artikel

Gebruik jij je smartphone in het verkeer?

bouwbreed 252

Het is lastig om je smartphone te negeren, zeggen Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Maar die ene seconde dat je even afgeleid bent, kan grote gevolgen hebben. Ook als je belt.

Gebruik jij je smartphone in het verkeer?

Hoezo: snel reageren?!

VVN en VNA hebben onderzoek gedaan naar het gebruik van de smartphone in het verkeer. Ruim de helft van de werknemers krijgt instructies van hun werkgever voor het gebruik van de smartphone tijdens het rijden van zakelijke kilometers. En 28% van de bedrijven biedt hulp aan. “Het feit dat een derde van de chauffeurs aangeeft dat het lastig is om de smartphone te negeren, wordt veroorzaakt door het verslavende effect ervan,” zegt Renate Hemerik, directeur VNA. “Wat mij betreft moeten we heel snel naar een nieuwe sociale norm als het gaat om afleiding in het verkeer. En dan specifiek het gebruik van de smartphone. Neem de verwachte reactiesnelheid op berichtjes: uit het onderzoek blijkt dat bij 35% van de bedrijven het normaal is dat je binnen een half uur (!) een reactie geeft op een berichtje van een collega.”

Bellen achter het stuur

Ook is VVN er voorstander van om zo min mogelijk of helemaal geen telefoongesprekken te voeren tijdens de autorit. Dus ook niet handsfree. “Het is weliswaar bij wet toegestaan om handsfree te bellen. Maar er is bewezen dat naast social mediagebruik tijdens verkeersdeelname, een telefoongesprek absoluut ook zorgt voor afleiding bij het rijden.” Dit wordt onderschat. Als rechtstreeks gevolg van smartphonegebruik tijdens verkeersdeelname zijn er jaarlijks tientallen doden en enkele honderden gewonden te betreuren. “Het is verontrustend te zien dat uit het onderzoek blijkt dat het bij 81% van de bedrijven is toegestaan om handsfree te bellen. Bij 10% van de bedrijven staat de werkgever zelfs het bij wet verboden handheld bellen toe. Ook vinden werkgevers het in ruim 10% van de gevallen een normale zaak dat werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden.”

Niet smart, zo’n phone…

Er zijn middelen die je helpen om je telefoon aan de kant te laten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld de SafeDrivePod, die afleiding door smartphonegebruik voorkomt door de telefoon tijdens het rijden te blokkeren. Ook kan je eenvoudig in te stellen apps gebruiken, zoals de In-Traffic Reply app van Samsung. Deze app stuurt namens jou automatisch reacties op inkomende berichten wanneer jij achter het stuur zit. Ook kan je gaan voor de Automodus app van verzekeraar Interpolis. Maar de meest simpele oplossing is natuurlijk om de smartphone tijdens verkeersdeelname gewoon uit te schakelen of in je tas achterin de auto te leggen… MONO!

Één taak

Willen we dit doorbreken, zullen we dus bij onszelf moeten beginnen. Dat is misschien even wennen en anders dan het patroon dat we zelf de laatste jaren hebben opgebouwd. Want hoe moet het dan als ritten bijvoorbeeld gedurende de dag wijzigen, of die ene klant de afspraak van vanmiddag wil verzetten? Hoe dan ook, uiteindelijk ben je op de weg met één taak: zorgen dat jij, je eventuele goederen en/of passagiers en je medeweggebruikers veilig van A naar B komen. Toch?

Wekelijks op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkelingen van de mkb-aannemer? Meld je dan aan voor de CobouwVak nieuwsbrief.
Reageer op dit artikel