Van fax naar online bestellen: 'Tijd om de houthandel te digitaliseren'

Van fax naar online bestellen: 'Tijd om de houthandel te digitaliseren'

De houtindustrie is klaar voor een digitale transformatie met een transparantere manier van zakendoen. Processen worden slimmer, eerlijker en duurzamer ingericht met het online platform van VonWood. Als tussenschakels geen waarde toevoegen, worden die overgeslagen. Houtverkopers kunnen nu in direct contact staan met houtkopers.

De houthandel is veelal een conservatieve markt waar grotendeels gebeld en gemaild wordt met vaste contacten en met vele tussenschakels. Er lijkt weinig contact tussen de partij die de boom in planken zaagt en de eindgebruiker zelf. Importeurs, handelaren en agenten; er zitten heel wat schakels tussen. Elk van deze schakels moet een boterham verdienen, met als logisch gevolg dat de prijs van hout wordt opgedreven. Daarnaast is het moeilijk te traceren waar het hout vandaan komt.

Direct in contact met zagerijen

David de Jong en Minck Hermans, oprichters van VonWood, vonden dat dat anders moest en kwamen een jaar geleden met een online marktplaats die kopers en verkopers van hout samenbrengt en hiermee de bekende ‘middlemen’ overslaat. Door digitaal direct in contact te staan met de zagerij kunnen kopers toegang krijgen tot actuele informatie over de beschikbaarheid van hout, de oorsprong, de kwaliteit, prijzen en duurzaamheid.

Van rolodex naar een online wereld

En hoe werkt dat dan? Professionele houtkopers laten op VonWood.com weten waar ze naar op zoek zijn, waarop vervolgens de aangesloten houtzagerijen een offerte kunnen uitbrengen. De koper maakt een keuze en de deal wordt gesloten. Transparant, snel en efficiënt. Met dit platform wil VonWood de houtindustrie innoveren.

Digitalisering beperkt doorgedrongen

Al tientallen jaren is er wereldwijd een digitale revolutie gaande. In alle branches stappen bedrijven massaal over van analoog naar digitaal. Van de eerste computers tot het internet en van smartphones tot ChatGPT; niemand kan tegenwoordig meer zonder digitale technologie. Echter, niet iedere sector is doordrongen van de laatste technologieën. In de houthandel is er tot zekere hoogte geïnnoveerd, maar is de digitalisering slechts beperkt doorgedrongen. Ouderwetsere handelsprocessen voeren hier nog de boventoon. ‘Tijd om de handel van hout naar het hier en nu te brengen,” aldus David.

VonWood houthandel digitaliseren

Digitalisering van de houthandel

Minck: “De 'rolodex' op het bureau zorgt voor omslachtige processen, zoals het plaatsen
van bestellingen via telefoon. Samen met onsamenhangend beheer van de toeleveringsketen en beperkte toegang tot realtime informatie creëert dit inefficiëntie en een hogere prijs dan nodig. VonWood biedt de mogelijkheid om verschillende biedingen te vergelijken en de meest geschikte optie(s) te selecteren. Klanten kunnen hun inkoopstrategieën optimaliseren en kosten besparen. Dankzij het online platform krijgen zowel inkopers als verkopers veel meer grip op vraag en aanbod van hout, meer leveringszekerheid en meer rendement.”

Cut-to-order

Tegelijkertijd hebben de verkopers een eerlijke prijs voor hout gekregen. “Nu zagerijen weten waarvoor de kopers het hout gaan gebruiken, kunnen ze ook een geschikter product leveren. Bovendien levert dat ook minder afval op. Ze gaan over van cut-to-stock naar cut-to-order, met als groot voordeel dat zagerijen daardoor minder voorraad hoeven te houden. Door onafhankelijk te zijn van enkele grote partijen, kunnen zagerijen een betere prijs voor hun hout krijgen”, aldus Minck.

Enkel verantwoord en gecertificeerd hout

Digitalisering van de houthandel brengt niet alleen transparantie en efficiëntie met zich mee. Het maakt het ook mogelijk om de herkomst van hout in kaart te brengen en van duurzaamheid een prioriteit te maken. VonWood zorgt ervoor dat de zagerijen op het platform gekeurd worden. “We checken of zagerijen voldoen aan eisen op gebied van arbeidsomstandigheden, apparatuur, certificering en meer. Zo moeten ze minimaal een erkend keurmerk hebben voor duurzaam hout, zoals bijvoorbeeld FSC of PEFC. Dit bevordert niet alleen het vertrouwen in ons aanbod, maar draagt ook bij aan de bredere doelstelling om duurzame bosbouwpraktijken binnen de sector te bevorderen”, vertelt David.

Duurzame groei

Er is geen twijfel dat er binnen de houthandel nog veel ruimte is voor innovatie. Sterker nog: er staat een generatie nieuwe werknemers voor de deur die een wereld zonder apps en cloudbased oplossingen niet kennen. De tijd is aangebroken voor de houthandel om de verandering te omarmen en innovatieve en duurzame groei binnen de sector te versnellen.

Dit artikel is gesponsord door VonWood.