Edo Beerda

Met de komst van de twee reuzen is het Torentje van de minister-president niet langer de enige op het Binnenhof. Foto: Suzanne van de Kerk

Torenkranen bestrijken hele 'pannenkoek' aan bebouwing van Binnenhof

De renovatie van het Binnenhof is met de komst van twee torenkranen in de volgende fase beland. De grootste kan met zijn giek van 75 meter het halve complex bestrijken. Een zware mobiele kraan was nodig om de enorme arm op zijn plek te krijgen.

SIMOX demodag. Foto: GROW

Innovatie | Monopiles trillen, schudden en 'jetten' op proef in de Haven van Amsterdam

Triltechniek kan natuurschade minimaliseren bij installatie van windmolenfundaties op zee, maar certificering ontbreekt nog. Een proef in de Amsterdamse haven brengt deze dichterbij én baant de weg voor meer innovaties, zoals gelijktijdig trillen, schudden en 'jetten'.

Op het Amstelveens water dobbert een ponton met daarop een zware draadkraan plus een accupakket. Foto: Verboomaasland

Waterstofaggregaat laadt elektrisch materieel in Amstelveense baggerpilot

Gebruik van waterstofaggregaten kan een interessante oplossing zijn voor laadproblemen met elektrisch materieel. Het scheelt veel gezeul met accu's, laat een proef met een baggerproject aan de Amstelveense Poel zien. Je moet er alleen wel de ruimte voor hebben.

Een industriële natte ‘scrubber’ (gaswasser) zorgt niet alleen voor verwijdering van verontreinigingen maar wint ook warmte terug. Foto: Philip Morris

Innovatie | Afvangen afvalwarmte levert industriecomplex forse energiebesparing op

Restwarmte uit de industrie vliegt veelal de schoorsteen uit, maar bij Philip Morris houdt een energieterugwinnende gaswasser veel binnenboord. Twee machtige warmtepompen gebruiken het als verwarmingsbron voor de kantoorgebouwen of voeren het terug in het proces.

Jalbert Landwaart. Foto: Guido Benschop

Scan-app 'In Control' brengt buizen en leidingen nauwkeurig in kaart

Vastlegging van ondergrondse kabels en leidingen kan met een innovatieve app razendsnel. Even inscannen met een tablet of mobiele telefoon en de bijbehorende software brengt de hele omgeving automatisch in kaart. Er 
komt geen GPS-stok meer aan te pas.

Rob Nijsse, Peter Eigenraam en Ate Snijder (vlnr). Foto: Guido Benschop

ENS Engineers : Circulaire boogbrug is als een blokkendoos

Boogbruggen bestaan al duizenden jaren, toch is een Delfts exemplaar een opmerkelijke innovatie. De 'droogstapelbrug' van ENS Engineers is circulair, oersterk, maakt grote overspanningen en kan zo weer uit elkaar.

Het Pantheon is door de Romeinen grotendeels in beton gebouwd en staat al bijna 2000 jaar zonder problemen overeind. Foto: Shutterstock

Verkoold en verpulverd afval vermindert CO₂-voetafdruk beton

Verbrand groenafval en rioolslib kunnen van pas komen bij verduurzaming van beton. Meng dit 'pyrochar' door het betonmengsel en je krijgt een bouwmateriaal dat CO₂ bindt, ontdekten Duitse onderzoekers. Ze zijn ook dichtbij het ontrafelen van de code van - cementloos - Romeins beton.

De woonmodules laten zich eenvoudig aaneenschakelen of stapelen tot grotere wooneenheden – tot zeven etages hoog. Beeld: WWM Modulbau

Ook woningfabrieken in Duitsland mikken op onvervalste degelijkheid

Duitsland zit te springen om meer woningen en ook daar rollen modulaire huizen uit de fabriek. Maar ze zien er anders uit dan bij ons: met massieve baksteenmuren én meubels. Export naar Nederland kan best, "dat is een kattensprong". Met 40 ton op de vrachtwagen.

De koel- en verwarmingspanelen zijn onzichtbaar weggewerkt in de wand van het trappenhuis van het Pratermuseum in Wenen. Foto: Albaton

Betonpanelen vol leidingen voorkomen condensproblemen bij gebouwkoeling

Ruimtekoeling kost veel energie voor luchtbehandeling, daarom bedachten Oostenrijkse innovators een alternatief. Hun schuimbetonnen panelen vol met buisjes voorkomen condensvorming. In bestaande bouw zijn ze bruikbaar als 'inbouw-betonkernactivering'.

Hybride glasoven van Isover. Foto via Isover

Innovatie | Hybride glasoven halveert gasverbruik en CO2-uitstoot

Productie van glaswol vreet energie, maar die is in Etten-Leur deels afkomstig uit groene stroom. 's Werelds eerste hybride glasoven, met tot 50 procent elektrische verwarming, halveert het gasverbruik van glaswolproducent Isover. De reductie van CO2-uitstoot is nog groter.