zichtbaar zijn, maar wel het systeem vergemakkelijken en de efficiëntie verhogen. Tegenwoordig is de problematiek rond het afdichten van een woning bijvoorbeeld een issue. Dat komt doordat de woningbouw verandert, elke keer komen er nieuwe producten bij. Zo had je vroeger een douchebak en een bad. Nu willen mensen inloopdouches zonder bad. Dit vereist een betere waterafdichting”, legt Te Riet uit. De combinatie van Mapei’s expertise in afdichtingsproducten met Profilpas’ drain- en afwateringssystemen bieden hiervoor een totaaloplossing. “Eén systeem, één leverancier, dus één aanspreekpunt”, legt Te Riet uit. “Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie maar biedt ook garantiezekerheid.”

Te Riet: 'Vroeger had je een douchebak en een bad. Nu willen mensen inloopdouches zonder bad. Dit vereist een betere waterafdichting.'
Te Riet: 'Vroeger had je een douchebak en een bad. Nu willen mensen inloopdouches zonder bad. Dit vereist een betere waterafdichting.'

Grote tegelformaten

Profilpas is ook op andere vlakken binnen de woningbouw breed inzetbaar. “Tegenwoordig hebben we zwevende dekvloeren, vaak met vloerverwarming, en willen we bovendien grootformaat tegelvloeren. Deze combinatie van factoren creëert spanningen in de vloer, die kunnen leiden tot barsten en loskomende tegels. Ontkoppelingsmatten zijn een van de oplossingen om deze schuifspanning op te vangen.”

De producten van Profilpas en Mapei vinden hun weg via verschillende kanalen naar diverse projecten. Voor Mapei is goede communicatie en informatie rondom projecten en over de producten met alle betrokkenen, maar vooral met de verwerker, van groot belang. “Want die medewerker moet uiteindelijk de producten goed verwerken. Daarom investeert Mapei continu in het overdragen van kennis en het ontwikkelen van innovatieve systeemoplossingen.”

Dit artikel is gesponsord door Mapei.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.