'Pieter Kooi kan weer pionieren, dat voelt héérlijk'

'Pieter Kooi kan weer pionieren, dat voelt héérlijk'
CEO Pieter Kooi grijpt Europese groeikansen.

Pieter Kooi (36) begint op zijn 26ste voor zichzelf. Tien jaar later verovert hij de internationale markt, samen met zijn -inmiddels- honderd medewerkers. Tijd om terug te blikken en vooruit te kijken.

Hoe reageerde het thuisfront tien jaar geleden op jouw ambities om voor jezelf te beginnen?

Contact met mensen. Dat vind ik interessanter dan koeien”

“Heel nuchter, want ze hadden het wel een beetje verwacht. Ik kom uit een ondernemersnest. Mijn vader was boer, maar daar lag niet mijn passie. Ik bleek meer een babbelaar te zijn. Daarom had ik allemaal verschillende banen waarin ik contact had met mensen. Uiteindelijk wilde ik op mijn eigen benen staan en zo ontstond Kooi Security. Daar gebruikte ik de eerste drie jaren om te pionieren. Ik hield graag de touwtjes in handen, dus ik installeerde zelf ook nog systemen. Na die fase kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat ik het niet meer allemaal alleen kon.”

Kooi-Security
Het directieteam van Kooi Security (vlnr) Marco Banning, Chief Financial Officer; Pieter Kooi, Chief Executive Officer; Kees van der Ley, Chief Commercial Officer en Erik Kort, Chief Operational Officer

Een confronterende ontdekking voor iemand die onafhankelijk wil zijn…

“Het is het enige moment in tien jaar tijd dat ik letterlijk met mijn handen in het haar zat. Het was zomer 2016. Kooi Security groeide met 20% per jaar, maar dat kon beter vond ik. Andere bedrijven vlogen mij voorbij en ik zag kansen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ik kon niet alles tegelijk en moest een cruciale keuze maken voor de toekomst: accepteer ik dat de markt om me heen sneller gaat dan ik of kies ik voor een stevige groeifase? Dat laatste zou betekenen dat ik een stukje van mezelf moest opofferen.”

Neem je zo’n belangrijke beslissing alleen?

Ik kon niet alles tegelijk en moest een cruciale keuze maken voor de toekomst”
“Volg je hart, zei mijn vrouw Margot. Op de Franse nationale feestdag 14-7-17 om 14.07 uur werd onze oudste dochter Elisa geboren. Een kwartier na dit magische moment kreeg ik telefoon. Een strateeg bood me een mooie deal aan voor de overname van Kooi Security. Ik heb hiervoor bedankt. Mijn bedrijf volledig verkopen, dat voelde niet goed. Na een pittig traject samen met een team financieel adviseurs, ging ik verder met Bencis, een onafhankelijke investeringsmaatschappij. Ik was bereid om een groot deel van mijn zelfstandigheid op te geven om het bedrijf te laten groeien.

En toen?

Bencis brengt geld, kennis en expertise met zich mee waardoor ik na tien jaar weer helemaal opnieuw mag beginnen en dat voelt héérlijk. Ik kan weer pionieren, maar nu op internationaal niveau.” Ik hoef geen mogelijkheden meer te laten liggen. We verstevigen onze positie in de Europese markt. Zowel in Duitsland, Frankrijk als in de UK breiden we uit. We oriënteren ons tevens op de groeikansen in Scandinavië en in Midden- en Zuid-Europa. Inmiddels hebben we een voltallige, vierkoppige directie waar ik ontzettend veel steun aan heb. Ik hoef het niet meer allemaal alleen te doen.”

Ik geef een groot deel van mijn zelfstandigheid op om het bedrijf te laten groeien”

Waar wil je naar toe met het bedrijf?

“In 2019 is de omzet onwijs gestegen ten opzichte van 2018. Hierdoor kunnen we verder groeien en dat is voor mij een droom die uitkomt! In de komende drie jaar ligt de focus op Europese expansie. Naast de UFO’s, zetten we nu ook in op onze R.E.D., de Rising Early Detection. Dit zijn broeidetectiesystemen die de temperatuur van partijen broei- en brandgevoelige producten monitoren. Verder is intern nog een hoop te winnen. Ik wil een goede verhouding tussen jonge talenten en ervaren medewerkers. De juiste mensen op de juiste plek.”

Ben je trots op wat je hebt bereikt?

“Absoluut! Kooi Security is internationaal actief in ruim twintig Europese landen. We zijn van MKB-bedrijf gegroeid naar een professionele organisatie. In het begin hadden we het geluk dat één van de grootste windturbinebouwers ter wereld onze klant werd. Nu zoek ik zelf internationaal het geluk op en sluit ik daar strategische partnerschappen. Het succes is geen toeval meer.”

Dit artikel is gesponsord door Kooi Security.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.