partner nieuws

Fietspadpaal blijft zichzelf heruitvinden

bouwbreed 3

In Nederland kun je ze niet meer wegdenken: de fietspadpalen. Ze bewijzen terugkerend hun nut, maar toch zijn niet alle partijen hiervan overtuigd. Zo wil de fietsersbond de paaltjes eigenlijk weg omdat ze meer ongelukken zouden veroorzaken dan voorkomen. Ook hulpverleners zouden soms niet tot aan de plaats van het ongeval raken door een strategisch […]

Fietspadpaal blijft zichzelf heruitvinden

In Nederland kun je ze niet meer wegdenken: de fietspadpalen. Ze bewijzen terugkerend hun nut, maar toch zijn niet alle partijen hiervan overtuigd. Zo wil de fietsersbond de paaltjes eigenlijk weg omdat ze meer ongelukken zouden veroorzaken dan voorkomen. Ook hulpverleners zouden soms niet tot aan de plaats van het ongeval raken door een strategisch geplaatste fietspadpaal die niet snel kan worden verwijderd.
Maar is het niet de bedoeling om de paaltjes als obstakel in te zetten? Op sommige plaatsen zijn ze broodnodig om de veiligheid van de fietsers te garanderen. De discussie wordt gevoerd over de locaties, maar misschien ligt de toekomst in een nieuwe generatie fietspadpalen?

Veiligheid voorop

Zo bracht de firma Erdi een fietspadpaal met de naam “FietsFlex” op de markt. Met deze innovatieve fietspadpaal hopen de ontwerpers ongelukken te voorkomen. Sowieso dient de paal goed zichtbaar te zijn. Naast de verplichte wit-rood-uitvoering met reflecterende banden, bestaat er Solar Flash-ledverlichting om de zichtbaarheid van de paal in de donkere uren te vergroten.
Maar de grootste innovatie zit in de flexibiliteit van de paal. Doordat de paal bovenaan meebuigt, absorbeert die de schokken bij aanrijding en zo wordt de kans op een letsel voor de fietser kleiner.
Net zoals een klassieke fietspadpaal is er onderaan een onbuigzaam stuk. Dit stalen onderstuk maakt het voor automobilisten quasi onmogelijk om over de paal heen te rijden zodat de veiligheid op het fietspad voor (brom)fietsers gegarandeerd blijft.

Fietsers in het groen

Het is natuurlijk idealistisch te denken dat een nieuw soort paal onze manier van fietsen en wegsignalisatie zal veranderen.
Willen we de fietsveiligheid volledig garanderen dan zit er volgens mij niets anders op dan fietsen enkel nog toe te laten op verharde paden in groene velden, met uiteraard een toegankelijke weg ernaast zodat de hulpdiensten je in nood kunnen bereiken.
Maar zover hoeft het niet te komen. Gelukkig zijn er firma’s zoals Erdi die nieuwe kansen zien om de veiligheid voor de fietsers te verhogen. Blijven fietsen is de boodschap! En het is nog gezond ook.

Reageer op dit artikel