Energiepositief werken; zo brengt Breman dat in de praktijk

Energiepositief werken; zo brengt Breman dat in de praktijk
Breman adviseert klanten over productkeuze en installatie, maar kan ook het beheer en onderhoud verzorgen.

Energiepositief zijn, dat gaat verder dan adviseren en installeren van oplossingen. Zo begeleidt Breman klanten gedurende de totale levenscyclus van producten. "Een zuinige installatie vergt misschien een grote investering, maar over de totale levenscyclus levert het altijd een besparing op."

Energiepositief werken is een belangrijke kernwaarde die verankerd is in het DNA van de Breman Installatiegroep. De term spreekt aan, maar hoe geef je die handen en voeten in de praktijk?

Manager Kenniscentrum energietransitie Mark Sprenkels geeft een voorbeeld: “Je kunt het aantal bewegingen van en naar de bouwplaats reduceren. Een oplossing daarvoor is bijvoorbeeld kiezen voor prefab. Wij hebben een aantal fabrieken waar we halffabricaten maken die daar al in elkaar worden gezet, zodat de spullen op dagproductie naar de bouw kunnen worden gebracht en kunnen worden geïnstalleerd."

Zeker bij renovatie is er een continue stroom van producten. "We hebben daardoor geen afval op de bouw; op de werkplaats pakken we de producten al uit en monteren we voor zover mogelijk."

Recycling

Met leveranciers maakt Breman afspraken over de te gebruiken materialen. “Wij dagen ze uit om zoveel mogelijk recyclebare producten te leveren of tenminste producten met een lange levensduur. Wij willen producten die tijdens de volledige levensduur goed blijven werken. In overleg met de klant kiezen we soms ook voor refurbished materialen. Dat groeit vooral in de utiliteitsmarkt, denk aan schakelkasten of kabelmateriaal. We zien het ook terug in het serviceonderhoud. Een onderdeel van een cv-ketel kan vervangen worden, maar wordt dan gerepareerd en weer opgenomen in de stroom van vervangingsonderdelen. Wij respecteren altijd de keuze van de klant, dus als die alleen nieuw materiaal wil, dan leveren wij dat. Hierover in gesprek gaan met de klant is vaak al winst. De klant gaat er dan een volgende keer toch over nadenken.”

Levenscyclus

Meer energie teruggeven dan je gebruikt, is dat wel haalbaar op dit moment? Sprenkels is stellig: “Technisch is het zeker haalbaar. De producten zijn er. Wij kunnen aan onze klanten installatieconcepten bieden die energiepositief zijn. Ze leveren dus meer energie aan het gebouw dan het nodig heeft. Dat is niet zo moeilijk, zowel in nieuwbouw als bestaande bouw. Maar het betekent voor de klant een extra investering, denk aan meer zonnepanelen. We adviseren over het investeringsniveau, maar geven ook aan wat de totale kosten van een concept zijn. Het kan best zijn dat een concept aan de voorkant een grote investering vraagt, maar over de hele levensduur gerekend
juist een grote besparing oplevert.”

Verduurzaming in stappen

Dat gegeven kan een klant overtuigen dat verduurzaming zeker wat oplevert. “We kunnen de klant nooit dwingen, maar we kunnen wel inzicht geven in de kosten en baten. En het is altijd mogelijk om het in stappen te realiseren. We zien dat het steeds vaker in fases gebeurt bij projecten: eerst de schil van het gebouw aanpakken en dan overstappen op een andere energiebron. Wij helpen klanten dan met de vraag hoe ze die stappen makkelijker kunnen maken. Dat doen we bijvoorbeeld door trainingen en kennissessies aan te bieden.”

Advies over het proces

Breman is volgens Sprenkels steeds meer naar de adviesrol opgeschoven. “We adviseerden al op operationeel niveau, dus over producten en diensten. Nu adviseren we ook over het proces; we denken vooraf al mee met de klant over verduurzaming. Wij kiezen voor de totale levenscyclus van de installatiecomponent. We adviseren onze klant over de beste productkeuze en installeren het product. Na verloop van tijd vervangen we het product misschien en nemen het beheer en onderhoud voor onze rekening. Aan het eind van de levensduur komen we de boel vervolgens ook weer ophalen."

Onderscheiden in de markt

Met dit levenscyclus-denken wil Breman zich onderscheiden in de markt. “Wij vinden het belangrijk dat producten worden geïnstalleerd op een manier die goed te onderhouden is. Bijvoorbeeld doordat de monteur er goed bij kan, in een zo ergonomisch mogelijke houding. Wij proberen er bij installatie al rekening mee te houden dat het product ooit vervangen moet worden. Zo kunnen we de volledige
levenscyclus garanderen.”

Materiaalgebruik

Bij installatieproducten komt nog steeds veel kunststof kijken, maar daar wint het gebruik van gerecycled kunststof ook terrein, zegt Sprenkels. “Datzelfde geldt voor de metalen die we gebruiken; dat zijn omgesmolten metalen. Daarnaast streven we ernaar zo min mogelijk verpakkingsmaterialen te gebruiken. Ook onze leveranciers beseffen steeds meer dat de energietransitie niet alleen gaat over energieverbruik, maar ook over materiaalgebruik.”

Dit artikel is gesponsord door Breman.