Goed gereedschap is duur, dus gewild. Hoe beveilig je een bouwbus?

Goed gereedschap is duur, dus gewild. Hoe beveilig je een bouwbus?

Een bouwbus is een redelijk makkelijk object voor het dievengilde, althans er ligt bijna altijd wel wat van waarde in en er inkomen is voor een beetje dief wel te doen. De schade is jaarlijks aanzienlijk, tot in de vele miljoenen euro's. Niet verwonderlijk, want goed gereedschap is duur en dus gewild. Moderne alarmsystemen en extra sloten zijn dan ook geen overbodige luxe.

Vanuit de fabriek zijn de bussen uitgerust met (redelijk) deugdelijke sloten. Sinds enkele jaren zijn veel modellen voorzien van een 'keyless entry'-systeem. Inmiddels zijn we er achter dat ook hier weer een flinke adder onder het gras schuilt. Want deze sleutels (zenders) blijken soms weer makkelijk op afstand uit te lezen. Daarmee heeft een dief de code in handen die feitelijk de sleutel is. Het is en blijft een kat-en-muisspel tussen de eerzame ondernemer, dief, fabrikant en politie. En dan hebben we het nog maar niet over het 'fingerspitzengefühl' van dieven die met goedkope lockpicksetjes in de weer gaan.

'Vrij uitzonderlijk'

Het klinkt alsof er bijna niets tegen te doen is. De verhalen die de ronde doen van gedupeerde (bouw)ondernemers spreken boekdelen. Per 'jatbeurt' gaat het om bedragen tussen de 5000 en 15.000 euro. Probleem is dan ook nog eens dat de verzekering alleen de schade aan de auto vergoedt en niet de gestolen goederen. Check dus je verzekeringspolis. En als er geen braakschade is, keert de verzekering helemaal niets uit. Dat vormt weer een probleem bij 'keyless entry'-systemen.

In Den Haag liepen eerder dit jaar twee dieven tegen de lamp die met een breekijzer tekeer waren gegaan, waarschijnlijk in tientallen busjes. Na de arrestatie van de twee dieven – op heterdaad betrapt dankzij een oplettende bouwbuseigenaar – plaatste de politie oproepen op sociale media om de eigenaren van de driehonderd(!) teruggevonden gereedschapskoffers te achterhalen. Er kwamen 1500 reacties! De kisten vertegenwoordigden een waarde van enkele tonnen aan euro's. De politie noemde dit 'vrij uitzonderlijk'.

Extra sloten

gereedschapdieven
Een bouwbus heeft vaak waardevolle apparatuur aan boord. Foto's: Jos Haas

Preventie is het toverwoord. Zorg dat er zo weinig mogelijk spullen in de bus liggen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want iedere avond je hele bus leegmaken is ook niet alles. Dus op zoek naar beveiligingsmaterialen, zoals extra sloten en dergelijke. In de handel zijn verschillende goede oplossingen te krijgen. Zo'n slot wordt ook wel 'deadlock' genoemd. Het is een extra slot op de deur voor het geval een dief het standaardslot van de bus weet te openen. Het zijn cilindersloten, dus ook het intikken van een raampje is dan niet voldoende, de dief krijgt de deur niet open. Er zijn verschillende merken in de handel zoals het Meroni UFO+ Beveiligingsslot (ca 141 euro) of Gatelock (ca 260 euro).

Dan is er ook nog het 'Slam lock'. De naam zegt het eigenlijk al. Dit slot treedt in werking als de deur wordt dichtgegooid. Het werkt dan ook samen met het bestaande slot. Handig voor als je regelmatig de bus in en uit moet. Ook zijn er allerlei sloten en verstevigingen te vinden voor het aan de binnenzijde afsluiten van achter- en schuifdeuren, zoals van Doorlock Systems.

Gelegenheid maakt de dief

Wat wel een meer dan handige oplossing is om het dieven zo lastig mogelijk te maken is een trekhaakslot. Achterdeuren zijn een geliefd object voor dieven. Zet er een breekijzer tussen en je krijgt ze wel open, zij het met het nodige kabaal. Een trekhaakslot of 'Bull-lock' verhindert dat. Het is een simpel T-stuk dat over de kogel van de trekhaak wordt gezet waardoor de achterdeuren niet open kunnen. Wel adviseert een aannemer op internet die het slachtoffer van inbraak werd, om de trekhaak dan ook maar vast te lassen anders schroeven ze die er samen met het trekhaakslot onderuit. HB Pro levert een systeem waarmee de trekhaak nog gebruikt kan blijven worden, de Carbolt 101.

Maar de belangrijkste zaken zijn vaak ook de eenvoudigste: verlaat nooit de auto met sleutel erin, met draaiende motor, omdat je nog snel even iets moet pakken. De gelegenheid maakt de dief. En wordt de autosleutel gejat, laat dan de dealer zo spoedig mogelijk de code van de sleutel uit de boordcomputer halen zodat die gejatte sleutel onbruikbaar wordt.

Alarm

Stop heling

Volgens Verzekeringsbureau Bestrijding Voertuigencriminaliteit (VdV) wordt gereedschap amper geregistreerd en is het mede daarom voor dieven interessant omdat het daardoor slecht traceerbaar is. VdV adviseert om serienummers te noteren  in de ‘stopheling-app’, www.stopheling.nl, en op te  geven bij aangifte.

Preventie begint ook bij een goed alarm, al heeft dat ook zijn beperkingen; je moet dan namelijk wel in de buurt zijn. Installatie van een alarm heeft vaak wel een gunstig effect op het eigen risico van een verzekering. Het moet dan wel voldoen aan de eisen van 'klasse 2 SCM'. Tegenwoordig heet het gewoon klasse 'Alarmsysteem'. De eisen voor het voldoen aan deze klasse zijn: een goedgekeurde startonderbreker, dubbele detectie en alarmering, omtrekdetectie, interieurdetectie, akoestische signalering en een optische signalering ofwel lichtsignalen. Afgemonteerde systemen voldoen hieraan.

Op internet circuleren ook verhalen van ondernemers die een tweede alarmsysteem in de bus hebben gemonteerd als 'verrassing' voor de dieven als zij onverhoopt het eerste fabrieksalarm hebben weten te omzeilen (www.weetjewel.nl of Google op 'laadruimte beveiligen' of 'bestelbus beveiligen'). Een waarschuwing is op zijn plaats want de twee systemen kunnen elkaar in de weg zitten. Installatie door een vakman, een KIWA/SCM installateur, is aan te bevelen, want de verzekering zal ook een certificaat verlangen dat de alarminstallatie voldoet aan de gestelde eisen. Maar het meest eenvoudige preventiemiddel is nog altijd: plak de ramen van de laadruimte af zodat de potentiële dief niet naar binnen kan kijken.

Trackers

Nu zijn er ook andere handige gadgets te koop die dieven wellicht kunnen afschrikken. Een ervan is Nanolink, een Deense vinding en sinds kort in Nederland verkrijgbaar. Het is een tracking-systeem dat via Bluetooth Low Energy (BLE) en de Nanolink-app op smartphone laat weten waar het gereedschap zich bevindt. Omdat het werkt met Bluetooth heeft het een beperkte reikwijdte. Voor het terugvinden van een gestolen auto is een gps-tracker of voertuigvolgsysteem, het aangewezen middel. Er zijn vele uitvoeringen en zeker te overwegen als er veel dure apparatuur in de bus ligt. De ervaring in Den Haag met de driehonderd teruggevonden gereedschapskoffers leerde overigens dat de dieven het vooral gemunt hadden op het duurdere spul, zoals van Bosch, Hilti en Makita.