Accucontainer laat grote torenkranen emissieloos draaien

De weg naar emissieloos bouwen kent vele hobbels. Gelukkig leiden die ook tot innovaties. De accucontainer van F&L Powerrental is daarvan een goed voorbeeld. De elektrisch aangedreven torenkranen van Stravers Torenkranen BV hebben daardoor geen last van de stikstofimpasse.

U kent het probleem waarschijnlijk aan den lijve: bouwplaatsen waar de stroomvoorziening minimaal is. Was daar voorheen nog redelijk mee te leven – er zijn immers generatoren – dat ligt door de stilstofimpasse nu heel anders. We zullen versneld moeten overstappen op emissieloos materieel. Dat levert een nieuw probleem op, want die machines worden veelal elektrisch aangedreven. Centraal staat dan de vraag: waar haal je al die benodigde stroom vandaan? Dat geldt zeker voor het zwaardere en grotere materieel.

Om de grote flat top torenkranen van Stravers Torenkranen BV geheel elektrisch te laten hijsen is een fors vermogen nodig. Dat lukt niet met de bij veel bedrijfsterreinen en -gebouwen gebruikelijke 3 x 80 Ampère netaansluiting. Stravers Torenkranen BV is samen met F&L Powerrental op zoek gegaan naar een passende oplossing en u raadt het al: door de inzet van de accucontainer lukt het wel om grote torenkranen emissieloos te laten draaien. De accucontainer kan als ‘stand alone’ en als ‘peak shaver’ worden ingezet en zo de gebruikelijke dieselgenerator vervangen. Daarmee is het voor de bouwsector een stuk gemakkelijker geworden om het gevecht tegen stikstofstilstand te winnen.

Oplossing in zicht

F&L Powerrental is een familiebedrijf met vestigingen in Heinenoord en Hoogeveen. Het begon ooit als stroomleverancier op festivals, maar is inmiddels uitgegroeid tot leverancier van integrale energie-oplossingen voor bedrijven in de grond-, weg- en waterbouw. Eén van die energie-oplossingen is de accucontainer. Die kan worden gehuurd met verschillende vermogens en afhankelijk van de stroombehoefte geschakeld worden met zonnepanelen, aggregaten of netspanning.

Ralph van Veen van F&L Powerrental legt graag uit hoe het werkt: “Onze accucontainer heeft naast tientallen hergebruikte accu’s (Tesla & BMW) ook intelligente software op een krachtige computer aan boorde en uiteraard een omvormer. Wij kunnen de software naar behoefte herschrijven en op die manier maatwerk leveren voor de afnemer/huurder. Met deze combinatie kunnen wij buiten de festivals ook bouwerijen, industrie en nu dus ook machinerie voorzien van stroom.”

Opmaat groene oplossingen

Voor DGA Berry Stravers van Stravers Torenkranen BV uit Veghel was het al snel duidelijk: “Wij zien de inzet van de accucontainers van F&L Powerrental als een opmaat naar groene oplossingen binnen onze verhuurvloot, die uiteraard geheel elektrisch wordt aangedreven.” Zijn bedrijf is regelmatig op zoek naar alternatieve vormen van voeding voor de ruim 120 torenkranen van bekende merken zoals Terex Comedil en Linden Comansa. De reden daarvoor is simpel: “Omdat veel van onze klanten niet of slecht bediend worden door de nutsbedrijven. Tot nog toe was de geëigende oplossing om een lawaaiige dieselgenerator neer te zetten. Dat lukt echter steeds minder, omdat gemeentes daar een stokje voor steken vanwege uitstootnormen en geluidsoverlast. Tja, wat moet je dan?”

