SBB
De renovatie van het Binnenhof is met de komst van twee torenkranen in de volgende fase beland. De grootste kan met zijn giek van 75 meter het halve complex bestrijken. Een zware mobiele kraan was nodig om de enorme arm op zijn plek te krijgen.
Triltechniek kan natuurschade minimaliseren bij installatie van windmolenfundaties op zee, maar certificering ontbreekt nog. Een proef in de Amsterdamse haven brengt deze dichterbij én baant de weg voor meer innovaties, zoals gelijktijdig trillen, schudden en 'jetten'.
Gebruik van waterstofaggregaten kan een interessante oplossing zijn voor laadproblemen met elektrisch materieel. Het scheelt veel gezeul met accu's, laat een proef met een baggerproject aan de Amstelveense Poel zien. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben.
Restwarmte uit de industrie vliegt veelal de schoorsteen uit, maar bij Philip Morris houdt een energieterugwinnende gaswasser veel binnenboord. Twee machtige warmtepompen gebruiken het als verwarmingsbron voor de kantoorgebouwen of voeren het terug in het proces.
Vastlegging van ondergrondse kabels en leidingen kan met een innovatieve app razendsnel. Even inscannen met een tablet of mobiele telefoon en de bijbehorende software brengt de hele omgeving automatisch in kaart. Er komt geen GPS-stok meer aan te pas.
Boogbruggen bestaan al duizenden jaren, toch is een Delfts exemplaar een opmerkelijke innovatie. De 'droogstapelbrug' van ENS Engineers is circulair, oersterk, maakt grote overspanningen en kan zo weer uit elkaar.
Verbrand groenafval en rioolslib kunnen van pas komen bij verduurzaming van beton. Meng dit 'pyrochar' door het betonmengsel en je krijgt een bouwmateriaal dat CO₂ bindt, ontdekten Duitse onderzoekers. Ze zijn ook dichtbij het ontrafelen van de code van - cementloos - Romeins beton.
Duitsland zit te springen om meer woningen en ook daar rollen modulaire huizen uit de fabriek. Maar ze zien er anders uit dan bij ons: met massieve baksteenmuren én meubels. Export naar Nederland kan best, "dat is een kattensprong". Met 40 ton op de vrachtwagen.
Ruimtekoeling kost veel energie voor luchtbehandeling, daarom bedachten Oostenrijkse innovators een alternatief. Hun schuimbetonnen panelen vol met buisjes voorkomen condensvorming. In bestaande bouw zijn ze bruikbaar als 'inbouw-betonkernactivering'.
Productie van glaswol vreet energie, maar die is in Etten-Leur deels afkomstig uit groene stroom. 's Werelds eerste hybride glasoven, met tot 50 procent elektrische verwarming, halveert het gasverbruik van glaswolproducent Isover. De reductie van CO2-uitstoot is nog groter.