De realisatie van een nieuw hoogspanningsstation in Tilburg toont een aardig staaltje van slim meedenken. Daar wordt eerst een waterberging verplaatst, waarna in hoog tempo een 380kV station verrijst. Netbeheerder TenneT zit erom te springen omdat ze duurzame elektriciteit vanaf de Noordzee naar het landelijke hoogspanningsnetwerk wil brengen.
Formule 1 pitstop methodiek
Het project is onderdeel van het omvangrijke EU303 programma voor verbetering van het energienetwerk. Dat voorziet in vernieuwing, uitbreiding of vervanging van honderden hoogspanningsstations. Mobilis heeft er met TBI-zusterbedrijf Croonwolter&dros een systematiek voor ontwikkeld met een hoge mate van prefabricage. Betonliggers en hoogspanningspakketten – ‘skids ’ – komen kant-en-klaar uit de fabriek. Dat maakt supersnel én veilig bouwen mogelijk.
“Het is een soort Formule 1 pitstop methodiek”, vertelt Jacco Groen, divisiedirecteur Industrie & Energie van Mobilis. “Je trekt oude onderdelen eruit en steekt de nieuwe erin. Of je begint helemaal opnieuw, maar dan wel in hoog tempo.”
Brownfield
Op het merendeel van de locaties gaat het om renovatie en aanpassing. Dat geldt niet alleen voor de werkzaamheden aan het Nederlandse stroomnetwerk. De vier product-marktcombinaties (pmc’s) waarover Groen de scepter zwaait (Energie, Bouw, Betontechniek en Industrie) hebben veel te maken met dit soort ‘brownfield’ operaties. Bij dit type projecten gaat het vaak om grote verbouwingen, waarbij de ‘winkel’ gewoon moet blijven doordraaien. Want het bedrijfsproces in een chemische installatie of een transformatorstation kun je niet zomaar stilleggen.
“Voor dergelijke complexe, integrale projecten heb je een partij nodig die multidisciplinair kan meedenken”, zegt Groen. “Dat kunnen wij: we hebben de kennis om te ontwerpen, te bouwen én te onderhouden. We kunnen klanten volledig ontzorgen.”
Energietransitie
De energietransitie en aanscherping van milieuwetgeving spelen bij dit soort projecten vaak een rol. Nederland wil voor 2030 zijn emissies halveren en in 2050 energieneutraal zijn. En dat lukt alleen met energiezuiniger installaties, duurzame energiebronnen en betere omgang met afval. Zo vind je in state-of-the-art afvalverwerkingsinstallaties veel meer dan alleen een verbrandingsoven. Er zijn composteringstunnels waarin gft-afval geschikt wordt gemaakt voor hergebruik en lopende bandsystemen voor scheiding van afvalstromen.
‘Waterstof-ruggengraat’
Mobilis bouwt dergelijke installaties in, zowel op bestaande locaties als de AVR Rijnmond en die van afvalverwerkingsbedrijf Meerlanden. Voor deze opdrachtgever bouwde de pmc Industrie een grondstoffenhal voor inzameling, recycling en reiniging van bedrijfsafval uit heel Zuid- en Noord-Holland. Het gebouw ziet er nog goed uit ook, met gevels van accoyahout en een dak vol zonnepanelen dat voorziet in groene energie. “Dat hebben we gerealiseerd in bouwteam, in nauw overleg met de opdrachtgever”, vertelt divisiemanager Jan de Waard. “Met een bijzonder resultaat.”
De bouw van waterstoffabrieken is een andere interessante nieuwe groeimarkt. Uitbreiding van het stroomnet alleen is niet voldoende voor het halen van de emissiedoelstellingen die ons land heeft. Daarom bouwt Mobilis mee aan de ‘waterstof-ruggengraat’ van ons land. Die moet straks rollend materieel en aggregaten van groene brandstof voorzien. Jongste loot aan die stam is de realisatie van een waterstoffabriek in de Eemshaven.
De basis moet goed zijn
Bij dergelijke projecten gaat het niet alleen om industrietechniek, maar ook om specialistische kennis van betonwerken. Want voor dit soort constructies geldt wat opgaat voor elk industriegebouw: het bedrijfsproces staat voor de opdrachtgever altijd voorop, dus de basis moet goed zijn. De pmc Betontechniek verzorgt ook reparaties, vaak onder hoge tijdsdruk aan bouwwerken die gewoon moeten blijven functioneren. Of dat nou een fabriek is of de Maastunnel (betonrot), Haringvlietbrug (renovatie) of de sluis Eefde (uitbreiding).
Kortom, het gaat zelden om standaardprojecten bij Mobilis. Dat geldt al helemaal voor de pmc Bouw, die zeer specialistische werken uitvoert. Diepe parkeerkelders bijvoorbeeld, met een hoge opwaartse waterdruk.
Of een uitzonderlijk project als RIF010, het golfslagbad in Rotterdam. Golfsurfers en wildwaterkajakkers gaan hier straks in de Steigergracht anderhalve meter hoge golven te lijf. Een interessante bouwklus met uiterst complexe logistiek en omgevingsuitdagingen in hartje binnenstad, lastig damwandwerk, onderwaterbeton en innovatieve reliëfvloeren, die het aanrollende water hoog opstuwen. Groen: “We houden niet van dertien in een dozijn. Als het uitdagend wordt en je alles uit de kast moet trekken, zijn we pas in ons element.”
Dit artikel is gesponsord door Mobilis.