Bij toeval kwam Berry in contact met F&L Powerrental. Hij kijkt daar met plezier op terug: “Ons gezamenlijk belang was al snel beklonken en we zijn een eerste project aangegaan in Tiel. Het betrof de voeding van een Terex CTT231 ton-meter flat top kraan met een 45 kW hijslier. Dit project loopt perfect dankzij de accucontainer die F&L Powerrental er voor ons neerzette.” De accucontainer zorgt voor het benodigde hoge vermogen, waarbij de op deze locatie beschikbare 80 Ampère aansluiting wordt gebruikt om de accu’s bij te laden.

Grotere uitdaging

Inmiddels is de volgende klus gestart. De uitdaging is dit keer een stuk groter, evenals de torenkraan. Was de voeding van de Terex CTT231 een leuke eerste testopgave, op het project in Wageningen draait een aanmerkelijk zwaardere flat top kraan: een Terex CTT 561 met hijslier van 94 kW. Dit is de echte uitdaging, omdat deze kraan een totaal aansluitvermogen van 196 kVA vraagt, terwijl het nutsbedrijf op deze bouwlocatie slechts 80 Ampère voeding kan leveren. “De oplossing was ook hier snel gevonden,” aldus Berry: “Powerrental zet in Wageningen een 100 kW unit in, zodat we ook hier onze huurder een probleem uit handen hebben genomen.”

Inzetbaar in Natura 2000-gebieden

Door het ontbreken van emissies en geluidsoverlast is de accucontainer probleemloos inzetbaar in natura 2000 gebieden. Daarmee is een deel van de stikstofimpasse op te lossen. Voordelen zijn verder: een aanzienlijke brandstofbesparing met reductie CO2-uitstoot en veel lagere gebruikskosten. De accucontainer is zowel geheel zelfstandig in te zetten of om bij te springen wanneer meer vermogen wordt gevraagd dan de netaansluiting kan leveren. Bij de huidige uitvoering zijn een tweetal vermogens beschikbaar, namelijk 55kVA en 120kVA. Het gehele pakket is compact opgeborgen in een 10Ft-container en op afstand online bedienbaar.

Dit artikel is gesponsord door F&L Powerrental en STK Stravers.

Koert Terhürne: ‘Sociale duurzaamheid gaat over meer dan het realiseren van huizen.’

Dura Vermeer: 'Naast klimaat óók het goede doen voor de mens'

Dura Vermeer heeft een ambitieuze missie: Net Zero in 2050. Maar duurzaamheid is meer dan CO₂-reductie. Met een integrale blik op de maatschappelijke opgave wil Dura Vermeer het goede doen voor aarde én mens. In dit interview deelt Koert Terhürne, directievoorzitter van Dura Vermeer Divisie Bouw en Vastgoed, hoe het bedrijf inzet op sociale impact en het creëren van toekomstbestendige leefomgevingen.

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof 

Van op naar in de stoep: AEC-granulaat als duurzame grondstof

Van je 'grijze afval' naar een stoeptegel. Een musthave met het oog op de circulaire economie, zou je denken. Maar er zijn ook aarzelingen bij het gebruik van nieuwe grondstoffen die afkomstig zijn van afval. Hoe geven we het dan toch waarde?

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector  

Op weg naar een watertransitie in de bouwsector

Als het aan partners Waterzaak en GEP ligt, volgen we het voorbeeld van onze zuiderburen. In België is regenwater opvangen al meer dan 20 jaar de norm. In Nederland lopen wij flink achter. En dat terwijl de Waterwet uit 2009 stelt dat we regenwater moeten opvangen.

Gerhard Hospers

Greenworks: duurzaamheidslabel én kennispartner voor de bouw

De ideale comaker en kennispartner bij bouwprojecten: dat is Greenworks - het duurzaamheidslabel voor bouw- en installatiematerialen - in een notendop. Greenworks is onderdeel van BMN Groep, de grootste bouwmaterialenhandel in Nederland. Omdat circulair en biobased bouwen anno 2024 de norm is, manifesteert BMN Groep zich met Greenworks meer en meer als adviseur die de klant van a tot z ontzorgt, zegt Gerhard Hospers, manager ESG/Greenworks bij BMN Groep.