artikel

Naar Brabant voor elektrische wielladers

bouwbreed 172

Tobroco-Giant uit Oisterwijk werkt aan een tweetal elektrische wielladers. De standaard G2200E en de voor het zware werk bedoelde G2200E X-TRA.

Naar Brabant voor elektrische wielladers

Zero emissie is de actuele vraag in de markt en beide machines komen in het najaar op de markt. Het zijn voorlopers, want uiteindelijk moeten alle laders elektrisch worden of in ieder geval een elektrische variant krijgen. Tobroco-Giant wijst er terecht op, dat de geheel elektrische varianten een behoorlijk prijsverschil laten zien in vergelijking met de traditionele dieselversies. Daar
tegenover staan dan fors lagere gebruiks- en onderhoudskosten, mede door de langere onderhoudsintervallen. Uiteindelijk ligt een lagere Total Cost of Ownership in het verschiet, doordat alle gebruikelijke kosten rond dieselbrandstof (opslag, bijvullen, onderhoud) geheel wegvallen. De stroomkosten zijn daar een fractie van. De G2200E is standaard uitgerust met een 48 volts lithium-ion batterij, die keurig is weggeborgen onder de motorkap. Inderdaad, op de plek waar voorheen de dieselmotor was te vinden. Er wordt gebruikt gemaakt van twee aparte elektrische motoren, eentje van 6,5 kW voor het rijden en een iets zwaardere van 11,5 kW voor het hydraulische systeem. Bij de standaard G220E resulteert dat in een hefhoogte van 2,85 meter met een hefcapaciteit van maximaal 1650 kg. Bij de sterkere G2200E X-TRA gaat het om een hefhoogte van 2,45 meter met een hefcapaciteit van 2200 kg. Er is een keuze uit drie batterijen met een actietijd van 4, 6 of 8 uur. Ze kunnen via de eigen lader worden gevoed vanuit het reguliere 220 volts stroomnet. Voor afgelegen bouwplaatsen zijn er speciale laadpalen in een viertal capaciteiten. De grootste (300A) maakt het mogelijk om binnen 30 minuten tot 50 procent bij te laden.

www.tobroco-giant.com

 

 

Reageer op dit artikel