'Meer vervoer en mobiliteit via de weg'
Het personen- en goederenvervoer zal de komende jaren naar verwachting groeien. En dan vooral via de weg. De trein kampt met achterblijvende aantallen reizigers.
Het personen- en goederenvervoer zal de komende jaren naar verwachting groeien. En dan vooral via de weg. De trein kampt met achterblijvende aantallen reizigers.
Naast de Johan Cruijff Arena en metrostation Strandvliet in Amsterdam verrijst binnenkort de Smart Mobility Hub. Op het dak komt een sportpark met horecagelegenheid.
Wat Donald Trump lanceerde als motto voor een nationalistisch economisch beleid, werd later een 'running gag' dankzij Arjen Lubach. Met zijn satirische filmpje 'America first, Netherlands second' vestigde Lubach op ludieke wijze internationaal de aandacht op ons landje. Zoals Nederland op het netvlies is gezet, zou dat ook moeten gelden voor de aanleg en het onderhoud van onze infrastructuur.
Het eerste stuk Hyperloop ligt volgend jaar in Groningen, maar het eerste virtuele ritje kun je nu al maken in Rotterdam. Daar opende het Hyperloop Experience Center de deuren. Belangstellenden kunnen hier meer leren over de supersnelle vacuümtreinen.
Het is zomer, 2025, het is druk op Schiphol. Passagiers stappen naadloos over tussen vliegtuigen en internationale treinen. Sinds een jaar zijn de vluchten van en naar bestemmingen zoals Brussel en Parijs geschrapt, de trein heeft het overgenomen. De door Schiphol, KLM en het kabinet gekoesterde connectiviteit is verzekerd. De trein heeft het vliegveld gered en de kosten vielen eigenlijk enorm mee. Luchtfietserij, om maar in de sector te blijven? Allerminst.
Na ruim dertig jaar heb ik het bedrijfsleven verlaten: ik ben overgestapt naar het openbaar bestuur. Op 2 juni ben ik beëdigd als wethouder voor gemeente Ronde Venen (Utrecht). En dat is even wennen!
De provincie en gemeente Utrecht steken samen 400 miljoen euro in nieuwe ov-verbindingen voor de bouw van 80.000 woningen. Ze steken daarmee de hand op voor investeringen vanuit Den Haag, dat geld moet verdelen aan ontsluitingen voor nieuwe woningbouwgebieden.
In Nederland staat de woningmarkt met stip bovenaan in het debat over grote maatschappelijke opgaven. Te midden van vele uitdagingen, van stikstofbeperkingen tot en met lange vergunningprocedures, worstelen publieke en private partijen met elkaar om het woningtekort op te lossen.
Over snelwegen, rivieren, spoorlijnen en hoogspanningsleidingen boven drie verschillende landen. Tijdens een recordvlucht van Oranjewoud naar Kopenhagen zoekt Antea Group komende zomer de grenzen op van wat er kan en mag met drones. Dat vergt bijna een militaire voorbereiding.
Bouwgroep Dijkstra Draisma uit Dokkum heeft samen met stichting Wocozon uit Utrecht de innovatieve woonoplossing Buurblok bedacht voor het versnellen van de woningopgave met betaalbare huurwoningen. Volgens het woonconcept Buurblok worden wonen, energie, mobiliteit en onderhoud als een complete dienst aangeboden. Dit concept is interessant voor woningcorporaties die wonen voortaan als dienst willen leasen.