Mapei heeft grote ambities met duurzame productlijn

Mapei heeft grote ambities met duurzame productlijn

Van hoogwaardige cementgebonden lijm en gekleurde voeg tot corrosie-werende cementmortel en vloeibare expansiemortel voor verankeringen; Mapei voegt in rap tempo producten toe aan de zogenaamde Zero lijn. Wat wil het bedrijf hiermee bereiken?

Een vakman of vakvrouw die kiest voor een product uit de Zero lijn, kiest voor zero impact op klimaatverandering, zegt directeur Henno Westerink van Mapei Nederland. Als producent en leverancier van lijmen, kitten en chemische producten voor de bouw ziet Mapei het als een verplichting een bijdrage te leveren aan het verduurzamen van woningen, kantoorgebouwen en andere werkplekken.

Ook wil de multinational de strijd aangaan tegen de klimaatverandering. Westerink: ‘’Voor Mapei is duurzaam ondernemen een vanzelfsprekendheid. Het is een verplichting naar de mens en onze planeet. Niet alleen voor de huidige maar ook voor de volgende generaties.”

We kijken naar de optimale voorraad voor onze klanten en letten op afvalreductie.”

CO₂-uitstoot volledig compenseren

Mapei introduceerde tien jaar geleden het allereerste product uit de Zero lijn: de Keraflex Maxi S1 Zero, anno nu de best verkopende tegellijm van Mapei. Het bedrijf compenseert de CO₂-uitstoot van de Zero lijn volledig door te investeren in gecertificeerde projecten, zoals projecten voor hernieuwbare energie, herbebossing en bosbescherming. De CO₂-uitstoot wordt gemeten met behulp van de LCA-methode (Life Cycle Assessment), een methode die in verschillende fases van een product de impact op het milieu in kaart brengt.

Volgens Westerink maken al tientallen producten deel uit van de Zero lijn. “Mapei kijkt voortdurend naar de uitstoot van producten, hoe we dit kunnen verminderen en compenseren. Dat heeft bijvoorbeeld geleid tot een product dat geschikt is om te lijmen én te voegen.” Ook kijkt het bedrijf naar mogelijkheden om een volledige klus met de Zero lijn te doen. “Wil jij een groene badkamer maken, dan bieden we een systeem aan met zoveel mogelijk producten uit deze lijn.’’

EPD voor producten

Bovendien is voor meer dan 80 procent van de producten een EPD opgesteld. Dat wordt gedaan door het Corporate Sustainability Team in Milaan. EPD staat voor Environmental Product Declaration en is mede ontwikkeld door FEICA, de associatie van Europese lijm en kitten industrie. Westerink: ‘’Het is geen waardeoordeel, maar een meting van de milieu-impact van producten.” Een EPD bevat onder meer informatie over de impact van een product op de opwarming van de aarde, de aantasting van de ozonlaag en uitputting van natuurlijke hulpbronnen.

Afvalreductie en optimale voorraad

Duurzaamheid is dus een van de belangrijkste pijlers van de strategie van Mapei, benadrukt Westerink. Mapei Nederland produceert niet zelf, maar koopt in bij de productielocaties van Mapei in Europa. Hierbij kijken we naar de optimale voorraad voor onze klanten en letten we op afvalreductie. Het gaat immers om producten met een houdbaarheidsdatum. Als je te veel voorraad hebt, bestaat de kans dat je een deel moet afvoeren vanwege de beperkte houdbaarheidsdatum. Dat willen we niet.”

Volledig elektrisch wagenpark

Ook kijkt het bedrijf kritisch naar transport; hoe minder vervoersbewegingen, hoe beter. “Want duurzaamheid gaat verder dan ons assortiment. Zo werken we aan een volledig elektrisch wagenpark. Duurzaamheid gaat om natuur én mensen, dus duurzame inzetbaarheid van onze collega’s is ook wezenlijk. Hoe zorgen we voor een veilige werkplek, op kantoor en thuis? Het doel is dat iedereen zo lang mogelijk én op een gezonde manier kan blijven werken. Binden en boeien van medewerkers is erg belangrijk.”

Relaties bevragen

Mapei Nederland brengt momenteel in kaart hoe relaties bezig zijn met duurzaam ondernemen. “We gaan onze relaties bevragen naar de stappen die ze hebben gezet, beslissingen die ze gaan nemen en welke invloed dat heeft op bijvoorbeeld leverancierskeuzes. De vraag naar losmaakbaarheid neemt toe, daar werken we ook aan. Een groot deel van onze producten gaat juist om verbinden, versterken en beschermen. Een tegel moet nu eenmaal met lijm aan een ondervloer worden verbonden. De nieuwe generatie let heel bewust op welke producten voor welke klus worden toegepast. Daar willen wij iets mee, maar we kunnen niet in een keer van nul naar honderd; we moeten het in stappen doen.”

5000 producten

Mapei Nederland is onderdeel van de Mapei Group, wereldwijd producent en leverancier van lijmen, kitten en chemische producten voor de bouw. Het bedrijf is opgericht in 1937 en heeft een hoofdkantoor in Milaan. Mapei Group heeft ruim honderd productielocaties in 56 landen. Het totale assortiment bestaat uit ruim 5000 producten, onderverdeeld in 24 productlijnen, zoals een lijn voor keramiek en natuursteen, kunsthars en cementgebonden vloeren en sport. Mapei Nederland is gehuisvest in Apeldoorn en telt 35 medewerkers. De producten zijn verkrijgbaar bij meer dan 300 vestigingen van verschillende groothandels in bouwmaterialen.

Dit artikel is gesponsord door Mapei.