Succesvol digitaliseren in de hele keten

Succesvol digitaliseren in de hele keten

HomeDNA timmert al geruime tijd aan de weg als integraal, online softwarepakket voor nieuwbouw- en renovatieprojecten. Dit uitgebreide systeem is te gebruiken in meerdere fases van het bouwproces en faciliteert een effectieve en prettige ketensamenwerking. Een integrale oplossing voor alle fases is één van de speerpunten. Wat zien zij als de grote uitdaging voor bouwbedrijven met betrekking tot digitalisering? We spraken met Susan van Beek, directeur van homeDNA.

Is er eigenlijk wel sprake van specifieke uitdagingen voor de bouw? Digitalisering is inmiddels toch heel gewoon?

“HomeDNA is van start gegaan in 2007. In het begin moesten wij vaak nog de voordelen van digitalisering uitleggen. Dit behoeft inderdaad geen uitleg meer. Maar waar bouwbedrijven wel tegenaan lopen, is het efficiënt werken met de digitale gegevens die er al zijn.” Volgens Van Beek komt dit omdat er met veel verschillende systemen wordt gewerkt. “Gegevensoverdracht is tijdrovend en kan leiden tot verlies van informatie. Ook zijn de gegevens vaak niet op één centrale plek inzichtelijk georganiseerd.”

Hoe kun je dit probleem ondervangen?

“Met een integraal systeem organiseer je het proces van A tot Z. Daardoor communiceren alle betrokkenen bij een project eenvoudiger en veiliger met elkaar. Tegelijkertijd leg je het verloop vast en kun je als management via automatisch gegenereerde rapportages inzoomen en de resultaten evalueren. Met de uitkomsten kun je gericht sturen op kwaliteit en faalkosten reduceren. Pas dan gaat digitalisering écht voor je organisatie als geheel werken.”

Vaak zijn er ook andere uitvoerenden betrokken bij een bouwproject, zoals onderaannemers. Heeft het gebruik van een integraal systeem dan wel zin?

“Juist!” vindt Van Beek. “Wanneer je met veel verschillende partijen op een project werkt, is het bewaken van de voortgang en kwaliteit een uitdaging. Door partners een inlog te geven waarmee zij alleen toegang hebben tot wat voor hen relevant en bedoeld is, betrek je hen bij het proces. Je kunt dan meldingen aan hen doorsturen en toezien op een snelle afhandeling. Dat maakt het mogelijk om ook hun resultaten te evalueren en te verbeteren.”

Ook het contact met de woonconsument is een belangrijk speerpunt van jullie systeem. Waarom?

“Optimale communicatie bevordert de klanttevredenheid: je biedt meer beleving en kunt makkelijker inspelen op individuele behoeften, terwijl je tijd bespaart. Het principe “alle gegevens per pand én per klant” heeft ook een ander voordeel. Door bijvoorbeeld kopers- of bewonersopties en maatwerk vast te leggen, ontstaat een dossier as-built. Dat is van grote waarde voor kwaliteitsbewaking en maakt een goede follow-up mogelijk.”

Is er met een compleet systeem nog wel ruimte voor een eigen werkwijze?

“Het is een misvatting dat een integraal systeem organisaties geen ruimte laat voor een eigen invulling. Bij ons kun je gefaseerd het complete systeem implementeren of kiezen voor specifieke modules en apps. Ook koppelen wij met andere software, zoals diverse ERP-systemen. Hierdoor kunnen organisaties gebruik maken van het vertrouwde financiële systeem. Inmiddels werken veel uiteenlopende organisaties met enthousiasme met homeDNA, elk met een eigen werkwijze. Voorop staan de behoeften en het gemak van onze gebruikers.”

HomeDNAMeer weten over de unieke mogelijkheden van een integrale aanpak? Bekijk de informatie op homeDNA.nl en neem contact op voor een persoonlijke toelichting.

Klant: Live Nation Entertainment, Leutgeb
Entertainment Group GmbH. Ontwerp: Florian Wieder, Wieder Design. Foto: Ronja Hartmann.

Hoe Unbranded Adele's concertreeks bouwde met hulp van Exact

Van Vandaag Inside tot de MTV Awards en de concertreeks van Adele: decorbouwer Unbranded werkt aan uiteenlopende projecten. Het Hilversumse bedrijf werkt sinds januari met Exact-software, waardoor alle processen in één tool samenkomen. "Zo kunnen we ons volledig focussen op geweldige producties", zegt general manager Mikael Olsthoorn.

Vlnr (boven): Klaas Norel, Eugene Koster, Robin van der Heiden, Mark Nouws. 
Vlnr (beneden): Age Tanja, Caroline Elderhorst, Sander Twigt.

Anchor: 'Bouw verandert, maar risicomanagement blijft ongewijzigd'

Van traditionele bouw naar prefabricage, van bierviltje naar BIM, van baksteen naar biobased, van handmatig naar machinaal en digitaal; de bouwwereld verandert in rap tempo. Eén ding is volgens Anchor Insurance niet veranderd: het proces van risicomanagement. "Onze taak als verzekeringsmakelaar is al jaren dezelfde: risico's beheersbaar en inzichtelijk maken voor klanten, groot en klein."

Mandemaat in Assen.

Hegeman: 'We moeten af van het traditionele aannemersdenken'

Een modulair bouwsysteem voor utiliteitsbouw, Delos Modulair: daarmee gaat Hegeman Bouw & Infra de komende tijd de boer op. Het eerste raamcontract volgens dit nieuwe concept is binnen, met het consortium Het Schoolvoorbeeld. Het gaat om de realisatie van ongeveer dertig hoogwaardige, duurzame en flexibele scholen in Amsterdam, in samenwerking met verschillende ketenpartners. ''We moeten af van het traditionele aannemersdenken'', zegt algemeen directeur Willem van der Linde.

Vlnr: Bart Kemper, Niels Schuurman en Corine Jongerman.

Lagemaat: van papieren administratie naar digitale efficiëntie

Lagemaat is een familiebedrijf dat vooroploopt in de sloopbranche. Het was enkele jaren geleden dan ook tijd voor het digitaliseren van bedrijfsprocessen met de software van AFAS en Cleverdesk. Hierdoor heeft Lagemaat de papierstroom enorm verminderd, halen medewerkers snel de juiste informatie naar voren en is de foutgevoeligheid afgenomen.