Beter plannen en sturen met track-and-trace-informatie

Beter plannen en sturen met track-and-trace-informatie

65 waardevolle schepen en schuiten in het oog houden. Tot voor kort kon PK Waterbouw dat niet realtime. Alleen door de werkbonnen achteraf te checken, werd duidelijk welk schip waar was geweest. De oplossing van RAM track-and-trace heeft PK Waterbouw alles gegeven wat het nodig had: 24/7 inzicht en overzicht van het materieel.

Werkschepen, ruimschuiten, dekschuiten, sleep-/duwboten en pontons. Het Amsterdamse waterbouwbedrijf PK Waterbouw heeft een indrukwekkende variëteit aan materieel. “Daarmee verzorgen we bouwgerelateerd transport, met name in en om Amsterdam”, vertelt Bart Verweijen, projectleider bij PK Waterbouw en mede-eigenaar van zusterbedrijf Zoev City. “Zo zijn we onder meer betrokken bij het herstellen van verzwakte kades en bruggen.”

Overzicht en planning

We hebben nu compleet overzicht van onze schepen en schuiten”
De 65 vaartuigen van PK Waterbouw varen door de talloze grachten, vaarten en rivieren in Amsterdam en omgeving. Een groot issue was dan ook: hoe houd je in vredesnaam het overzicht? Verweijen: “In de afgelopen 2 jaar is ons bedrijf hard gegroeid. Hierdoor ontstond de situatie dat we niet altijd precies wisten waar welk schip van ons actief was. Achteraf konden we dat reconstrueren met de werkbonnen. Dat is op zichzelf al niet handig, maar ook een optimale logistieke planning komt hierdoor onder druk te staan. Schepen en lading kun je immers pas goed op elkaar afstemmen als je weet waar ze zich bevinden.”

Een slimme partner gevonden om het proces te verbeteren

Met deze problematiek klopte de waterbouwspecialist ruim een jaar geleden aan bij RAM track-and-trace, marktleider in het volgen van voertuigen, medewerkers en materieel. RAM track-and-trace denkt heel graag mee met elke klant om maximaal rendement te halen. Zo leverde het voor PK Waterbouw een oplossing waarmee alle vaartuigen kunnen worden gevolgd.

In de praktijk betekent dit dat al het materieel van PK Waterbouw is voorzien van een trackingmodule. “In feite een zender en ontvanger,” zegt Verweijen. Enkele praktische hindernissen werden daarbij al gauw weggenomen. “Het was best een uitdaging om te bepalen waar je de modules precies moet plaatsen op het schip. Maar dat is helemaal goed gekomen.”

Visualisatie van schepen en schuiten op de kaart

De hamvraag: werkt de oplossing van RAM track-and-trace naar behoren? Doen de producten wat ze beloven? Verweijen: “Absoluut. We hebben nu compleet overzicht van onze schepen en schuiten. Om een voorbeeld te geven hoe het werkt: wanneer een van onze gemotoriseerde boten met een ontvanger langs een van de zenders vaart, wordt er een signaal verzonden. Wij krijgen dat vervolgens op een scherm te zien. Andersom werkt het ook. Stel we willen weten waar de PK13 is, een van onze schepen. Dat voeren we dan in en het resultaat krijgen we te zien op een duidelijke landkaart, waarop je handig kunt in- en uitzoomen.” Materieel kwijtraken is er dan ook niet meer bij, besluit Verweijen. “Het kon weleens voorkomen dat je geen idee had waar een van je bakken was beland. Je kunt ze nu allemaal in het oog houden. Letterlijk, want de kaart staat vol met bewegende of stilstaande stipjes, die elk een van onze schepen of schuiten representeren. Op die manier houden we op efficiënte wijze overzicht.”

Dit artikel is gesponsord door RAM track-and-trace.

Werkzaamheden op Hoofdstation Groningen in volle gang.

Vernieuwing: station Amsterdam Centraal en Hoofdstation Groningen

De vernieuwingen van station Amsterdam Centraal en Hoofdstation Groningen dienen hetzelfde doel: de spoorcapaciteit vergroten. De projecten kenmerken zich door de complexiteit van een monumentale en in bedrijf zijnde omgeving. Met vakmanschap gaan beide projectteams de uitdagingen aan. De samenwerking met opdrachtgever ProRail en andere partijen is daarbij een belangrijke factor.

De InfraTech Innovatieprijs uitreiking in 2023

Gemeente Utrecht deelt circulaire aanpak tijdens InfraTech 2025

Van 14 tot 17 januari 2025 keert InfraTech terug naar Rotterdam Ahoy. Het onlangs bekendgemaakte uitgebreide kennisprogramma richt zich op de pijlers ontmoeting, kennisdeling en innovatie binnen de infrastructuursector, met als overkoepelend thema 'Ruimte voor Ontwikkeling'.

GIS als verbindende factor tussen beleid en techniek

GIS als verbindende factor tussen beleid en techniek

Noord-Brabant moet van het gas af. Om daarbij te kunnen blijven voldoen aan de energievraag, neemt het belang van duurzame energiebronnen verder toe. GIS speelt een essentiële rol bij het in kaart brengen van deze bronnen. Consultancy- en engineeringbureau IF Technology onderzocht in hoeverre aquathermie als duurzame warmtebron een oplossing is voor de gasvrije verwarming van de Brabantse bebouwde omgeving.

Directieteam VanMeijel Automatisering

Nieuwe directieleden VanMeijel richten zich op digitalisering in bouw

VanMeijel Automatisering, al bijna 40 jaar dé automatiseringspartner voor bedrijven in de infra, bouw en aanverwante sectoren, voegt vanaf 1 oktober drie huidige managers toe aan het directieteam: Peter Winkeler, Jelle Boomsma en Ingrid Kempenaar. Jacob Koffeman treedt af als lid van de directie. De broers Peter en Theo van Meijel blijven algemeen directeur.