Dit nieuwe ponton heeft hetzelfde unieke koppelsysteem als haar kleinere zusje, maar door zijn hoogte meer drijfvermogen. Uiteraard is ook dit nieuwe type volledig gecertificeerd en daarmee staat Van Schie klaar om ook met dit ‘ponton van de toekomst’ Nederland en de rest van Europa te veroveren.
VSP-pontons
Medewerkers, klanten, toeleveranciers en brancheorganisaties waren naar Zwolle afgereisd om in een speciaal voor dit evenement gebouwde arena van VSP-pontons het feestje mee te vieren. Uitkragend als balkon en gewrapt als een luxe bonbon zagen ze daar het 500ste VSP-ponton. In een arena opgebouwd uit VSP-pontons werd vervolgens ook de nieuwe VSP1250 gepresenteerd: met een bombardement van licht, geluid en rook werd, na het vallen van het gordijn, de grote broer van de VSP770 gepresenteerd in een ronddraaiende lasrobot. Heel toepasselijk, want met de hand lassen is er niet meer bij. Lasrobots zijn sneller en leveren een continue hoge kwaliteit laswerk en dat is van essentieel belang voor gecertificeerde pontons.
De dubbele mijlpaal voor Van Schie heeft een korte maar stevig verankerde geschiedenis. Die begon bij de introductie in 2019 van Europese wetgeving voor het werken met pontons. Wanneer daarop materieel zoals hoogwerkers, verreikers, graafmachines of soortgelijke werktuigen in actie komen, moet het pontonsamenstel gecertificeerd worden als ‘drijvend werktuig’. Om die reden moeten pontonfiguraties tegenwoordig zijn voorzien van een Certificaat van Onderzoek (CvO).
Veiliger maar ook complexere wetgeving
De nieuwe wetgeving maakte het niet alleen noodzakelijk om de pontons zelf te certificeren, maar ook het gevormde pontonsamenstel dient gecertificeerd te worden in combinatie met het aanwezige materieel. Uiteraard is dat beter voor de veiligheid, maar tegelijkertijd werd dat voor heel wat pontongebruikers ook qua tijdspad en benodigd papierwerk een flinke belemmering.
Het leidde bij Van Schie enerzijds tot de ontwikkeling van een innovatief ponton in de vorm van de VSP770 en tegelijkertijd tot een efficiënt contact met de certificerende instanties. Hierdoor kan Van Schie nu als één van de weinigen in Nederland de innovatieve pontons met de bijbehorende certificaten plus stabiliteits- en sterkteberekeningen binnen enkele dagen leveren. Daarmee zijn de opdrachtgever, van waterbouwers tot evenementenorganisaties, volledig ontzorgd op pontongebied en kunnen ze in heel Europa conform geldende wet- en regelgeving hun projecten uitvoeren.
Uniek koppelsysteem
Van Schie is marktleider op het gebied van pontons en bij de ontwikkeling van de VSP’s is de jarenlange ervaring gebruikt als basis om met de engineers tot een nieuw innovatief ontwerp te komen. Door het unieke koppelsysteem is het koppelen van de pontons nu een simpele en snelle handeling, die door één
persoon is uit te voeren zonder dat deze hoeft te bukken en/of zwaar tillen. Deze unieke werkwijze maakt het opbouwen van een pontonplatform eenvoudig, efficiënt en ergonomisch verantwoord. Ook interessant in dit opzicht is, dat de koppelingen tijdens het transport in het ponton achterblijven. Dat scheelt zowel in transport als handling locatie en levert daarmee dus ook minder CO₂-uitstoot op.
Alle accessoires die kunnen worden toegepast op de pontons, zoals spudpaalsystemen, hekwerk, bolders, enzovoort, zijn modulair. Daardoor zijn ze heel eenvoudig te bevestigen en uitwisselbaar met beide pontontypes. Dat maakt het werken met de VSP-pontons efficiënter, fijner en veiliger. Commercieel manager Bastiaan Hulsbos vertelt: “Wij zijn in Nederland zo’n beetje de enige die verschillende configuraties van meerdere pontons zo snel gecertificeerd kunnen leveren. Daar hebben onze klanten veel baat bij. Wat we ook steeds meer zien, is dat bedrijven die nog van ongecertificeerde pontons gebruikmaken, bij ons komen vanwege die aangescherpte regelgeving.”
Meer drijfvermogen voor zwaarder materieel
De eersteling, de VSP770, heeft met zijn hoogte van 770 mm al een behoorlijk drijfvermogen, maar bij de nieuwe VSP1250 is dat drijfvermogen fors toegenomen dankzij de pontonhoogte van 1250 mm. Dat maakt dit hogere ponton geschikt voor zwaarder werkmaterieel. Remy Abbas, technisch manager binnen Van Schie: “We gebruiken speciale zelf ontwikkelde rekenmodellen en simulatiesoftware om de stabiliteits- en sterkteberekeningen voor onze klanten uit te voeren. Op deze manier kunnen we samen met de klant de meest efficiënte en de meest veilige pontonconfiguratie vormgeven voor elk project.”
Dit artikel is gesponsord door Van Schie.