Compactserie wordt elektrisch

Compactserie wordt elektrisch

Begin april, tijdens de vakbeurs Bauma in München, liet Volvo Construction Equipment zien, dat het van plan is woord te houden. Volvo CE gaat namelijk stoppen met de ontwikkeling van diesel aangedreven machines in de compactklasse. In plaats daarvan wordt geheel ingezet op elektrisch aangedreven mini-/midigravers en compacte wielladers.

Op de beurs werden de eerste twee prototypes getoond: mini­graver ECR25 en wiellader L25. Volgens Nederlands importeur van Volvo machines STM – het voormalige Kuiken – zijn beide machines tot acht uur lang in te zetten en duurt herladen (tot 80 procent) bij de ECR25 slechts 1 uur en bij de wiellader L25 circa 2 uur. De ECR25 is min of meer de eerste serieuze opvolger van prototype EX2. Daarbij was de claim dat hij vele malen efficiënter zou werken dan een conventionele graafmachine en hij ook nog eens veel minder geluidsoverlast zou veroorzaken. Wiellader  L25 volgt op soortgelijke wijze op prototype LX2, die was uitgerust met een tweetal elektromotoren, waarvan een voor de hydrauliek en de ander voor de aandrijving.
De beide eerstelingen in de elektrische serie moeten volgend jaar echt verkrijgbaar worden. Ze zijn de voorlopers op een complete serie elektrische machines ter vervanging van de huidige dieselversies. We hebben het dan over de graafmachines EC15 tot en met EC27 en bij de wielladers om de L20 tot en met de L28.