Ritchie Bros viert 25-jarig jubileum van locatie Moerdijk

Ritchie Bros viert 25-jarig jubileum van locatie Moerdijk
Ritchie Bros veilt wereldwijd zwaar materieel, zoals landbouwmachines, shovels en hoogwerkers.

Het bedrijf is bekend geworden met grootschalige materieelveilingen in Moerdijk, maar de afgelopen jaren heeft Ritchie Bros zijn diensten flink uitgebreid. "Van een organisatie die vijf keer per jaar alleen verkocht via de veilingen zijn we nu een bedrijf waar eigenlijk elke dag transacties plaatsvinden op de manier waarop de inbrenger het graag wil."

Ritchie Bros veilt wereldwijd zwaar materieel, zoals landbouwmachines, shovels en hoogwerkers. Het begon in 1958 als Canadees familiebedrijf en groeide uit tot een grote speler met een miljardenomzet. De vestiging Moerdijk bestaat dit jaar 25 jaar en is de grootste buiten Canada en de Verenigde Staten. Op het internationale hoofdkantoor van Ritchie Bros in Breda werken zo’n 110 medewerkers.

Vreselijk druk

Shane Eshuis, vice president Operations International, is al vijftien jaar werkzaam bij Ritchie Bros. Hij begon in Moerdijk en werkt nu vanuit het hoofdkantoor in Breda. “Wij hielden vijf veilingen per jaar van elk drie dagen. Dat was ook het enige wat we deden; veilen zonder minimumprijs. Zeker in het begin was het vreselijk druk. Heel de machinewereld kwam naar Moerdijk omdat het een goede barometer was voor de prijsontwikkelingen in de markt. Het was bovendien een ontmoetingsplek voor mensen om zaken te doen. Je zag daar ook materieel dat je niet specifiek bij een dealer in Nederland of in Duitsland tegenkwam.”

Alle windstreken

Materieel en kopers kwamen uit alle windstreken naar Moerdijk. “Dag één stond altijd in het teken van het grondverzet. Dan zat een veilingmeester in de hal. Op dag twee kwamen vaak het transport- en logistiekgedeelte aan bod, zoals hoogwerkers. De derde dag was gereserveerd voor uitrustingsstukken en kleine onderdelen. De veilingmeester zat in een camper en reed langs alle ingebrachte stukken. De hele stoet met bieders volgde die camper, van lot naar lot naar lot. Als het koud was, reden de wagentjes af en aan met kannen warme chocomelk en koffie.”

Online bieden

Met de opkomst van het internet paste het bedrijf een hybride model toe waarbij bieders zowel vanuit de zaal als online konden bieden. Eshuis: “In het begin was er natuurlijk nog wel eens een hapering, want niet in ieder land was het internet stabiel. We hebben echter altijd de veiling stilgelegd als het internet eruit lag, omdat we het naar de inbrenger verplicht zijn om de maximale opbrengst te realiseren.”

Nieuw systeem

Net voor Covid in 2019 werd 60 procent van het aanbod in Moerdijk aan internetbidders verkocht. “In 2010 hebben wij voor het online veilen een nieuw systeem geïntroduceerd: TAL. Dat staat voor Timed Auction Lots. Dat systeem is ontwikkeld om de derde dag te kunnen schrappen en de kleinere spullen puur via een online omgeving te verkopen. Uiteindelijk bleek dat systeem onze redding tijdens Covid.” In februari 2020 vond uiteindelijk de laatste live veiling plaats in Moerdijk. “Voor de volgende veilingen zijn we gelijk overgeschakeld naar het TAL-systeem. Na Covid bleek uit de feedback van klanten dat dit eigenlijk veel makkelijker werkte, want ze hoefden niet meer te reizen. Voor ons werkt dit ook goed. Al mis je soms het nostalgische: elkaar ontmoeten, de veilinglocatie, de geur van de dieselmachines.”

Diverse opties

Inmiddels biedt Ritchie Bros klanten diverse opties, legt Eshuis uit. “Wil je de volledige controle, dan breng je een machine naar een marktplaats als Mascus. Wil je het iets sneller doen en wat meer zorg vanuit Ritchie Bros, maar nog wel controle over de prijs, dan ga je naar Marketplace-E. Wil je volledig ontzorgd worden en zeker weten dat het verkocht wordt, dan breng je het naar een TAL-veiling.” Ook helpt Ritchie Bros bedrijven aan markt- en materieelinzichten, fleet management software, financiering en transport. Daarnaast biedt het een onderdelenwebsite met dochterbedrijf SmartEquip en Ritchie Bros Asset Solutions, wat door verhuurbedrijven en dealers gebruikt wordt om overzicht te houden over de vloot en het vaststellen van marktprijzen van materieel.

Veel data

Eén ding hebben het bedrijf wel geleerd van Covid, zegt Eshuis: “Je weet nooit hoe het precies loopt. Maar wij zullen altijd een customer centric onderneming blijven. Dat is echt het dna van Ritchie Bros. Wij blijven naar onze klanten luisteren om invulling te kunnen geven aan dingen die zij missen of nodig hebben. Daar zijn we steeds beter in geworden, omdat we met al onze activiteiten heel veel data vergaren. Wij handelen niet op onderbuikgevoelens of hoe de wind waait.”

Dit artikel is gesponsord door Ritchie Bros.