Voor directeur Ernst van Gelder van GVG Oliehandel staat voorop dat elektrisch materieel uiteindelijk een belangrijke rol zal spelen. Bij de productie van elektrische machines komen nog wel broeikasgassen vrij, maar de directe uitstoot bij de machine is weg. “Om de gezondheidsrisico’s te beperken van personeel dat werkt met handgedragen machines moet elektrificatie bovenaan het lijstje staan.”
Maar dat kost tijd, is soms te kostbaar of er zijn andere belemmeringen. Nog lang niet alle aannemers en opdrachtgevers realiseren zich dat schone brandstof een goede tussenoplossing kan zijn in de overgang naar duurzamer bouwmaterieel, ziet Van Gelder. “Zolang je gebonden bent aan verbrandingsmotoren, ga dan op de schoonste techniek zitten met de schoonste brandstof.”
Wereldmarktleider alkylaatbenzine
GVG opereert vooral in nichemarkten zet sterk in op groene brandstoffen en smeermiddelen om het bestaande machinepark snel en met kleine aanpassingen te verduurzamen. Het specialistische familiebedrijf is al dertig jaar onafhankelijk Benelux-importeur van het Zweedse merk Aspen. Het gelijknamige bedrijf Aspen is wereldmarktleider op het gebied van alkylaatbenzine, die 99 procent schoner is dan gewone benzine.
Voor benzinemotoren heeft Aspen nog een schonere variant: Aspen Renewable, een alkylaatbrandstof met 10 procent hernieuwbare bestanddelen, afkomstig van plant- en voedselresten. Voor machines op diesel heeft Aspen 100 procent fossielvrije diesel gelanceerd.
Afbreekbare hydrauliekolie
Ook binnen het eigen merk Agealube heeft GVG de nodige groene alternatieven, zoals afbreekbare hydrauliekolie voor landbouw- en wegenbouwmachines. Tijdens zijn Groene Tour on tour trekt het bedrijf momenteel door het land samen met zijn wederverkopers om groene oplossingen breed onder de aandacht te brengen. Van Gelder: “Daarmee willen we vooral kennis verspreiden en laten zien wat er allemaal mogelijk is.”
Gezondheid beschermen
Van Gelder verbaast zich erover dat sommige bedrijven veel geld steken in elektrificatie van specifieke machines, terwijl ze lijken te vergeten dat ze met alkylaatbenzine nu al actie kunnen ondernemen om de arbeidsomstandigheden van hun personeel sterk te verbeteren. Alkylaatbenzine is immers veel schoner dan reguliere benzine, bevat nauwelijks schadelijke stoffen en zorgt ook nog eens voor een forse stikstofreductie.
“Begin met het beschermen van de gezondheid van je werknemers en maak daarna de volgende stap naar elektrisch”, zegt Van Gelder. “We moeten de aarde redden, maar we moeten onszelf ook niet blootstellen aan schadelijke stoffen.”
Betonvlindermachines
Een goed voorbeeld waar met Aspen alkylaatbenzine veel gezondheidswinst te behalen valt, zijn volgens Van Gelder betonvlindermachines. Ze worden ingezet om een vloer af te vlinderen na het storten van het beton. “Het zijn lichte machines met een benzinemotor waar mensen bovenop zitten en die niet zo makkelijk te elektrificeren zijn. In het slechtste geval is het windstil of is de ruimte waar de vloer in gestort wordt dicht en dus slecht geventileerd. Dan sta je bloot aan veel schadelijke stoffen. Onze boodschap is: er zijn alternatieven en die kun je gewoon vandaag bestellen en gebruiken.”
Maar ook legio andere apparaten en machines zijn snel duurzamer te maken door reguliere brandstoffen te vervangen door alkylaatbenzine. Denk bijvoorbeeld aan generatoren, compressoren of trilstampers om de ondergrond te verdichten en zo te voorkomen dat bestratingen en funderingen verzakken.
Betere prestaties, lange houdbaarheid
Een ander groot voordeel van alkylaatbenzine is dat de brandstof uit veel minder componenten bestaat. Daardoor raken de motoren van de machines minder vervuild, wat zorgt voor betere prestaties en een langere levensduur. En terwijl normale benzine al na een paar maanden veroudert en daardoor de motor kan aantasten, is alkylaatbenzine lang houdbaar. Handig voor machines die niet zo frequent gebruikt worden, zoals onder meer in de verhuurbranche. “Onze brandstof kun je wel drie tot vijf jaar laten staan”, zegt Van Gelder.
Veilige en gezonde distributie
Door de hoge kwaliteit en het milieuvriendelijke karakter is Aspen wat duurder dan normale benzine en diesel, maar de vergelijking gaat volgens Van Gelder niet helemaal op. De hele logistieke keten is immers anders. Aspen wordt niet aan de pomp verkocht, maar in de groothandel in jerrycans van 5 liter. Die distributiewijze is een stuk veiliger en gezonder dan hoe het vaak in de praktijk gaat met reguliere brandstoffen. Aannemers gaan niet zelden zelf naar het tankstation om een eigen jerrycan te vullen met brandstof voor hun materieel.
“Die jerrycans zijn niet altijd goedgekeurd en er bestaat kans op knoeien en lekken. Voordat die druppel in de motor zit, zijn er dus heel veel contactmomenten, waardoor medewerkers weer extra bloot staan aan dampen.” Na gebruik worden de jerrycans gerecycled. Hiervoor heeft GVG een speciale inzamelvoorziening voor klanten opgezet.
Belangstelling neemt toe
Zeker nu de maatschappelijke wens om te verduurzamen steeds groter wordt, ziet Van Gelder de belangstelling voor groene brandstoffen als alkylaatbenzine toenemen in de dertig jaar dat zijn bedrijf nu importeur is voor Aspen. “Vonden onze klanten in de eerste periode vooral de technische voordelen en de lange houdbaarheid belangrijk, inmiddels is de focus veel meer verschoven naar milieu en gezondheid.”
In eerste instantie was het vooral de groensector die duurzame brandstoffen omarmde, maar inmiddels zijn er ook steeds meer bouw- en infrabedrijven die ervoor kiezen.
Dit artikel is gesponsord door GVG Oliehandel.