De Boer Burgum B.V. is toeleverancier van aannemers in met name de infra. Denk aan rioleringsprojecten, grondverlaging, het versterken van waterkeringen, kadeverhogingen en het aanleggen van wegen en bedrijventerreinen. “Mijn opa is in 1946 in Burgum begonnen met het bedrijf”, vertelt directeur Heinze de Boer. “Met paard en wagen, als loonwerker bij boeren langs. In 1953 kwam de eerste trekker en kwam het grondwerk erbij. In 1974 heeft mijn vader het overgenomen, het loonwerkgedeelte is in 1990 verkocht en in 2003 ben ik bij mijn ouders in de zaak gekomen. In 2009 heb ik het van hen overgenomen. Toen ik erbij kwam waren we met ongeveer acht man. Tegenwoordig zijn dat er tussen de zestig en de zeventig.”
Schaalvergroting
Het bedrijf beschikt over zo’n dertig machines om alle werkzaamheden uit te kunnen voeren. Van kranen van anderhalve ton tot dertig ton, dumpers, shovels, vrachtwagens en trekkers met onder andere diepladers. “De schaalvergroting was nodig om een belangrijke speler op de markt te worden. Op deze manier kunnen we een continuïteit waarborgen.”
Knop om
Op een gegeven moment is de knop omgegaan, zegt De Boer. “Wat wij doen is behoorlijk belastend voor het milieu. Als het anders zou kunnen, dan zou dat mooi zijn. Juist op dat moment kwam het alternatief Blauwe Diesel op de markt.” Er is gekozen voor de B20-versie. Hiermee is vorig jaar de uitstoot van CO2 met 57.628 kilo gereduceerd.
Budgetneutraal
“Door te kiezen voor een hogere variant kun je meer CO2 reduceren, maar de B20 past op dit moment het beste binnen ons kostenplaatje. Blauwe Diesel is een beetje duurder, maar staat ook voor brandstofbesparend. Dat is voor ons wat lastig te meten, maar ik geloof in ieder geval dat het gebruik van de B20 hierdoor nagenoeg budgetneutraal is. Als je op die manier dan een beetje het milieu kunt sparen, dan doen wij dat als bedrijf heel graag.”
Geen problemen
Later bleek ook nog eens dat de Blauwe Diesel een goed effect heeft op motoren. “Waar andere diesel heel vaak nog voorzien is van een biocomponent, is dat bij de Blauwe Diesel niet het geval. Daardoor hebben we bijvoorbeeld geen last van bacterievorming. Sinds het gebruik van Blauwe Diesel hebben we weinig tot geen trammelant gehad met de motoren. Een groot bijkomend voordeel, want weinig stilstand en reparatie is ook kostenbesparend.”
Het gehele machinepark van De Boer Burgum draait op Blauwe Diesel. Op het eigen bedrijfsterrein in Sumar staat een grote tank en daarnaast beschikt het bedrijf over ongeveer tien losse tankdepots. Welk project er door De Boer Burgum ook wordt uitgevoerd, er wordt altijd Blauwe Diesel gebruikt.
Garantie
De Boer Burgum heeft zich overigens ook laten informeren over andere duurzame brandstoffen. “Daar kon ik echter nooit helemaal overtuigd van raken. Daarbij biedt Blauwe Diesel bij gebruik ook nog eens garantie op de motoren. Daar hoef je als bedrijf dus niet over in te zitten. Zonder zorgen kun je overstappen.”
Het bedrijf heeft ook elektrische auto’s geprobeerd, evenals groen gas. “Dat was niet echt een succes. Deze oplossingen brengen nog te veel beperkingen met zich mee.”
Toekomst
Bedrijfseconomisch is het volgens De Boer momenteel voor zijn eigen bedrijf nog geen optie om over te stappen naar een hogere Blauwe Diesel-versie. “Dat zit er helaas nog niet in, maar de Blauwe Diesel kan ik zeker wel adviseren aan andere bedrijven. Dat doe ik dan ook heel bewust. Mijn motto: Alles wat op gewone diesel draait, daar kan net zo goed Blauwe Diesel in.”
Dit artikel is gesponsord door Future Fuels.