Ontwerpers met een aannemersbril op, zo noemt Marcel Noltenius van Elsbroek de ingenieurs die bij Nobleo werken. “Deze werkmentaliteit onderscheidt ons van elk ander Nederlands ingenieursbureau in de bouw en infra.” De pijlers van Nobleo zijn constructies, verkeer, wegontwerp en 4D-werkvoorbereiding. Nobleo Bouw & Infra startte in 2011, midden in een crisis met een schraal aanbod van infraprojecten. Dit vacuüm scherpte de visie en missie van de oprichters en eigenaars van Nobleo, Marcel Noltenius van Elsbroek en Jeroen Kon, om een nieuw type ingenieursbureau van de grond te tillen, waar integraliteit bij de aanpak van complexe projecten centraal staat. In de afgelopen tien jaar is Nobleo uitgegroeid tot een gerenommeerd ingenieursbureau met 65 mensen in dienst en tal van nationale en internationale infraprojecten op hun conto. Reden genoeg om de organisatie te versterken met nieuwe partners en een uitbreiding van het directieteam.
T-shaped engineers
De nieuwe partners zijn in dit geval Mattijs Bekkers en Matthijs Somhorst, beiden directielid, en Teun Smeijers, die naast nieuwe partner ook aantreedt als directielid. Noltenius van Elsbroek en Kon leggen uit dat deze drie heren in belangrijke mate bijdragen aan het succes van de organisatie. “Alle drie hebben ruime praktijkervaring, zoals alle engineers bij ons bureau,” zegt Noltenius van Elsbroek. Als civiel ingenieur weet hij dat naast constructieve berekeningen het bij projecten ook draait om de bouwbaarheid, uitvoerbaarheid en om de logistieke aspecten. “We kijken verder dan ons eigen vakgebied. Tijdens de uitvoering staan we naast de aannemer en de uitvoerder. We weten wat er speelt tijdens het project en we anticiperen hierop,” geeft hij aan.
De T-shaped engineers van Nobleo combineren specialisme met soft skills zoals communiceren en samenwerken. Hun deskundigheid ligt bij de integrale aanpak van een complex infraproject, van 3D-ontwerp en constructieve berekeningen tot en met adviesgeven, de ontwerpleiding en het ontwerpmanagement. “Opererend vanuit hun eigen praktijkervaring snappen onze ingenieurs precies waarom integraliteit cruciaal is voor een succesvol infraproject,” zegt Kon. Bij Nobleo is aandacht voor talentontwikkeling, waarvoor de medewerkers een intensief coachingstraject volgen met een personal coach. “Dat vinden we belangrijk, omdat het bij complexe projecten namelijk voor de helft gaat om techniek en de andere helft om communicatie en samenwerken met externe partijen. Hierin excelleren onze mensen,” vult hij aan.
Nobleanen
Teun Smeijers heeft jarenlang gewerkt als werkvoorbereider en wegontwerper. Via zijn functie als ontwerpleider GWW en afdelingsmanager, verantwoordelijk voor verkeer en 4D-werkvoorbereiding, maakt hij op 1 april zijn entree als directielid. T-shaped-engineer Smeijers vult zijn eigen specialisme aan met uitgebreide kennis over andere vakgebieden en markttrends, zoals verkeersmanagement, prestatiecontracten, risicomanagement en systems engineering. Op dit moment is hij druk bezig met een tender voor een grootschalig infraproject in Nederland. Hij vindt het spel interessant tussen aannemerscombinaties en opdrachtgever Rijkswaterstaat en hoe gezamenlijk een optimale oplossing wordt gevonden voor de praktische uitvoerbaarheid. “Scherp op inhoud, zacht op de relatie.” Zijn drijfveer is een uitvoerbaar ontwerp realiseren, aangewakkerd door de visie van Nobleo. “Dit principe zit in het DNA bij iedereen die hier werkt.” Samen met Mattijs Bekkers wordt hij verantwoordelijk voor de afdelingen GWW, verkeer en 4D-werkvoorbereiding.
Wakker maken
Mattijs Bekkers, van oorsprong ontwerpleider, kun je ’s nachts wakker maken als er problemen zijn met uitvoeringwerkzaamheden tijdens een verkeersomzetting. “Als ik ter plekke samen met de hoofduitvoerder het werk weer kan vlottrekken, aan de hand van een opengevouwen tekening op de motorkap, vind ik dat geweldig”, zegt Bekkers. “We worden voor complexe projecten gevraagd, omdat we technische kennis en uitvoeringskennis inbrengen. Zo is Nobleo ook begonnen. Dicht op de uitvoering zitten is onze kracht.” Bekkers werkt voortdurend aan de ontwikkeling van zijn kennis. “Bij Nobleo krijgt iedereen de ruimte om kritisch naar elkaar te zijn. Deze werkmentaliteit helpt je om vooruitgang te boeken in een sector die razendsnel verandert, niet alleen in technische innovatie, maar ook in contractvorming, digitalisering en duurzaamheid waar wij als ingenieursbureau continu op moeten anticiperen”, geeft hij aan.
Passie voor het vak
Matthijs Somhorst, constructeur in hart en nieren, deed kennis en ervaring op tijdens verschillende projecten in binnen- en buitenland. Hij heeft een zwak voor voorgespannen betonnen bruggen. Hij was betrokken bij het winnende aanbiedingsontwerp van de nieuwe N69 tussen Valkenswaard en Waalre. “Landelijke inpassing bij de vormgeving van de kunstwerken, zorgt voor een buitengewoon ontwerp, zoals de in het oog springende beekdalbruggen van de N69 waarvoor we het constructief ontwerp hebben gemaakt”, zegt hij trots. Nu hij als directielid constructieve berekeningen van kunstwerken enigszins loslaat, focust hij zich ook op de groei van de organisatie. “We hebben flinke stappen gemaakt in het breed inzetten van onze professionele en gespecialiseerde kennis. Naast het binden van ervaren krachten aan onze organisatie, leiden we elk jaar TU- en hbo-studenten op, die we volop kansen bieden”, geeft Somhorst aan. “Bij Nobleo werken we met onwijs veel passie voor het vak. Dat resulteert in engineering op het hoogste niveau!”, aldus Somhorst.
Dit artikel is gesponsord door Nobleo.