De storing vóór zijn. Dat is de focus waarmee Heijmans Infra naar de toekomst kijkt. En volgens Eddy Verhoeven, commercieel manager Digitale Producten & Diensten, is de tijd er rijp voor. “We worden nu nog vaak afgerekend op de snelheid waarmee we bij de kast zijn. Maar dat is reactief beheer: we lossen problemen op als ze zich voordoen. "Wat als we storingen voorkomen door ze voor te zijn?”
Proactief beheer en onderhoud
Verhoeven pleit voor een proactieve benadering, die zorgt voor stabiele en betrouwbare infrastructuur, zonder onverwachte kosten of verstoringen. “Heijmans gebruikt steeds vaker data en real-time monitoring om vroegtijdig te kunnen ingrijpen. "Zo worden storingen tijdig gesignaleerd en plannen we het onderhoud voordat er een probleem ontstaat.”
Als voorbeeld noemt hij een pilot die vorig jaar liep in de gemeente Venlo. “Door slim en proactief te plannen, kwamen we 40 procent minder vaak op locatie. Ik denk dat we daardoor zo'n 15 tot 20 procent goedkoper uit waren. Daarnaast was er ook beduidend minder hinder op straat en was het een stuk duurzamer. Deze pilot heeft echt aangetoond wat een betrouwbare en toekomstbestendige infrastructuur waard is.”

Betrouwbaarheid centraal
Juist bij mobiliteit draait alles om betrouwbaarheid, benadrukt Verhoeven. “Op het gebied van mobiliteit is een enorme digitaliseringsslag zichtbaar. Nieuwe technologieën bieden nieuwe mogelijkheden, maar alleen als ze consistent en stabiel presteren. Bij Heijmans maken we intensief gebruik van kunstmatige intelligentie om de prestaties van verkeerssystemen te verbeteren. Op deze manier kunnen we snel ingrijpen zonder concessies te doen aan de betrouwbaarheid.”
De veiligste en duurzaamste rit, is de rit die niet gemaakt wordt”
Om te zorgen voor optimaal proactief onderhoud, heeft Heijmans wel toegang nodig tot de data van technische systemen. En dat is precies waar de schoen wringt, aldus Verhoeven. “Wij begrijpen heel goed dat lokale overheden zorgvuldig omgaan met privacygevoelige data. Maar wij werken uitsluitend met technische data - en daar speelt privacy geen rol. Bovendien zijn wij 100 procent transparant over wat we doen en met wie we werken.”
Schaarste personeel
De Nederlandse infrastructuur behoort nog steeds tot de beste ter wereld. Als we dat zo willen houden, moeten we tijdig anticiperen op de toekomst en continu nadenken over slimme oplossingen. Heijmans Infra wil graag ideeën uitwisselen met wegbeheerders over proactief beheer en het voorkomen van storingen. “De veiligste en duurzaamste rit, is de rit die niet gemaakt wordt”, aldus Verhoeven. “En dat we daarmee gelijk de schaarste in de markt op technisch personeel oplossen, is mooi meegenomen.”
Dit artikel is gesponsord door Heijmans Infra.