Elektrische graafmachine steeds krachtiger

Elektrische graafmachine steeds krachtiger

Er zijn al enkele naar elektrisch omgebouwde dieselgraafmachines en er is een prototype van een elektrische minigraver van Volvo, de EX2. Ze worden qua kracht en grootte allemaal verslagen door de Mecalac E12.

Deze 11-tons graafmachine op banden moet begin 2019 beschikbaar komen met een accucapaciteit van 146 kWh. Dat is goed voor maar liefst 8 uur achter elkaar doorwerken. Samen met de EX2 won de E12 medio januari een Intermat Innovation Award. Waar de EX2 een compacte machine op rups is, wordt de E12 van fabrikant Mecalac een forse graafmachine op banden. Precies het soort machine dat we in Nederland graag zien. Hij is dan ook gebaseerd op de Mecalac 12 MTX zoals die bij importeur Ahlmann Nederland in Ammerzoden wordt verkocht. Alleen is de elektrische versie aanmerkelijk stiller, heeft hij geen vieze uitlaatgassen en is hij dus bij uitstek geschikt voor het werken in de stad.

Energie terugwinnen door te remmen

De E12 heeft twee kleine elektromotoren: eentje voor het rijden, de andere voor het graven. Bij het remmen wordt energie teruggewonnen en opgeslagen. Omdat een grote dieselmotor met versnellingsbak ontbreekt, is er volop ruimte voor accu’s. Die ruimte is ook wel nodig, want het gaat om ruim een kubieke meter lithium-ion accu’s met een gewicht van meer dan 1,5 ton. Logisch dat dan geen apart contragewicht meer nodig is. De innovatieve elektrische graafmachine op banden zal voor het eerst te zien zijn op materieelbeurs Intermat in Parijs. Deze grote Europese vakbeurs wordt gehouden van maandag 23 tot en met zaterdag 28 april 2018.

Volg CobouwVak ook via Facebook >>