Appartementen supersnel gebouwd met uniek prefabsysteem

Appartementen supersnel gebouwd met uniek prefabsysteem
“Wij wilden meer dan alleen prefabbetoncasco’s leveren en ook een buitenschil kunnen aanbieden”, vertelt groepsdirecteur Ab Knook van Spaansen

Voor Woningcorporatie Stek heeft Ouwehand Bouw in Voorhout een appartementencomplex met 61 appartementen gerealiseerd met het een uniek prefabsysteem. "Het gebouw van in totaal vijf bouwlagen is in acht weken tijd gebouwd; van begane grond tot en met dakvloer. Hierna is direct de afbouwfase gestart."

Het bestaande betoncasco van Spaansen, inclusief instortvoorzieningen zoals elektra- en waterleidingen, vormt de basis voor het appartementencomplex dat Ouwehand Bouw voor Woningcorporatie Stek heeft gerealiseerd. Het prefabsysteem is verder uitgebreid door de kozijnen tijdens de fabricage in te storten en de wanden te voorzien van isolatie. Daarna worden keramische steenstrips – strip voor strip – met het RoboBrick-systeem op de isolatie verlijmd.

Minder faalkosten

Naast een snelle bouwtijd zijn er meer grote voordelen aan deze manier van werken. Martin Ouwehand: “Wij kunnen steigerloos werken, zijn productiever en hebben minder faalkosten. Ook zorgt dit voor een betere logistiek op de bouwplaats en schone gevels. Maar vooral speelt het uurzaamheidsaspect mee. Hiermee verlagen wij de CO2-uitstoot op de bouwlocatie enorm.”

Toegevoegde waarde

Spaansen Bouwsystemen ontwikkelde het Gevelklaar-systeem pas een paar jaar geleden. “Wij wilden meer dan alleen prefabbetoncasco’s leveren en ook een buitenschil kunnen aanbieden”, vertelt groepsdirecteur Ab Knook van Spaansen.

Een metselaar metselt gemiddeld 600 stenen op een dag, wij plakken er 1400 per uur”

“Sinds de crisis in 2012 zijn er veel bouwplaatsmedewerkers vertrokken. Er zijn dus steeds minder arbeidskrachten die het handwerk kunnen doen. Zo zijn wij op het idee gekomen. Samen met onze vier grootste klanten – waaronder Ouwehand Bouw – hebben wij het Gevelklaar-systeem ontwikkeld. Met het dit systeem leveren wij meer toegevoegde waarde aan onze klanten. Binnen twintig maanden stond er een werkende fabriek waar robots miljoenen steenstrips per jaar plakken. Ter vergelijking: een metselaar metselt gemiddeld 600 stenen op een dag, wij plakken er 1400 per uur.”

prefabsysteem Spaansen 3
Het metselwerk moet er zo authentiek mogelijk uitzien, vindt Ab Knook van Spaansen.

Authentieke uitstraling

Juist de input van de aannemers vindt Knook heel waardevol. “Welke detailleringen zijn belangrijk, hoe ga je met voegen om? Zij zijn de specialisten. Het is een continu proces. Het metselwerk moet er zo authentiek mogelijk uitzien. Je kunt variëren in kleuren, maar ook in diktes om zo reliëf in de gevel te creëren. En plakken kan op allerlei manieren: er kan gestapeld worden, in halfsteens verband, maar ook uitkragingen. Inmiddels zijn er dertig verschillende kleuren in steen en zijn er ook ecostrips toegevoegd aan het assortiment.”

Van binnen naar buiten ontwerpen

De ontwerpvrijheid is gekaderd waardoor het voortraject om tot een VO te komen heel belangrijk is. Ouwehand: “Mits de engineering in een vroeg stadium bij de aannemer wordt neergelegd, kan er met het Gevelklaar-systeem goed aan de wensen van de klant worden voldaan. Het is wel van belang om van binnen naar buiten te ontwerpen in plaats van buiten naar binnen. Hiermee maak je ook budgettair het verschil. Essentieel is daarbij ook dat de vloeren ‘kant en klaar’ worden gemaakt, met eventueel ook de prefab-balkons in deze vloer en daarbij just in time worden geleverd zodat de doorlooptijd in de planning goed in elkaar valt.”

prefabsysteem Spaansen 2

Verschillende metselpatronen

Woningcorporatie Stek wilde innovatiemogelijkheden op de markt ontdekken. “Samen met de opdrachtgever, gemeente en architect hebben wij daarom in een vroeg stadium gekeken naar de mogelijkheden om met het Gevelklaar-systeem te bouwen en gekeken hoe we de gevel helemaal naar wens konden maken”, zegt Ouwehand. “Hiervoor zijn minimale concessies gedaan aan het ontwerp. Er staat nu een duurzaam gebouw met verschillende metselpatronen, rollagen, kleuren en gevelverfraaiingen. Het heeft een mooie authentieke uitstraling, net alsof het is gemetseld. Het sluit daarmee zeer goed aan op de bestaande wijk Hooghkamer in Voorhout.”

Knook en Ouwehand geven elkaar de hand: “Prachtig werk.” En doorontwikkeling van Gevelklaar is alweer in zicht.

Dit artikel is gesponsord door Spaansen.

Zelfbouw brengt het droomhuis van Klanker en Marx dichterbij. Foto's: Johan Nebbeling

Gratis toolbox helpt zelfbouwer aan woning op maat

Hoe staat het met WikiHouse, het open source bouwconcept waarmee iedereen een eigen huis kan bouwen? Cobouw ging kijken in de natuurinclusieve wijk in ontwikkeling, Wijnbergen De Kwekerij in Doetinchem. Daar bouwen Hans Klanker en Sanne Marx hun eigen WikiHouse.

Foto: Broad

Elf etages made in China in 28 uur

In negentien dagen een volledige prefab-wolkenkrabber bouwen. Broad werd er beroemd mee, doordat de bouw live op internet te volgen was. Het Chinese bedrijf meent daarmee de oplossing te hebben voor de woningnood in Nederland.

Prefab bouw en tegelwerk: 'De juiste lijm voorkomt scheuren'

Prefab bouw en tegelwerk: 'De juiste lijm voorkomt scheuren'

Steeds vaker kiezen ontwikkelaars en aannemers voor prefab bouwen. Als producent van lijmen, kitten en chemische producten denkt Mapei graag met deze partijen mee, zegt sales manager Tom Verhagen van Mapei Nederland. "Mijn boodschap aan bouwers? Geef zo exact mogelijk aan hoe en wat je wil bouwen, inventariseer alle risico's en betrek ons er in een vroeg stadium bij. Wij kunnen de pijnpunten aanwijzen en hebben de eventuele oplossingen."

'Powertrain is het technische hart voor compacte nieuwbouwwoningen'

'Powertrain is het technische hart voor compacte nieuwbouwwoningen'

De groeiende tekorten aan zowel woningen als arbeidskrachten zorgen voor meer vraag naar prefab nieuwbouwwoningen. Interduct speelt hierop in met de Powertrain, een compacte installatiekast die ventilatie, verwarming en energieopwekking samenbrengt in één geluiddempende module. Niek Kleuskens, engineer research & development bij Interduct, omschrijft de Powertrain als "het technische hart van de woning."

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.