Verduurzamen met de bewoner aan het stuur

Verduurzamen met de bewoner aan het stuur

Verduurzaming van corporatiewoningen is voor huurders vaak een verplicht nummer, maar niet in Amersfoort. Corporatie Portaal schotelt bewoners een persoonlijk aanbod voor en laat hen volledig vrij in hun keuze. Het resulteert vaak in forse ingrepen. Buren trekken elkaar over de streep.

In het Soesterkwartier worden de komende week weer een paar vloeren volledig uitgezaagd en vervangen door een nieuwe, goed geïsoleerde vloer. Vloerspecialist Havebo voert het in één dag uit. Een grote operatie, toch kiezen bewoners ervoor. “Dat verbaast ons best, maar het is natuurlijk niet leuk om koude voeten te hebben en stukken vloer die bewegen”, zegt projectleider Johan Damsteeg van Portaal. “We zien dat klanten worden aangestoken als ze zien hoe het bij hun buren uitpakt.”

Jouw Thuis concept

De isolerende vloer is een van de vele opties in het persoonlijk aanbod van het ‘Jouw Thuis’ concept dat op het Soesterkwartier wordt losgelaten. Portaal heeft een Jouw Thuis winkel ingericht waar bewoners (‘klanten’) kunnen rondneuzen tussen de producten. Isolatiematerialen bijvoorbeeld, maar ook zonnepanelen, basis- of topventilatie, deuren en dakramen. Ze kunnen er ook praten met adviseurs en met ‘ambassadeurs’ – bewoners die hun renovatie al achter de rug hebben. Het assortiment wordt nog uitgebreid met producten voor het gasloos maken van de woning, zoals gevelisolatie en warmtepompen.

Portaal koos voor het concept van vrije keuze omdat ze constateerde dat bewoners vaak niet tevreden waren na ingrijpende renovaties. De woningbouwvereniging (55.000 woningen) pakte het altijd op de traditionele manier aan: aanschrijven van bewoners en uitleggen wat hen te wachten stond. Wanneer 70 procent van de bewoners een akkoord had gegeven, ging de renovatie van start. “Als mensen je vervolgens een mager zeventje geven, ondanks een investering van veertig- tot vijftigduizend euro, moet je de vraag stellen: wat gaat er niet goed?”, zegt Damsteeg. “Wij denken dat een klant die zelf kan kiezen blijer is. Ze zitten niet op elk product te wachten. Laat ze het dus zelf bepalen.

Havebo-Jouw-Thuis-winkel
Nel de Neling-Gouw, bewoonster in het Soesterkwartier en trotse ambassadrice voor Jouw Thuis.

Paarse envelop

In proeftuin Soesterkwartier, waar 852 sociale woningen van Portaal staan, kan iedereen beginnen met een gratis ‘servicebeurt’: HR++ glas, vervanging van de oude cv-ketel, installatie van rookmelders en een nieuwe stoppenkast. Bewoners kunnen upgrades waaraan een prijskaartje hangt, vinden in de Jouw Thuis winkel. Een nieuwe, geïsoleerde vloer kost een huurverhoging van 15 euro per maand, als er spouwmuur- en dakisolatie bijkomt zo’n 25 euro in totaal. Wie alle producten neemt, komt uit op zo’n 50 euro per maand. Klanten kunnen uitkiezen wat ze willen, en ook wanneer het wordt geïnstalleerd. Bewonersavonden zijn er niet. In plaats daarvan krijgen maandelijks veertig tot vijftig huishoudens een paarse envelop. Daarin vinden ze een persoonlijk aanbod met alle keuzemogelijkheden voor hun woning en een uitnodiging om de winkel te bezoeken. Een jaar na de start heeft dat zo’n 230 bestellingen opgeleverd van ruim 700 producten. De nieuwe vloer is populair, de nieuwe voordeur ook. Vanzelfsprekend: daarmee kun je de straat laten zien dat je wat aan je huis doet.

Havebo renovatieproject
Bij de renovatie van het Soesterkwartier in Amersfoort geeft Portaal de bewoners met het ‘Jouw Thuis concept’ een vrije materiaalkeuze.

Focus op kwaliteit

Een aannemer komt er niet aan te pas in Amersfoort, de woningcorporatie doet direct zaken met de leveranciers. Zij moeten dus zelf afspraken maken met individuele bewoners en die ook nakomen. De deurenleverancier monteert de ene week vier deuren, de volgende tien. Hetzelfde geldt voor de vloerenleverancier. “Het is versnipperd werken, de focus ligt niet op kwantiteit maar kwaliteit”, zegt Damsteeg. “Best lastig, want de bouw is anders gewend. Maar door je afspraken na te komen maak je ambassadeurs. Als je die hebt, verkoop je als leverancier meer.”

Blije klanten zorgen voor nieuwe klanten. Het streven is dat op termijn bewoners hun order plaatsen in de webshop, waarna automatisch de opdrachtbon bij de leverancier terechtkomt. Ze handelen daarna alles samen af. Uitdaging voor de corporatie is dat ze ieder product apart moet gaan afrekenen, in plaats van een eenmalig miljoenenbedrag. Het past bij een veranderende samenleving met kritisch burgers die zelf willen kiezen, denkt Damsteeg. “De menselijke maat in renovaties is terug en als corporatie gaan wij daarin mee: wij verduurzamen ons bezit met de bewoner aan het stuur.”

Havebo RenovatieVloer in een dag vervangen

Voorwaarde aan leveranciers bij het ‘Jouw Thuis’ concept is dat ze snel en op tijd kunnen leveren en installeren. Vloerproducent Havebo slaagt erin dankzij een geprefabriceerd vloersysteem. Oude vloeren worden daarmee in één dag vervangen. Het montagebedrijf van Havebo zaagt ’s ochtends de bestaande houten vloer eruit en schroeft stalen hoeklijnen waterpas tegen de muren. Hierop rust de nieuwe luchtdichte Cassettevloer met een vaste hoge Rc waarde van 6,20 m² K/W. Dat ligt in een paar uur op zijn plek. Na afwerking met underlaymentplaten en plinten kan direct de voerbedekking erop. Zwaar materieel komt er niet aan te pas: de Cassettevloer weegt slechts 22 kilo per vierkante meter (inclusief underlayment).

Dit artikel is gesponsord door Havebo.