Neem verlichting op de aanhanger serieus

Neem verlichting op de aanhanger serieus

We weten allemaal dat het belangrijk is om in het verkeer goed zicht te hebben en zelf ook zichtbaar te zijn. 'Zien en gezien worden' kan van levensbelang zijn. Dat geldt natuurlijk voor jouw bedrijfswagen, maar een uitspraak van de rechtbank maakt nu ook duidelijk dat we verlichting van de aanhangwagen zeer serieus moeten nemen.

Een voorbeeld uit de praktijk: een man uit Sint Agatha (gemeente Cuijk) werd veroordeeld voor een botsing met een scooterrijder. De man koppelde in het schemer zijn aanhangwagen los van zijn bedrijfswagen. Hij parkeerde de aanhanger aan de linkerkant en voor meer dan de helft op de weg. Maar de weg is ruim 4 meter breed. Aan de achterkant was een lichtje bevestigd, aan de voorkant zat geen verlichting.

Tegen half zes die bewuste avond - het was toen al donker - reed een scooter met ongeveer 45 kilometer per uur frontaal tegen de triangel van de aanhangwagen aan. Er was geen straatverlichting; de scooterrijder zag de aanhangwagen simpelweg niet staan.

Aanhanger moet aan voorzijde verlicht zijn

De gevolgen zijn desastreus. De scooterrijder kampte met onder meer bekkenbreuken, een gescheurd rectum, een gescheurde plasbuis en complicaties als bloedvergiftiging en botinfecties in de wervelkolom. De officier van justitie concludeerde dat de eigenaar van de aanhanger schuld heeft aan het ongeluk. Volgens artikel 39 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 moet de aanhangwagen aan de voorzijde verlicht zijn. Zoals die bewuste aanhanger geparkeerd stond, voldeet dit formeel niet aan de wetgeving.

Advocaat vindt dat man niet schuldig is

De advocaat van de aanhangwageneigenaar ontkende vervolgens niet dat er geen lampje brandde, maar volgens hem is de man niet schuldig. Hij vond dat er geen causaal verband is tussen dit feit en het ongeluk. De aanhangwagen moet volgens hem door de reflectoren op de container en de triangel wel degelijk zichtbaar zijn geweest. Dat de scooterrijder de aanhangwagen niet zag, kon volgens hem ook komen door de verlichting van een auto die naast de aanhanger stond.

De rechtbank is het met de Officier van Justitie eens. De man wordt veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur. De rechtbank bepaalt dat de man (een beroepschauffeur) zes maanden lang, waarvan de helft voorwaardelijk, geen motorrijtuigen mag besturen.

Zorg voor verlichting

Heftige consequenties dus, voor zowel het slachtoffer als de eigenaar van de aanhangwagen. De uitspraak maakt in elk geval duidelijk dat we geen halve maatregelen moeten nemen als we een aanhanger op de openbare weg parkeren. Zorg voor verlichting, zowel aan de voor- als achterkant!