Werkschepen, ruimschuiten, dekschuiten, sleep-/duwboten en pontons. Het Amsterdamse waterbouwbedrijf PK Waterbouw heeft een indrukwekkende variëteit aan materieel. “Daarmee verzorgen we bouwgerelateerd transport, met name in en om Amsterdam”, vertelt Bart Verweijen, projectleider bij PK Waterbouw en mede-eigenaar van zusterbedrijf Zoev City. “Zo zijn we onder meer betrokken bij het herstellen van verzwakte kades en bruggen.”
Overzicht en planning
De 65 vaartuigen van PK Waterbouw varen door de talloze grachten, vaarten en rivieren in Amsterdam en omgeving. Een groot issue was dan ook: hoe houd je in vredesnaam het overzicht? Verweijen: “In de afgelopen 2 jaar is ons bedrijf hard gegroeid. Hierdoor ontstond de situatie dat we niet altijd precies wisten waar welk schip van ons actief was. Achteraf konden we dat reconstrueren met de werkbonnen. Dat is op zichzelf al niet handig, maar ook een optimale logistieke planning komt hierdoor onder druk te staan. Schepen en lading kun je immers pas goed op elkaar afstemmen als je weet waar ze zich bevinden.”
Een slimme partner gevonden om het proces te verbeteren
Met deze problematiek klopte de waterbouwspecialist ruim een jaar geleden aan bij RAM track-and-trace, marktleider in het volgen van voertuigen, medewerkers en materieel. RAM track-and-trace denkt heel graag mee met elke klant om maximaal rendement te halen. Zo leverde het voor PK Waterbouw een oplossing waarmee alle vaartuigen kunnen worden gevolgd.
In de praktijk betekent dit dat al het materieel van PK Waterbouw is voorzien van een trackingmodule. “In feite een zender en ontvanger,” zegt Verweijen. Enkele praktische hindernissen werden daarbij al gauw weggenomen. “Het was best een uitdaging om te bepalen waar je de modules precies moet plaatsen op het schip. Maar dat is helemaal goed gekomen.”
Visualisatie van schepen en schuiten op de kaart
De hamvraag: werkt de oplossing van RAM track-and-trace naar behoren? Doen de producten wat ze beloven? Verweijen: “Absoluut. We hebben nu compleet overzicht van onze schepen en schuiten. Om een voorbeeld te geven hoe het werkt: wanneer een van onze gemotoriseerde boten met een ontvanger langs een van de zenders vaart, wordt er een signaal verzonden. Wij krijgen dat vervolgens op een scherm te zien. Andersom werkt het ook. Stel we willen weten waar de PK13 is, een van onze schepen. Dat voeren we dan in en het resultaat krijgen we te zien op een duidelijke landkaart, waarop je handig kunt in- en uitzoomen.” Materieel kwijtraken is er dan ook niet meer bij, besluit Verweijen. “Het kon weleens voorkomen dat je geen idee had waar een van je bakken was beland. Je kunt ze nu allemaal in het oog houden. Letterlijk, want de kaart staat vol met bewegende of stilstaande stipjes, die elk een van onze schepen of schuiten representeren. Op die manier houden we op efficiënte wijze overzicht.”
Dit artikel is gesponsord door RAM track-and-trace.