nieuws

Bouwbusjes massaal leeggeroofd: nachtmerrie voor kleine bouwers

bouwbreed 7321

Bouwbusjes massaal leeggeroofd: nachtmerrie voor kleine bouwers

Boormachines, elektrische zagen, freesmachines. Duur gereedschap, achtergelaten in bouwbusjes, is in trek bij inbrekers. Massaal wordt het gestolen. En de dieven, die gaan steeds geraffineerder te werk. De kleine bouwondernemer blijft radeloos achter, met soms wel een schadepost van tienduizenden euro’s. Een nachtmerrie.

Kleine bouwers in de regio Den Haag worden geteisterd door gereedschapsdieven. Busjes worden s’ nachts op grote schaal leeggehaald en duizenden euro’s aan gereedschap verdwijnen in de zakken van inbrekers. Zo’n 1500 aangiftes zijn er al binnengekomen bij de politie. “Het is een heel groot probleem”, beaamt aannemer Cees Brölman, zelf al drie keer slachtoffer van de diefstallen met een schadepost van meer dan tienduizend euro. De meest schrijnende verhalen is hij al tegengekomen. Van bouwers die al meer dan vier keer zijn bestolen, tot zzp’ers die moesten stoppen met hun bedrijf. Ook Brölman overwoog even te stoppen. “Ik stond op het punt dat ik het bijna niet meer kon ophoesten”, vertelt hij. “We konden twee dagen niet werken.”

Het is geen nieuw fenomeen, gereedschapsdiefstal. Al jaren is het een groot risico voor kleine bouwbedrijven. Regelmatig steekt het de kop op, weet Rielèn van der Hoek van de Aannemersfederatie Nederland Bouw en Infra (AFNL). “Ja, waarom? Waarom worden autoradio’s gestolen? Het is waarschijnlijk voor de doorverkoop.”

De inbraakgolf in Den Haag is van een ander kaliber; meer georganiseerd

In 2014 werd er 3.798 keer aangifte gedaan van gereedschapsdiefstal uit een voertuig, blijkt uit cijfers van de landelijke politie. In 2015 was dat zelfs 8.076 keer. In het jaar daarop bleef de teller op bijna zevenduizend staan, in 2017 op bijna achtduizend. Toch is de inbraakgolf in Den Haag en omgeving van een ander kaliber; meer georganiseerd. Er gaan geruchten over een bende die de regio teistert. De politie wil nog niet zover gaan, maar bevestigt dat diefstallen op zo’n groot schaal niet vaak voorkomen. In een paar maanden kwamen maar liefst 1500 aangiftes binnen. Recentelijk nam de politie bij huiszoekingen maar liefst driehonderd gereedschapskisten in beslag. “Dat is inderdaad vrij uitzonderlijk”, zegt woordvoerder Annemarie de Mooij, van de politie-eenheid Den Haag.

In de regio Den Haag trof de politie bij een actie een grote hoeveelheid gestolen bouwgereedschap aan. (Foto: Politie)

Wat ook opvalt: de daders gaan bijzonder geraffineerd te werk. Anders dan de ‘standaarddief’. Ouderwets een ruitje intikken doen ze niet. Een breekijzer wordt ook niet gebruikt. Met een simpel lockpicking-setje, bestaande uit stalen pennetjes die spotgoedkoop op internet kunnen worden gekocht, klikken ze de deur open. Daardoor is er ook geen inbraakschade, vertelt ‘ervaringsdeskundige’ Brölman.

‘Er zijn geen inbraaksporen, dus je denkt niet direct aan diefstal’

“De eerste keer dat ze langskomen, stelen ze een paar kleine dingen”, verhaalt hij. “Je merkt wel dat er wat spullen weg zijn, maar je raakt in de war: heb ik ze misschien ergens laten liggen? Er zijn geen inbraaksporen, dus je denkt niet direct aan diefstal. Het gereedschap dat je kwijt bent, sla je opnieuw in. Even later komen de dieven terug. Dan stelen ze de hele boel.”

Deze manier van stelen wordt volgens Brölman steeds vaker toegepast. En niet alleen in Den Haag. “Kijk maar eens op YouTube, daar staan allemaal filmpjes over deze inbraakmethode.” Ook de politie-eenheid Den Haag komt diefstallen zonder inbraaksporen steeds vaker tegen, bevestigt De Mooij.

Installateur Serkan Canbolat uit Den Haag is op dezelfde manier bestolen. Toen hij op een ochtend wilde gaan werken, was hij opeens een gereedschapskist kwijt. Aan diefstal dacht hij niet meteen. Toen bleek dat ook de kist van zijn collega weg was, begon hij te twijfelen. Hij belde zijn klanten, maar niemand had iets gezien. Was het dan toch diefstal? Toen de dieven nog een keer langskwamen, wist hij het zeker.

‘Verzekeren? Als gereedschap een half jaar oud is, krijg je er nog maar de helft  voor terug’

Maar de eigenaar van het Haagse installatiebedrijf Prof Airconditioning had mazzel. Hij heeft, dankzij de politie, al zijn gereedschap met een waarde van zo’n 4.000 à 5.000 euro, weer terug. “Daar ben ik zeker blij mee, want verzekerd was ik niet. Dat is namelijk helemaal niet rendabel. Als gereedschap een half jaar oud is, krijg je er nog maar de helft  voor terug”, vertelt hij.

Grote vraag is: kunnen de inbraken worden voorkomen? Canbolat en Brölman denken van wel. Zeker als bedrijfsbussen standaard beter beveiligd zouden zijn. Volgens Brölman zijn vooral Ford Transit-busjes erg onveilig. “Bijna alle diefstallen hier in de regio werden gepleegd in een Ford Transit. Ik denk in wel 99 procent.”

Hij houdt Ford dan ook medeverantwoordelijk. “Als ik een staalconstructie plaats en een pyromaan steekt deze in brand, dan voel ik me ook verantwoordelijk. Als bedrijf heb je een zorgplicht voor je klanten. De sloten die in deze busjes zitten deugen niet.”

De aannemer heeft  Ford hierop aangesproken, maar is naar eigen zeggen ‘vijandig behandeld’ door het automerk.  De politie kan niet bevestigen dat Ford-busjes bovengemiddeld vaak doelwit zijn van inbrekers. Het onderzoek loopt nog, exacte cijfers zijn nog niet bekend. Woordvoerder De Mooij weet niettemin zeker dat ook busjes van andere automerken zijn opengebroken.

Voor autodieven is gereedschap stelen interessant, omdat dit een goede tweedehandswaarde heeft en niet geregistreerd wordt

Verzekeringsbureau Bestrijding Voertuigcriminaliteit (VdV) bevestigt dat Ford-Transit-busjes vaak de dupe zijn, maar, zo benadrukt woordvoerder Margreet Jansen, het is niet het enige merk dat in trek is. “Ook de Volkswagen Crafter en de Mercedes Vito zijn vaak slachtoffer. Voor autodieven is gereedschap stelen interessant, omdat dit een goede tweedehandswaarde heeft  en omdat gereedschap slecht geregistreerd wordt.” VdV adviseert bouwbedrijven om serienummers te noteren in de ‘stopheling-app’ en deze op te geven bij aangifte.

Na de eerste inbraak heb ik extra sloten in mijn busje gemonteerd, onder andere een extra tussenslot in de cabine.

Canbolat heeft  zijn busje inmiddels zelf beter beveiligd. Hij kan nu alleen nog maar met een afstandsbediening naar binnen. Bovendien parkeert hij zijn bus achter een slagboom. Maar 100 procent veilig is een bus nooit. De installateur vreest dat kleine bouwers nooit helemaal verlost zullen zijn van gereedschapsdieven. Vooral nu de bouw steeds meer zzp’ers telt. “Er rijden steeds meer busjes rond.”

Voor aannemers heeft  Brölman nog wel een advies: zorg dat de bouten van de trekhaak zijn vastgelast. “Na de eerste inbraak heb ik extra sloten in mijn busje gemonteerd, onder andere een extra tussenslot in de cabine. Ik dacht dat de dieven er daardoor met geen mogelijkheid meer in konden komen, maar ze draaiden de bouten van mijn trekhaak los, schoven de trekhaak opzij en konden toch naar binnen. Daarom adviseer ik elke bouwer: las de bouten van je trekhaak vast.”


Veiligheidsmaatregelen
Niet alleen kleine bouwbedrijven hebben last van gereedschapsdiefstallen. Ook grote bouwers en installateurs. Feenstra Installateurs werd vorig jaar geconfronteerd met zo’n 45 diefstallen, op een totaal van 800 à 900 bussen. Bij Dura Vermeer waren er in 2017 15 inbraken op een totaal van 325 bussen. BAM heeft  slechts te maken met zo’n een of twee diefstallen per jaar.

Het gaat volgens de bedrijven niet om hele grote aantallen, maar genoeg om extra veiligheidsmaatregelen te nemen. Zo heeft  BAM zijn materieel en gereedschappen duidelijk gemerkt met BAM-logo’s, laat woordvoerder Arno Pronk weten. Bij Dura Vermeer is beveiliging tegen diefstal zelfs een must. “Wij hebben onze busjes op een bijzondere manier beveiligd. Maar daar willen we natuurlijk niet te veel over uitweiden”, laat woordvoerder Glenn Metselaar weten. Dura Vermeer kent bovendien geen busjes met ramen, want die kunnen worden ingeslagen. En de bedrijfsbussen moeten bij parkeren altijd goed in het zicht blijven.

Feenstra heeft  alleen de busjes die in inbraakgevoelige wijken staan, extra beveiligd. Voor andere bussen heeft  de installateur geen extra maatregelen genomen. “De inbraken komen zo sporadisch voor dat de extra kosten die we moeten maken voor de veiligheidsmaatregelen niet opwegen tegen de schade die we oplopen door diefstallen”, verklaart woordvoerder Mirjam Visser.

Reageer op dit artikel